با توجه به زمانی که فرد به صورت روزانه به صورت متوسط به صفحه نمایش خیره می‌شود، انتخاب مناسبترین مانیتور می‌تواند به عملکرد این فرد کمک زیادی بکند. در این راهنمای خرید مانیتور به توضیح مهمترین قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و ترندهای مانیتورها می‌پردازیم تا در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کرده باشیم.

در ابتدای این راهنمای خرید مانیتور به معرفی ویژگی‌های عمومی مانیتورها می‌پدازیم و سپس به بهترین ویژگی برای هر نوع استفاده از مانیتور اشاره می‌کنیم.

رزولوشن صفحه نمایش

راهنمای خرید مانیتوررزولوشن به معنی ابعاد صفحه شما در واحد پیکسل است. بیشتر مانیتورها مانند مانیتورهای ایسوس VP228HE یا ایسوس VC239H دارای رزولوشن Full-HD یا 1920*1080 هستند و برخی از مانیتورهای حرفه‌ای مانند مانیتورهای ایسوس MX34VQ و ایسوس PA32UC-K دارای پنل‌هایی با رزولوشن 4K Ultra-HD هستند.

رزولوشن بالاتر به معنی نمایش تصویر با جزئیات بیشتر و شفافیت بالاتری تصویر است ، اما باید توجه کنید که با نمایش محتوایی با رزولوشن 1080p بر روی یک مانیتور 4K از این قابلیت نمی‌توان بهره برد.

اگر کاربری شما از مانیتور خود مصرف مدیا و رسانه و یا بازی است، مانیتورهایی با رزولوشن Full-HD برای کار شما مناسب است، اما اگر به دنبال یک مانیتور مناسب طراحی گرافیک هستید پیشنهاد می‌کنیم تا یک مانیتور با رزولوشن 2K یا 4K را تهیه کنید؛ زیرا برای انجام کارهای گرافیکی نیاز است تا بر روی جزئیات تصویر خود تمرکز زیادی داشته باشید.

نسبت Contrast

نسبت Contrast، نسبت روشنایی روشن‌ترین رنگ (سفید) به روشنایی تیره‌ترین رنگ (مشکی) است. هرچقدر این نسبت بیشتر باشد، تصاویری با کیفیت بالاتری را خواهید دید. اما مهترین نکته این است که این نسبت به دو حالت محاسبه می‌شود: Active/Dynamic Contrast Ratio و Static Contrast Ratio.

محاسبه حالت داینامیک این نسبت بدین صورت است که در یک بازه زمانی محاسبه می‌شود، اما حالت استاتیک آن، محاسبه این نسبت در یک لحظه است. در این راهنمای خرید مانیتور به شما پیشنهاد می‌کنیم که به نسبت استاتیک این عدد اهمیت بیشتری بدهید.

سرعت واکنش‌پذیری با Response Time

راهنمای خرید مانیتور

 

سرعت واکنش‌پذیری به این معنی است که سرعت بروزرسانی محتوای نمایش داده شده برروی صفحه نمایش شما چقدر است. هرچقدر که این سرعت بیشتر باشد، تصاویری که شما مشاهده می‌کنید روان‌تر خواهد بود و هرچقدر که این سرعت کمتر باشد، تصاویر شما غیر شفاف‌تر می‌شود.

این سرعت که گاهی از آن به عنوان Refresh Rate یاد می‌شود به دو واحد هرتز (Hz) و میلی‌ثانیه (ms) محاسبه می‌شود و واحد هرتز بدین معناست که صفحه نمایش شما چند بار در ثانیه تصویر خود را بروزرسانی می‌کند و میلی‌ثانیه نیز زمان بین دو تصویر بروزرسانی شده است.

البته برای انجام کار‌های عادی و اداری نیازی به Response Time زیر 10 میلی‌ثانیه یا Refresh Rate بالای 60Hz ندارید، اما برای گیمینگ یا مشاهده فیلم، هرچقدر تصاویر روان‌تری داشته باشید بهتر است. در حالت کلی هر چقدر Refresh Rate بالاتر یا Response Time پایین‌تری داشته باشید، تصاویر روان‌تری دریافت خواهید کرد.

(HDR (High Dynamic Range
HDR چیستHDR چیست
؟ HDR قابلیتی است که به مانیتور شما قابلیت نمایش تصویری را که در قسمتی از آن بسیار روسن و در قسمتی دیگر بسیار تاریک باشد می‌دهد، این قابلیت برای طراحان گرافیک و افرادی که به مشاهده فیلم‌ها یا بازی‌هایی که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند مناسب است. این نکته نیز قابل ذکر است که علاوه بر مانیتور شما، محتوایی که می‌خواهید مشاهده کنید نیز می‌بایست تا از این قابلیت پشتیبانی کند و در غیر این صورت مانیتر شما تصویری با کیفیت SDR یا Standard Dynamic Range را به شما نمایش می‌دهد.

HDR چیستاین قابلیت بر روی برخی از مانیتورهای گیمینگ نیز وجود دارد، اما قابلیت حیاتی برای مانیتورهای گیمینگ نیست و بازی‌های بسیار کمی وجود دارند که از این قابلیت پشتیبانی کنند؛ اما با توجه به نوع استفاده شما از مانیتور ممکن است تا به خرید مانیتور با پشتیبانی از قابلیت نمایش تصاویر HDR نیاز داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با این قابلیت پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب HDR چیست را مطالعه نمایید.

تکنولوژی پنل استفاده شده در مانیتور

زمانی که اولین مانیتورهای LCD به بازار آمدند، کسانی که قصد خرید مانیتور داشتند توجه زیادی به نوع پنل مورد استفاده در مانیتور خود نداشتند. اما حال که افراد راجع به ویژگی‌های هر جنس پنلی اطلاعات بیشتری دارند، شرکت‌هایی که به تولید مانیتور می‌پردازند شروع به تبلیغ این اطلاعات کرده‌اند. در ادامه این راهنمای خرید مانیتور به مناسب‌ترین پنل برای هر نوع استفاده اشاره کرده‌ایم.

(Twisted Nematic (TN

پنل‌های TN پر کاربردترین پنل از دسته پنل‌های LCD هستند که سرعت بالایی دارند، اما دقت رنگ و هزینه ساخت کمتری دارند و پنل محبوبی برای استفاده در مانیتور‌های گیمینگ مانند مانیتور گیمینگ VP228HE و مانیتورهای ارزان قیمت‌تر مانند مانیتور VS197DE هستند.

(In-Plane Swiching (IPS

پنل‌های IPS مانند پنل استفاده شده در مانیتور VC239H دارای دقت نمایش رنگ بیشتری نسبت به پنل‌های TN هستند و تصاویر چشم‌نوازتری را به شما نمایش خواهند داد، اما سرعت کمتری نسبت به پنل‌های TN دارند.

مانیتور گیمینگ یا عادی

مانیتور گیمینگ

قطعاً اگر قصد بازی با مانیتور خود را دارید به تهیه یک مانیتور گیمینگ می‌پردازید، اما آیا نیاز به این کار دارید؟ مانیتورهای گیمینگ چه تفاوتی با دیگر مانیتورها دارند؟

مهمترین ویژگی مانیتورهای گیمینگ رفرش ریت بالاتر آن‌هاست. این ویژگی به شما فضای بازی روان‌تری را نمایش می‌دهد و در هنگام بازی پرش از فریم به فریم را کاهش می‌دهد. با توجه به این مورد مانیتورهای گیمینگ اکثراً از پنل‌ها TN استفاده می‌کنند تا رفرش ریت بالاتری نسبت به دیگر مانیتورها داشته باشند، اما باعث می‌شود تا دقت رنگ کمتری را نسبت به مانیتورهایی که از پنل IPS استفاده می‌کنند داشته باشند و برای تماشای فیلم و محتوای با کیفیت مناسب نیستند.

برای مطالعه کامل‌تر درباره ویژگی‌های مانیتورهای گیمینگ پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی را مطالعه نمایید.

همچنین برخی از مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای حرفه‌ای دارای عرض بیشتری از مانیتورهای عادی هستند. به طور مثال مانیتور VS197DE دارای نسبت تصویر 16:9 است اما مانیتورهایی مانند ایسوس MX34VQ و ایسوس PG348Q دارای نسبت تصویر 21:9 هستند و هر مانیتور به توجه به کاربرد اصلی خود از این ویژگی به نحو خاصی بهره می‌برند. به عنوان مثال استفاده از مانیتور UltraWide برای گیمینگ به شما زاویه دید بیشتری از محیط بازی را می‌دهد و در مانیتورهای حرفه‌ای فضای کار بیشتری را در یک مانیتور با ابعاد کوچکتر در اختیار شما قرار می‌دهد و با توجه به نوع استفاده شما خرید مانیتور Ultrawide می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

برای آشنایی کامل با این ویژگی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب کاربرد مانیتور Ultrawide را مطالعه نمایید.

ورودی و خروجی مانیتور

مانیتور‌ها می‌توانند روش‌های اتصال مختلفی داشته باشند اما چند نوع از این اتصالات بیشتر از بقیه انواع آنها استفاده می‌شوند و قابلیت‌های مختلفی دارند که می‌تواند در انتخاب و خرید مانیتور تأثیرگذار باشد.

پورت DVI-I

راهنمای خرید مانیتور

این پورت برای اکثر مانیتورها با رزولوشن Full-HD استفاده می‌شود. همچنین پورت دیگری مشابه این پورت وجود دارد به نام DVI-D که به دلیل وجود پهنای باند بیشتر می‌تواند تا رزولوشن 2560*1600 پیکسل را نیز ساپورت کند.

پورت HDMI

راهنمای خرید مانیتورنسخه‌های مختلفی از این پورت وجود دارد، اما ورژن 2.0 این پورت تا رزولوشن 4K و سرعت 60Hz را ساپورت می‌کند.

پورت DisplayPort

راهنمای خرید مانیتور

این پورت جدیدتر از پورت‌های قبلی است و می‌تواند اطلاعات را با سرعت 32.4 Gb/s انتقال دهد، درحالی که پورت HDMI 2.0 تنها تا سرعت 18 Gb/s می‌تواند این کار را بکند. همچنین پورت DisplayPort قابلیت پخش تصاویر 4K را با سرعت 120Hz و تصاویر 5K را تا سرعت 60Hz دارد.

پورت Thunderbolt 3.0

تاندربولت 3 چیست؟ Thunderbolt 3.0 پروتوکلی برای اتصال ابزراهای مختلف است که توسط Apple و Intel توسعه یافته است و هدف آن قابلت اتصال هر دستگاهی تنها به کمک یک پورت یونیورسال است.

تاندربولت ۳ دارای سرعت انتقال اطلاعاتی برابر با ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است و به کمک آن شما می‌توانید دو مانیتور ۴K با سرعت ۶۰Hz را تنها به کمک یک پورت را به کامپیوتر خود متصل نمایید. تاندربولت ۳ دارای سرعتی دو برابر تاندربولت ۲ است و حتی به کمک آن می‌توانید به اتصال کارت گرافیک اکسترنال به کامپیوتر خود بپردازید.

همچنین این فناوری از ِDisplay Port 1.2، HDMI 2.0 و اتصال اینترنت پر سرعت ۱۰GbE پشتیبانی می‌کند و با توجه به استفاده از پورت USB Type-C برای این فناوری می‌توانید به کمک یک پورت Thunderbolt 3.0 و تبدیل تایپ سی مناسب مانند تبدیل تایپ سی بیاند تقریباً هر کانکتوری را به کامپیوتر خود متصل نمایید.

تنها مانیتورهای بسیار حرفه‌ای مانند مانیتور Apple XDR Display و مانیتورهای سری ProArt ایسوس مانند ایسوس PA32UC-K از این پورت برای اتصال استفاده می‌کنند.

پورت VGA

راهنمای خرید مانیتور

یکی از قدیمی‌ترین پورت‌های اتصال نمایشگر است که سرعت کمی دارد و در حال منسوخ شدن است، اما همچنان از این پورت نیز استفاده می‌شود.

ممکن است با توجه به نوع کاربری خود از صفحه نمایش این سؤال برای شما بوجود بیاید که چرا به جای خرید مانیتور به خرید یک تلویزیون با ویژگی‌های مناسب نپردازم؟ مانیتورها و تلویزیون‌ها برای کارهای مختلفی طراحی شده‌اند و ممکن است تا خرید تلویزیون از خرید مانیتور برای شما مناسب‌تر باشد. برای پاسخ به این سؤال پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تفاوت مانیتور و تلویزیون را مطالعه نمایید.

خرید مانیتور مناسب در سال 2020

خرید یک مانیتور مناسب با توجه به نوع استفاده و کاربری که از آن انتظار دارید می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آنی باشد که فکر می‌کردید. مانیتورها در سال 2020 قابلیت‌های بسیار فراوان و گسترده‌ای دارند و می‌بایست تا با انتخاب و خرید مانیتور مناسب به تهیه مانیتوری بپردازید که انتظارات شما را از خود براورده سازد و از خرید مانیتوری که قابلیت‌های اضافی و غیر کاربردی را برای شما ارائه می‌دهد برای کاهش هزینه‌ها بپرهیزید.

امیدواریم تا توانسته باشیم تا در این راهنمای خرید مانیتور به شما در انتخاب مانیتوری مناسب راهمایی کافی را کرده باشیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *