در زمان تهیه یک تلویزیون یا مانیتور جدید یکی از مهم‌ترین ویژگی آن ابعاد و اندازه تصویر آن است که علاوه بر عملکرد خود تلویزیون و مانیتور، برای قرار گرفتن آن در موقعیت مورد نظر شما نیز اهمیت دارد و در این مطلب با نحوه محاسبه اندازه تصویر تلویزیون و مانیتور آشنا می‌شویم.

مطالب مرتبط:

چگونه اندازه تصویر مانیتور و تلویزیون را بگیریم

تلویزیون‌ها و مانیتورها دارای اندازه‌های متفاوت هستند و تهیه تلویزیون یا مانیتوری که اندازه بیش از حد بزرگ یا کوچکی داشته باشد، کاربری مناسبی نخواهد داشت.

اندازه تصویر تلویزیون و مانیتور یکی از ویژگی‌های فیزیکی این تجهیزات است که در مشخصات آن‌ها به اینچ اعلام می‌‌شود که به راحتی با یک متر اندازه‌گیری، قابل اندازه گرفتن است.

اندازه تصویر تلویزیون و مانیتور

برای گرفتن اندازه تصویر یک مانیتور یا تلویزیون یک ابزار اندازه‌گیری مناسب را بردارید و اندازه قطر تصویر مانیتور یا تلویزیون خود (از گوشه بالا و راست تا گوشه پایین و چپ یا گوشه بالا و چپ تا گوشه پایین و راست) را بگیرید. دقت کنید که اندازه پنل تصویر را بگیرید و نه کل بدنه مانیتور را تلویزیون.

اگر اندازه‌ای که گرفتید به اینچ است، عدد اندازه‌گیری شده اندازه تصویر مانیتور یا تلویزیون شماست؛ اگر اندازه‌گیری شما به سانتی‌متر بوده‌است، عدد اندازه‌گیری شده را تقسیم بر 2.54 کنید تا تبدیل به اینچ شود و این عدد اندازه تصویر شما خواهد بود.

محاسبه اندازه تصویر مانیتور و تلویزیون

اندازه تصویر تلویزیون

شما می‌توانید با استفاده از رابطه فیثاغورس انداه تصویر مانیتور یا تلویزیون خود را محاسبه کنید! با توجه به این که اندازه تصویر با اندازه‌گیری قطر تصویر محاسبه می‌شود، شما می‌توانید با گرفتن اندازه طول و عرض تصویر و قرار دادن آن‌ها در رابطه فیثاغورس قطر پنل تصویر خود را محاسبه کنید.

برای این کار در ابتدا طول و عرض تصویر را اندازه بگیرید. رابطه فیثاغورس می‌گوید که در یک مثلث قائم‌الزاویه a2+b2=c2. در این رابطه a و b طول عرض اندازه‌گیری شده توسط شما و c قطر تصویر شماست.

اندازه اضلاع a و b را به توان 2 برسانید و سپس با هم جمع کنید، حالا c2 را محاسبه کرده‌اید و باید از عدد محاسبه شده رادیکال بگیرید.

عدد بدست آمده اندازه تصویر مانیتور یا تلویزیون شماست؛ اگر واحد آن به اینچ است این عدد، عدد نهایی است و اگر این عدد به سانتی‌متر است آن را تقسیم بر 2.54 کنید تا آن را به اینچ تبدیل کنید و به عدد نهایی برسید.

 سوالات متداول

اندازه تصویر تلویزیون و مانیتور به چه معناست؟

اندازه تصویر مانیتور و تلویزیون به معنای طول قطر پنل تصویر به واحد اینچ است.

آیا تمام تلویزیون‌های یک اندازه، دارای یک اندازه تصویر هستند؟

بله، با توجه به این که نسبت طول و عرض در تمام تلویزیون‌ها یکسان است دو تلویزیون یک اندازه دقیقا یک اندازه تصویر دارند و به صورت مستقیم قابل مقایسه هستند.

آیا تمام مانیتورهای یک اندازه، دارای یک اندازه تصویر هستند؟

خیر، اکثر مانیتورها دارای نسبت تصویر 16:9 هستند اما مانیتورهای اولتراواید یا عریض دارای نسبت تصویرهای پهن‌تر مانند 21:9 و حتی 32:9 هستند و اندازه تصویر یک مانیتور اولتراواید 27 اینچ کوچکتر از یک مانیتور 16:9 با اندازه 32 اینچ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *