در گذشته تفاوت بین مانیتور و تلویزیون برای اتصال به کنسول‌های بازی تنها اندازه تصویر آن‌ها بود، اما امروزه و در کنسول‌های نسل جدید با امکاناتی نظیر خروجی تصویر 4K و رفرش ریت تصویر بالا می‌توانید با تهیه مانیتور مناسب برای کنسول بازی جدید خود تجربه بازی‌تان را بهبود دهید. در این مطلب با بهترین مانیتور برای Xbox Series X و مشخصات آن آشنا می‌شویم.

مانیتور مناسب برای Xbox Series X

بهترین مانیتور که می‌توانید برای Xbox Series X تهیه کنید، مانیتوری است که بتواند امکان بیشترین استفاده از قابلیت‌های این کنسول را به شما بدهد و با توجه به این نکته باشد مشخصات خروجی تصویر Xbox Series X را بررسی کنید.

پورت خروجی تصویر Xbox Series X پورت HDMI 2.1 است که با پهنای باند 48Gbps توانایی انتقال تصاویر با رزولوشن 4K با رفرش ریت 180Hz یا 8K با 50Hz را دارد.

اما در Xbox Series X امکان بازی با رزولوشن 4K با رفرش ریت 120Hz وجود دارد و همه بازی‌های این کنسول نیز از این رفرش ریت با این رزولوشن پشتیبانی نمی‌کنند، با این که تعداد این بازی‌ها در حال افزایش‌اند.

مانیتور مناسب Xbox Series X

همچنین با این که مایکروسافت خود می‌گوید که سخت‌افزار Xbox Series X توانایی گیم‌پلی با رزولوشن 8K را دارد، اما امکان بازی با این رزولوشن وجود ندارد. البته مایکروسافت این وعده را داده است که در آینده این کار امکان پذیر خواهد بود؛ اما با وجود HDMI 2.1 رفرش ریت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

با این وجود حداکثر خروجی تصویر این کنسول 4K با رفرش ریت 120Hz خواهد بود و بر این اساس باید مانیتور مناسب برای Xbox Series X خود را انتخاب کنید.

اما مانیتورهای گیمینگ که دارای رزولوشن 4K داشته باشند و رفرش ریت 120Hz یا بالاتر مدل‌های زیادی ندارند و کمیاب‌اند و اگر هم آن‌ها را پیدا کنید، قیمت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل باید در این مرحله تصمیم بگیریم که به کدام سمت متمایل می‌شوید: می‌خواهید تا با بالاترین کیفیت تصویر ممکن بازی کنید یا داشتن رفرش ریت بالا و تصاویری با حرکات روان‌تر و سرعت بالاتر برای شما اهمیت بیشتری دارد.

رزولوشن 4K

در صورتی که رزولوشن بالاتر برای شما مهم‌تر است، مانیتور 4K با اندازه 32 اینچ یا بالاتر تهیه کنید؛ چرا که رزولوشن بالاتر به شما این امکان را می‌دهد تا اندازه تصویر بزرگتری را بدون افت تراکم پیکسلی داشته باشید.

در این مرحله اگر ممکن است بهترین مانیتور برای شما برای اتصال به Xbox Series X یک تلویزیون 4K باشد. با وجود این که نمی‌خواهید از قابلیت پشتیبانی از رفرش ریت بالا در کنسول خود استفاده کنید در تهیه تلویزیون 4K گزینه‌های بیشتری و با قیمت‌های مناسب‌تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: استفاده از تلویزیون به جای مانیتور

رفرش ریت بالا

بهتر است در تهیه مانیتور برای کنسول‌های بازی نسل جدید (چه Xbox و چه PS5) به این سمت متمایل شوید.

برای بازی با 120 فریم بر ثانیه می‌توانید رزولوشن و خروجی تصویر Xbox Series X را روی رزولوشن‌های 1440p (QHD), 1080p (Full-HD), 720p (HD) تنظیم کنید؛ اما به شکل عجیبی هردو رزولوشن 1080p و 720p در منو تنظیمات ایکس باکس با عنوان Standard HD هستند.

در دنیای PC با کاهش دادن رزولوشن فریم ریت بازی ر تا جای ممکن افزایش می‌دهیم؛ اما در Xbox Series X فریم ریت خروجی تصویر کنسول در تمامی رزولوشن‌ها به غیر از 4K مقدار 120 fps خواهد بود.

به همین دلیل بهترین مانیتور برای Xbox Series X یک مانیتور با رزولوشن 1440p و رفرش ریت 120Hz خواهد بود. اما این ترکیب مشخصات یک مقدار خاص و کمیاب است؛ به همین دلیل پیشنهاد ما تهیه مانیتور با رزولوشن 1440p و رفرش ریت 144Hz است.

مانیتورهایی که این مشخصات را دارند زیاد هستند و قیمت بسیار بالایی نیز ندارند.

همچین با توجه به بازی با فریم ریت بالا مانیتوری را انتخاب و تهیه کنید که از قابلیت VRR یا Variable Refresh Rate پشتیبانی کند.

این قابلیت با تنظیم خودکار رفرش ریت مانیتور با فریم ریت تصویر خروجی کنسول از مشکلاتی مانند گوستینگ مانیتور و پارگی تصویر جلوگیری می‌کند.

این قابلیت دارای دو نسخه Nvidia G-Sync و FreeSync است که برای کارت‌های گرافیک با چیپ برندهای AMD و Nvidia هستند. برای استفاده از این قابلیت در Xbox Series X باید مانیتوری را تهیه کنید که از FreeSync پشتیبانی می‌کند.

مانیتور اولتراواید

از تهیه مانیتور اولتراواید برای کنسول خود بپرهیزید، چرا که نه Xbox و نه PlayStation از تصاویر Ultra-Wide پشتیبانی نمی‌کنند و با این کار هزینه اضافی برای قابلیتی را می‌پردازید که حتی نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

مانیتور خمیده

انتخاب بین مانیتورهای تخت و خمیده یا کرو به سلیقه و انتخاب شما برمی‌گردد. اما این مانیتورها قیمت بالاتری نسبت به مانیتورهای تخت دارند و اکثر آن‌ها مانیتورهای اولتراواید نیز هستند.

بهترین مانیتور برای Xbox Series X

در ادامه با بهترین مانیتورها برای Xbox Series X آشنا می‌شویم.

Philips Momentum 559M1RYV

بهترین مانیتور برای Xbox Series X

این مانیتور بهترین مانیتور برای استفاده با Xbox Series X است. بالا راجع به این که از تلویزیون خود به جای مانیتور استفاده کنید صحبت کردیم، با این مانیتور از مانیتور خود به جای تلویزیون استفاده خواهید کرد چرا که اندازه تصویر این مانیتور 55 اینچ است!

همچنین با این مانیتور می‌توانید هم از رزولوشن 4K استفاده کنید و هم رزولوشن 1440p با 120 fps چرا که این مانیتور 55 اینچ دارای رزولوشن 4K با رفرش ریت 144Hz است!

این مانیتور از FreeSync هم پشتیبانی می‌کند و دارای گواهی Certified for Xbox است.

برای آشنایی بیشتر با این مانیتور می‌توانید مطلب بررسی مانیتور 55 اینچ فیلیپس را مطالعه کنید.

Philips 325M8C/69

اگر در اندازه‌های 30 اینچ و بزرگتر به دنبال مانیتور می‌گردید، حتما به دنبال مانیتوری با رزولوشن 1440p باشید.

مانیتور Philips 325M8C/69 یک مانیتور 31.5 اینچ با رزولوشن 1440p و رفرش ریت 144Hz است که از FreeSync هم پشتیبانی می‌کند و یک مانیتور ایده‌آل و یکی از بهترین مانیتورها برای Xbox Series X به حساب می‌آید.

ASUS PG248Q و ASUS VG278Q

اگر به دنبال مانیتور در اندازه‌های 22 تا 30 اینچ هستید می‌توانید از مانیتورهایی با رزولوشن Full-HD نیز استفاده کنید و تراکم پیکسلی قابل قبولی داشته باشید.

این دو مانیتور مشخصات تقریبا یکسانی دارند و تفاوت عمده آن‌ها در اندازه تصویرشان است، ایسوس PG248Q یک مانیتور 24 اینچی و ایسوس VG278Q یک مانیتور 27 اینچی است.

هردو این مانیتورها دارایرزولوشن Full-HD هستند و رفرش ریت آن‌ها 144Hz است.

جمع‌بندی

با هزینه‌ای که باید برای خرید Xbox Series X بپردازید، حیف است که از قابلیت‌های پردازش تصویر آن استفاده نکنید. بهترین مانیتور برای Xbox Series X با توجه به هدف شما از تهیه مانیتور می‌تواند متفاوت باشد، اما حالا با این که چگونه به انتخاب مانیتور مناسب برای این کنسول بپردازید آشنا شده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *