مانیتور خمیده به نسبت تکنولوژی جدیدی است که مزیت‌هایی مانند کاهش خستگی چشم و افزایش زاویه دید را به کاربران ارائه می‌دهد. در این مطلب به مقایسه ویژگی‌ها و عملکرد مانیتور Curved و تخت می‌پردازیم.

مقایسه مانیتور خمیده و مانیتور تخت

مانیتور خمیدهدر دنیای محتوای سرگرمی مانند ویدئو و فیلم، با وجود ویژگی‌ای که باعث شود آنقدر جذب محتوا شوید که فراموش کنید در حال تماشای آن در یک صفحه نمایش هستید؛ قطعاً تجربۀ بهتری از تماشای آن محتوا خواهید داشت.

برای ایجاد همچین حالتی محصولات باید به نحوه طراحی و ساخته شوند که تجربه‌ای نزدیک به زندگی واقعی را در اختیار شما قرار دهند. تکنولوژی استفاده شده برای این مورد خاص Ocular Perception نام دارد.

ما جهان مادی را به صورت 3 بعدی و در ابعاد طول، عرض و ارتفاع می‌بینیم. اگر ورودی دید ما به صورت 2 بعدی باشد یکی از این ابعاد را حذف کرده‌ایم؛ در اینجاست که بحث مانیتور خمیده به میان می‌آید.

مانیتورهای خمیده می‌توانند بعد سوم تصویر را تا حدی به تجربه دید ما برگردانند؛ در مقایسه مانیتورهای تخت این قابلیت را ندارند و تجربه نمایشی که در اختیار ما قرار می‌دهند مصنوعی‌تر به نظر می‌آید.

مزیت‌های استفاده از مانیتور خمیده

مانیتور خمیده

حذف نویز تصویر در مانیتورهای خمیده

زمانی که در حال مشاهده تصویری در یک مانیتور تخت هستید زاویه دید شما نسبت با صفحه مانیتور در نقاط مختلف متفاوت است، به همین دلیل اگر به یک رنگ ثابت نگاه کنید متوجه خواهید شد که نقاط مختلف مانیتور از نظر شما ممکن است مقداری اختلاف رنگ یا روشنایی داشته باشند.

این اتفاق با افزایش اندازه تصویر مانیتور افزایش پیدا می‌کند. هرچقدر زاویه دید شما نسبت به مانیتور خود به 90 درجه و عمود بر سطح مانیتور نزدیک‌تر باشد تصاویر دقیق‌تری را مشاهده خواهید کرد.

به خمیده شدن پنل مانیتور این اختلاف در زاویه دید شما با صفحه مانیتور کاهش فراوانی پیدا می‌کند که باعث می‌شود تا تصویر یکسانی را از نقاط مختلف مانیتور مشاهده کنید. این اختلاف نویز تصویر یکی از مزیت‌های اصلی یک مانیتور Curved است.

تماشای مانیتور خمیده برای چشم راحت‌تر است

اگر از یک مانیتور عریض تخت استفاده می‌کنید، به این دلیل که تصویر مانیتور از زاویه دید طبیعی شما خارج می‌شود تجربه مناسبی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد به همین دلیل اکثر مانیتورهای عریض مانند مانیتور ایسوس MX34VQ و مانیتور گیمینگ ایسوس XG49VQ مانیتورهای عریض اما خمیده هستند.

بیشتر بخوانید: مانیتور اولترا واید چیست

قابلیت نمایش زاویه دید بیشتر

یک مانیتور خمیده زاویه بیشتری در جلوی شما را اشغال می‌کند و به همین دلیل این احساس را به شما القاء می‌کند که در حال تماشای تصویر بزرگتری هستید. همچنین افزایش زاویۀ دید برای بازی در یک مانیتور گیمینگ می‌تواند مفید باشد.

تفاوت اصلی یک مانیتور گیمینگ با یک مانیتور عادی بیشتر بودن رفرش ریت مانیتورهای گیمینگ است، اما ویژگی بعدی که بسته به مدل مانیتور گیمینگی که تهیه می‌کنید دارد، میزان زاویه دید مانیتور است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

با استفاده از یک مانیتور گیمینگ عریض مانند مانتیور ایسوس XG35VQ که یک مانیتور خمیده و عریض است زاویه دید بیشتری نسبت به فضای خود در بازی را دارید و دشمنان خود را ساده‌تر مشاهده خواهید کرد. این مزیت از نظر بعضی از بازی‌ها به عنوان تقلب نیز شناخته می‌شود و ممکن است حتی با تهیۀ یک مانیتور عریض 21:9 خروجی، تصویر بازی به صورت ثابت به 16:9 تنظیم شده باشد.

بازدهی بیشتر کار با Curved

هرچند که ممکن است باور این مورد کمی دشوار باشد، اما با کاهش یافتن خستگی چشم و راحتی بیشتر چشم در هنگام نگاه کردن به یک مانیتور Curved خصوصاً در بازه‌های زمانی طولانی مدت مانند استفاده از کامپیوتر در محل کار و گیمینگ، بعد از چند ساعت نگاه مداوم به مانیتور به دلیل خستگی کمتر، با بازدهی بیشتری کارهای خود را انجام خواهید داد.

همچنین به دلیل این که اکثر مانیتورهای خمیده مانیتور عریض نیز هستند می‌توانید چندین پنجره را در یک مانیتور بدون این که نیاز به کوچک‌تر کردن آن پنجره نسبت به اندازه عادی آن داشته باشید باز کنید و این بدین معناست که راحت‌تر و با بازدهی بیشتر می‌توانید تا با چند پنجره و نرم‌افزار باز به صورت هم‌زمان کار کنید.

حتی زمانی که در حال کار با یک پنجره باز در مانیتور خود هستید، به عنوان مثال زمانی که یک فایل اکسل بزرگ را در جلوی خود دارید به این دلیل که سایز پنجره شما ابعاد بزرگتری دارد اطلاعات بیشتری از آن را می‌توانید به صورت همزمان ببینید و لازم نیست تا به صورت مداوم در جدول خود برای پیدا کردن اطلاعاتی که لازم دارید جابه‌جا شوید.

ظاهر جذاب‌تر مانیتور خمیده

جذابیت ظاهری تجهیزات و لوازم به سلیقه افراد برمی‌گردد؛ اما تا به حال هر کسی که شروع به استفاده از یک مانیتور خمیده کرده‌است دیگر نخواسته تا از مانیتور تخت استفاده کند.

در محیط‌های اداری استفاده از یک مانیتور Curved نیاز به استفاده از دو مانیتور را از بین می‌برد؛ برای گیمینگ استفاده از یک مانیتور خمیده و عریض با از بین بردن حاشیه راست و چپ بین دو مانیتور تجربه بازی بهتری را در اختیار شما قرار می‌‌دهد و برای مصرف خانگی استفاده مانیتورهای خمیده می‌تواند تا جذابیت ظاهری بیشتری به میز کاری و اتاق شما بدهد.

استفاده از جدیدترین فناوری‌ها

در گذشته پنل‌های مانیتور تخت عمر مفید بالاتری نسبت به پنل‌های خمیده داشتند و این امر به دلیل جدیدتر بودن و نبود تجربه کافی در طراحی و تولید این نوع از پنل‌ها بود، اما دیگر این چنین نیست.

در گذشته برای تولید یک مانیتور خمیده از چندین بکلایت تخت استفاده می‌کردند، اما امروزه بکلایت‌ها و IPS ها به صورت خمیده تولید می‌شوند که علاوه بر دقت نورپردازی و روشنایی بیشتر عمر بالاتری نیز دارند.

انواع پنل مانیتور IPS و VA برای تولید مانیتورهای خمیده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برای کیفیت بهتر ساخت همچنان پنل‌های VA استفاده شده در مانیتورهای خمیده عمر مفید بالاتری دارند، هرچند که دقت رنگ آن‌ها مقداری کمتر است و اگر یک مانیتور خمیده با پنل IPS تهیه کنید نیز کیفیت تولید دستگاه بالایی خواهید داشت و لازم نیست تا نگران خراب شدن آن باشید.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

سؤالات متداول درباره مانیتور خمیده

آیا مانیتور خمیده برای گیمینگ بهتر است؟

خمیده بودن مانیتور گیمینگ در صورتی که از یک مانیتور اولترا واید استفاده نمی‌کنید تأثیر زیادی در نمایش بازی به شما نخواهد داشت؛ اما همچنان استفاده از مانیتور Curved در بازی باعث می‌شود تا بیشتر در فضای بازی عمیق شوید و دید بهتری نسبت به گوشه‌های تصویر داشته باشید

آیا تنها مانیتورهای OLED خمیده هستند؟

خیر، با این که مانیتورهایی که از پنل OLED استفاده می‌کنند ساده‌تر می‌توانند حالت خمیده داشته باشند اما بسیاری از مانیتورهای خمیده، علی‌الخصوص مانیتورهای گیمینگ از پنل‌های LCD استفاده می‌کنند

یک مانیتور خمیده بهتر است یا دو مانیتور عادی؟

این سؤال بستگی به استفاده ای که از کامپیوتر می‌کنید دارد؛ در صورتی که به ادیت ویدئو یا عکس یا کارهای گرافیکی می‌پردازید استفاده از مانیتور خمیده بهتر است؛ اما اگر با دو نرم‌افزار به صورت همزمان کار می‌کنید استفاده از دو مانیتور عادی یا یک مانیتور عریض بهتر خواهد بود

در صورتی که در رابطه با مانیتورهای خمیده سؤالی دارید می‌توانید تا سؤال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را به شما ارائه دهیم.

مطالب پیشنهادی: راهنمای خرید مانیتور

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *