استفاده از کابل شارژ غیر از برند اپل با کیفیت ایرادی در کار و سلامت آیفون شما به وجود نمی‌آورد؛ اما استفاده از کابل تقلبی و غیر استاندارد می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب زدن به دستگاه شما شود. در این مطلب قصد داریم تا با نحوه تشخیص کابل اورجینال از فیک Apple آشنا شویم.

استفاده از کابل شارژ تقلبی اپل

وظیفه کابل شارژ انتقال جریان با ولتاژ مناسب از آداپتور به دستگاه است و علاوه بر آن توانایی انتقال دیتا در زمان اتصال به کامپیوتر از آیفون به کامپیوتر و بالعکس را دارد.

زمانی که شما از یک کابل شارژ تقلبی برای انتقال دیتا استفاده می‌کنید با توجه به ضعیف بودن این جریان مشکلی برای دستگاه شما ایجاد نمی‌شود؛ اما در زمان شارژ می‌تواند مشکل ساز باشد.

در زمان شارژ دستگاه با یک کابل اورجینال و اصلی یا با کیفیت جریان با ولتاژ ثابت از آداپتور خارج شده توسط کابل به دستگاه منتقل می‌شود.

استفاده از کابل شارژ تقلبی

ویژگی یک کابل شارژ اورجینال اپل این است که علاوه بر کیفیت ساخت بالا و استفاده از مس خالص در رشته‌های کابل در طول کابل افت ولتاژ کمی وجود دارد.

وجود افت ولتاژ در کابل‌های انتقال برق یک امر طبیعی است، اما داشتن افت ولتاژ کم شرط با کیفیت بودن یک کابل شارژ است.

بیشتر بخوانید: کابل شارژ با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد

نکته دیگر در قابلیت انتقال جریان در کابل است که این امر مستقیماً به ضخامت رشته‌های مسی کابل شارژ بر می‌گردد.

کابل شارژ تقلبی به دلیل هزینه پایین تولید در نظر گرفته شده برای آن از رشته‌های بسیار باریک استفاده می‌کند و به این دلیل در زمان شارژ دستگاه، خصوصاً اگر با قابلیت شارژ سریع تلفن خود را شارژ می‌کنید، گرم شدن سیم یا دو سر کابل شارژ را مشاهده خواهید کرد.

داغ شدن کابل شارژ آسیبی به دستگاه شما نمی‌زند و تنها به خود کابل آسیب وارد می‌کند؛ اما استفاده از کابل فیک شارژ که افت ولتاژ زیادی دارد به معنی شارژ شدن باتری آیفون شما با ولتاژ متفاوتی از ولتاژ شارژ بهینه خود است که در طولانی مدت باعث آسیب دیدن باتری آیفون شما خواهد شد.

البته استفاده از کابل شارژ اصلی اپل یا کیفیت بالای برندهای دیگر به شرطی است که از یک آداپتور با کیفیت که بتواند به شما ولتاژ ثابت و بدون نوسان بدهد.

تشخیص کابل اورجینال از فیک اپل

نکات بالا همگی بعد از زمانی که شما کابل شارژ جدید خود را تهیه کرده‌اید، نشان می‌دهند؛ اما ما می‌خواهیم تا بتوانیم در زمان خرید قابلیت تشخیص کابل اورجینال از فیک اپل را داشته باشیم، در این صورت چکار باید بکنیم؟

مقایسه نوشته روی کابل

یکی از روش‌های تشخیص کابل اورجینال از فیک اپل، بررسی نوشته روی بدنه سیم کابل شارژ است. روی کابل اورجینال در فاصله حدود 17 سانتی‌متری پورت USB عنوان “Designes by Apple in California” به همراه محل ساخت کابل که یکی از 3 عنوان “Assembled in China” یا “Assembled in Vietnam” یا ” Indústria Brasileira” نوشته شده‌است.

کابل اپل ساخت ویتنام
کابل اپل ساخت چین
کابل اپل ساخت برزیل

بعد از این نوشته‌ها نیز باید یک کد 12 حرفی را نیز مشاهده کنید.

اما قرار دادن این عبارات روی کابل کار ساده‌ای است و تنها وجود آن‌ها به معنی اورجینال بودن کابل نیست. به عنوان مثال در تصویر پایین به تفاوت فونت و رنگ این نوشته روی دو کابل توجه کنید. کابل پایینی کابل اورجینال اپل است.

تشخیص مابل اورجینال از فیک اپل

مقایسه کانکتورهای کابل شارژ

دو کانکتور لایتنینگ و USB در دو سر کابل نیز برای مقایسه و تشخیص کابل اورجینال از فیک کاربردی هستند. در ادامه هریک از نکات برای تشخیص به همراه تصویری برای مقایسه را به شما نمایش خواهیم داد:

نقاط اتصال پورت لایتنینگ باید کاملاً تخت و صاف باشند.

تشخیص کابل اصلی و تقلبی اپل

بدنه سفید رنگ پورت لایتنینگ دارای ابعاد 7.7 میلی‌متر در 12 میلی‌متر است و این ابعاد در طول این بدنه پلاستیکی تغییر نمی‌کنند.

تفاوت کابل اصلی و تقلبی اپل

قسمت حاشیه سر فلزی پروت لایتنینگ پلاستیک خاکستری رنگ است.

تفاوت کابل اورجینال و فیک اپل

در داخل پورت USB و انتهای آن ماملاً صاف است و حرفه‌ای ندارد.

تشخیص کابل اصلی و تقلبی اپل

سوالات متداول درباره کابل اورجینال اپل

آیا کابل با کیفیت برندهای دیگر به خوبی کابل اورجینال اپل است؟

بله، این کابل‌ها با استاندارد سطح اپل تولید شده‌اند و استفاده از آن‌ها آسیبی به آیفون شما وارد نخواهد کرد.

آیا برای فست شارژ آیفون باید از کابل اورجینال استفاده کرد؟

کابل‌های تقلبی یا بی‌کیفیت لایتنینگ باعث می‌شوند تا آیفون شما با سرعت ماکسیموم خود به دلیل عدم توانایی کابل در انتقال جریان شارژ نشود و خود کابل یا دو سر آن داغ شده و در مدت طولانی استفاده باعث خراب شدن کابل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *