امروزه بسیاری از دستگاه‌ها از جمله تلفن های‌ همراه، هدفون های‌ وایرلس و بسیاری دیگر دارای قابلیت شارژ سریع یا فست شارژ (Fast Charge) هستند که به معنی قابلیت شارژ سریع‌تر دستگاه شما برای کاهش زمان شارژ است. اما فناوری شارژ سریع چگونه کار می‌کند و چه تأثیری بر باتری دستگاه شما دارد؟ در این مطلب با نحوه کار فناوری فست شارژ و تأثیرات استفاده از آن آشنا می‌شویم.

(Fast Charge) شارژ سریع چیست؟

شارژ سریع

شارژ سریع یا Fast Charge به فناوری گفته می‌شود که با افزایش جریان برق ورودی به باتری شما برای مدت محدود و ظرفیت مشخصی سرعت شارژ شدن دستگاه‌های شما را بالا می‌برد. هدف از قابلیت فست شارژ افزایش سرعت شارژ شدن تلفن همراه نیست، به همین دلیل است که اکثر دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند این افزایش جریان برق را تا 50 درصد ظرفیت باتری به کاربران ارائه می‌دهد.

قابلیت شارژ سریع زمانی کاربرد خود را نشان می‌دهد که به صورت ناگهانی متوجه می‌شوید که میزان شارژ کافی برای به پایان رساندن روز را ندارید و با شارژ سریع تلفن همراه خود به عنوان مثال از 20 درصد تا حدود 40-45 درصد ظرف مدت 10-15 دقیقه می‌توانید بدون نگرانی از تلفن همراه خود تا زمانی که دوباره آن را به شارژ می‌زنید استفاده کنید.

این فناوری به تلفن‌های همراه محدود نمی‌شود و دستگاه‌هایی مانند هدفون‌های وایرلس و حتی برخی از ماوس و کیبوردهایی که باتری غیر قابل تعویض دارند نیز از این قابلیت بهره می‌برند.

کدام تلفن‌های همراه شارژ سریع دارند؟

اگر می‌خواهید ببینید که آیا تلفن همراه شما از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند یا خیر می‌توانید با کلیک اینجا لیست تلفن‌های همراه که از این قابلیت بهره می‌برند را مشاهده کنید.. اما اگر تلفن همراه خود را در این لیست مشاهده نمی‌کنید می‌توانید تا با یک سرچ سریع مدل تلفن همراه خود این موضوع را بررسی کنید.

روش دیگری که برای چک کردن وجود دارد بررسی آداپتور شارژی است که به همراه تلفن همراه خود دریافت می‌کنید. اطلاعات آداپتور را بررسی کنید، در صورتی که وات خروجی نوشته شده بر روی آداپور بیشتر از 5W باشد و مقداری مانند 18W یا بالاتر ذکر شده باشد تلفن همراه شما از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

آداپتور فست شارژ

اگر هم مقدار وات خروجی به صورت مستقیم ذکر نشده باشد می‌توانید تا مقدار آن را با ضرب مستقیم عدد ولتاژ آداپتور (معمولاً 5 ولت) در عدد آمپر خروجی مشخص شده با حرف مختصر A که در نزدیکی عدد ولتاژ نوشته می‌شود محاسبه کنید.

رشد استفاده از شارژ سریع

امروزه تمامی تلفن‌های همراه و برخی از تجهیزات الکترونیکی دیگر قابلیت فست شارژ را به عنوان قابلیت کاربردی جدید خود معرفی می‌کنند و هر کدام آمارهای مختلفی را راجع به محصول خود می‌دهند؛ آمارهایی مانند “50 درصد شارژ در 30 دقیقه” یا “شارژ کامل در یک ساعت”.

دلیل گسترش استفاده از فناوری شارژ سریع به دلیل افزایش میزان استفاده روزانه از تلفن‌های همراه در چند سال اخیر است. با بزرگتر شدن تلفن‌های همراه و استفاده از صفحات نمایش بزرگتر در آن‌ها نیاز به باتری بزرگتر به عنوان منبع تغذیه‌ای برای تلفن و به دنبال آن فرآیند شارژ با سرعت بالاتر برای شارژ کردن باتری با حجم بیشتر در زمان یکسان مورد نیاز است.

به صورت بسیار ساده Fast Charge بالا بردن قدرت انتقالی (وات) به باتری دستگاه است. این میزان با ضرب ساده میزان ولتاژ جریان ورودی به دستگاه در میزان جریان ورودی به دستگاه قابل محاسبه است. به طور مثال در گذشته آداپتور همراه تلفن‌ها دارای قدرت 5 وات بود که به صورت جریانی 1 آمپری با شدت 5 ولت است.

اما امروزه به همراه این دستگاه‌ها آداپتورهایی با قدرت 15 وات، 18 وات، 30 وات و حتی در موارد خاصی 80 وات و 100 وات نیز ارائه می‌شوند.

نحوه کار فناوری فست شارژ

ممکن است توجه کرده باشید که چرا قابلیت فست شارژ در بازه‌هایی از شارژ اتفاق می‌افتد؛ به عنوان مثال شارژ از 0 درصد تا 50 درصد در 30 دقیقه.

این موضوع به این دلیل است که اگر تا به حال نحوه شارژ شدن یک باتری لیتیوم یونی را بررسی کرده باشید متوجه خواهید شد که سرعتی که یک باتری در فرآیند شارژ شدن دارد زمانی که باتری شارژ کمتری دارد بیشتر از زمانی که است باتری شارژ ذخیره شده بیشتری را در خود دارد.

فواید شارژ باتری با فناوری شارژ سریع به 3 بخش تقسیم می‌شود:

  1. Constant Current: در این مرحله ولتاژ افزایش پیدا می‌کند تا به ماکسیمم میزان خود برسد و جریان ثابت می‌ماند و در این فاز میزان انرژی بسیار زیادی وارد باتری شما می‌شود.
  2. Saturation: در این مرحله که ولتاژ در بالاترین حد خود قرار دارد میزان جریان کاهش پیدا می‌کند.
  3. Trickle/Topping: در این مرحله باتری به صورت کامل شارژ شده‌است و در صورتی که دستگاه شما همچنان به منبع شارژ خود متصل باشد به صورت دوره‌ای میزان کمی از شارژ توسط دستگاه دریافت می‌شود تا شارژ مصرف شده در زمان شارژ نشدن دستگاه دوباره پر شود.

کنترل میزان انرژی منتقل شده به دستگاه و طول زمان هر یک از فرآیند‌های بالا فناوری شارژ سریع را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این توجه کنید که اتفاقات بالا در جریان بین برد باتری به باتری اتفاق می‌افتد و آداپتور شما برای تلفن‌های همراه ولتاژ 5 ولت و جریانی وابسته به قدرت وات آداپتور را به صورت ثابت در اختیار شما قرار می‌‌دهد.

تاثیر فست شارژ بر سلامت باتری

فست شارژ چیست

شارژ سریع باتری با فناوری Fast Charge برای باتری مضر نیست و باعث کاهش عمر مفید باتری نمی‌شود؛ اما باعث می‌شود تا دمای باتری، با توجه به افزایش ولتاژ شارژ افزایش پیدا کند.

در عین حال بزرگترین عامل آسیب زننده به سلامت باتری حرارت و دمای بالا است. تلفن‌های همراه تلاش می‌کنند تا با تعبیه سیستم‌های خنک کننده بهتر و با کارایی بالاتر در دستگاه‌های خود این حرارت را در حین شارژ از دستگاه و باتری دفع کنند؛ اما همچنان می‌بینیم که تلفن‌های همراه در زمانی که با آداپتورهای فست شارژ در حال شارژ هستند گرم می‌شوند.

در نتیجه فست شارژ می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر سلامت باتری دستگاه شما آسیب بزند، اما اگر گوشی شما حین شارژ سریع گرم نمی‌شود یا اگر بتوانید آن را خنک کنید، از آسیب حرارت به باتری جلوگیری خواهید کرد.

آینده فناوری شارژ

فناوری شارژ دستگاه‌های مختلف در حال پیشرفت هستند و تولید کنندگان این دستگاه‌ها به صورت مداوم در حال تلاش برای بالاتر بردن سرعت شارژ و بازدهی فواید شارژ دستگاه‌های خود هستند. به همین دلیل است که در بسیاری از تلفن‌های همراه امروزی از پورت شارژ USB Type-C به دلیل قابلیت انتقال جریان بیشتر آن استفاده می‌شود تا شرکت‌ها محدودیتی از طرف تجهیزات فیزیکی خود نداشته باشند.

همچنین فناوری‌های جدیدی برای شارژ دستگاه‌ها مانند شارژ وایرلس نیز در حال رشد و توسعه هستند؛ اما همچنان این فرآیند شارژ به دلیل بازدهی بسیار کمتر آن نیاز به مدیریت حرارتی ویژه‌ دستگاه‌ها برای استفاده از فناوری فست شارژ دارند، به همین دلیل است که سریع‌ترین فرآیند شارژ وایرلس یونیورسال امروزه تنها 10W است.

در صورتی که سؤالی در رابطه با فناوری شارژ سریع در دستگاه‌های مختلف دارید می‌توانید تا سؤال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی سؤال شما باشیم.

فست شارژ چیست؟

Fast Charge به فناوری در دستگاه‌های الکترونیکی جدید ماننند تلفن‌های همراه و تجهیزاتجانبی آن‌ها گفته می‌شود که در زمان کمتری از حالت عادی باتری دستگاه را شارژ می‌کند.

فست شارژ چقدر سریع تر گوشی را شارژ می‌کند؟

سرعت شارژ دستگاه‌های مختلف، متفاوت است اما به طور میانگین برای تلفن‌های همراه سرعت فست شارژ حدود 50 درصد شارژ در 30 دقیقه است.

آیا فست شارژ برای سلامت باتری مضر است؟

شارژ سریع دستگاه می‌تواند برای سلامت باتری مضر باشد، اما به صورت مستقیم خیر؛ توضیح بیشتر در مطلب.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *