آیا تا به حال در حال تایپ مطلبی بوده‌اید و در کنار دست خود نوشیدنی داشته باشید و ناگهان با حرکت دست نوشیدنی شما برروی کیبورتان بریزد؟ این اتفاق برای اکثر افراد افتاده است و در این مطلب می‌خواهیم به نحوه تعمیر (در صورت امکان) یک کیبورد خیس شده بپردازیم.

مایعات و لوازم الکترونیکی میانه خوبی با یکدیگر ندارند و مایعات می‌توانند باعث سوختن برد لوازم الکترونیکی شما می‌شود؛ اما خوشبختانه کیبورد خیس شده را می‌توان با خارج کردن مایعات تعمیر کرد.

تعمیر یک کیبورد خیس شده

تعمیر یک کیبورد خیس شده بسیار ساده است.

قدم اول این است که سریعاً کیبورد خود را از کامپیوتر جدا کنید و یا آن را خاموش کنید تا جریانی در کیبورد منتقل نشود؛ اگر کیبورد شما ممبران باشد، مانند کیبوردهای بیاند و یا کیبورد Logitech G213 با مقداری آب به دلیل وجود لایه لاستیکی روی برد، آسیبی به آن وارد نمی‌شود؛ زیرا این لایه لاستیکی مانع از نفوظ مایعات به داخل برد کیبورد می‌شود.

 

کیبورد خیس

تعمیر کیبوردهای مکانیکی مقداری پیچیده‌تر است و در مقابل آسیب‌هایی از این قبیل، مقاومت کمتری دارند؛ اما ایده کلی تعمیر این دسته از کیبورد‌ها نیز خارج کردن مایعات از درون کیبورد است.

برای آشنایی با انواع کیبورد می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه نمایید.

در مرحله دوم از کیبورد خیس شده‌ی خود عکسی بگیرید تا در هنگام سر هم کردن آن جان دکمه‌های آن را جابه‌جا وارد نکنید.

سپس تمامی دکمه‌های آن را به کمک یک پیچ‌گوشتی و یا یک سکه از بدنه کیبورد جدا کنید و آن‌ها را در کنار بگذارید. اگر کیبورد مکانیکی دارید کاور دکمه‌های آن به دلیل طراحی سیستم مکانیکی با دست نیز جدا می‌شوند.

در مرحله سوم به سمت پشت کیبورد می‌رویم.

تمام پیچ‌های کیبورد خود را باز کنید و بعد از این کار قادر خواهید بود تا رویه‌ی کیبورد را جدا نمایید. در زیر بدنه‌ی کیبورد یک یا دو ممبران لاستیکی نازک را مشاهده خواهید کرد که تمام سطح کیبورد را پوشش می‌دهند. این ممبران‌ها لاستیکی را از سطح برد محتاتانه جدا کنید.

توجه کنید که این ممبران‌ها ممکن است توسط فریمی فلزی به سطح برد پیچ شده باشند، پس در صورت وجود این صفحه پیچ‌های آن را باز کنید و آن را جدا کنید.

در این مرحله قطعات کیبورد شما می‌بایست کاملاً از یکدیگر جدا شده باشند و شما باید با دستمالی تمیز و خشک تمام مایع درون کیبورد خود را پاک کنید.

اگر کیبورد شما با نوشابه و یا دیگر نوشیدنی‌های قندی خیس شده باشد بهتر است تا با الکل آن‌ را تمیز کنید تا در آینده چسبناکی این ماعات تأثیری بر کارکرد کیبورد شما نداشته باشد.

حال که کیبورد خود را خشک کرده‌اید می‌توانید مراحل باز کردن کیبورد را به صورت عکس طی کنید و کیبورد خود را سرهم کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم تا کیبورد خود را بعد از گذشت 12 تا 24 ساعت سرهم کنید تا قطعات آن کاملاً خشک شده باشند.

با توجه به عکسی که در مرحله اول انداخته‌اید نیز می‌توانید دکمه‌های کیبورد در جایگاه اولیه خود قرار دهید.

توجه کنید که اگر کیبورد شما از نوع مکانیکی باشد و یا دارای نور پس‌زمینه باشد مراحل باز کردن پیچیده‌تری دارند و در مقابل مایعات نیز آسیب‌پذیرترند و ممکن است تا لازم به تماس با خدمات پس از فرو شرکت تولید کننده‌ی کیبورد خود داشته باشید.

امیدواریم تا توانسته باشیم تا مشکل شما در در مورد امر تعمیر کیبورد آیب دیده در مقابل مایعات برطرف کرده باشیم.

در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه باز کردن کیبورد Logitech K120 را مشاهده کنید.

 

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *