کیبوردها انواع و اقسام مختلفی دارند که هر یک از انواع کیبورد برای کار خاصی طراحی و بهینه شده‌اند. با این که انجام هر کاری با هر کیبوردی امکان پذیر است، اما استفاده از کیبورد مناسب برای انجام کارهایتان باعث افزایش بهره‌وری کار شما خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا با انواع کیبورد و کاربری آن‌ها آشنا شویم.

کیبوردهای مولتی‌مدیا

انواع کیبورد

یکی از پرطرفدارترین و پر کاربردترین انواع کیبورد، کیبورد مولتی‌مدیا است و ویژگی اصلی این کیبوردها، وجود دکمه‌های کنترل رسانه بر روی کیبورد هستند، دکمه‌هایی که با یک فشار به شما اجازه جلو و عقب بردن فیلم یا کم و زیاد کردن صدا را به شما می‌دهند.

این کیبورد‌ها دارای دکمه‌های Play، Pause، Stop، Next، Previous، Volume Up، Volume Down، Mute و دکمه‌ای برای بازکردن موزیک‌پلیر پیش‌فرض کامپیوتر شما هستند.

این دکمه‌ها، دکمه میانبر نام دارند و علاوه بر آن‌ها که به صورت اختصاصی تعبیه شده‌اند فعالسازی ترکیب خاصی از دکمه‌های کیبورد دستوراتی را به اجرا در می‌آورند که می‌تواند به شما در سرعت دادن به کارتان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: دستورات میانبر ویندوز

آیا زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنید؟ این کیبوردها دارای دکمه‌ای برای باز کردن مرورگر، دکمه‌ای برای ایمیل، رفرش، و جلو عقب رفتن در صفحات اینترنت نیز هستند.

کیبوردهای مکانیکی

انواع کیبورد

کیبوردهای مکانیکی یکی دیگر از انواع کیبورد ها هستند که همانطور که از نامشان پیداست، از سیستمی کاملاً مکانیکی برای فعالسازی دکمه‌های کیبورد استفاده می‌کنند و به این دلیل مقداری پر سر و صداتر از کیبوردهای عادی و ممبرین (Membrane) هستند، اما عمر مفید دکمه‌های آن‌ها بسیار بیشتر از کیبوردهای عادی است. در ویدئو زیر می‌توانید تفاوت کیبورد‌های عادی و ممبرین را مشاهده کنید.

این کیبورد‌ها به دلیل استفاده از سیستمی جداگانه برای شناسایی فشرده شدن دکمه‌ها نیاز به یک شاسی داخلی دارند و سنگین‌تر هستند، اما مشکلاتی مانند Ghosting را ندارد و تجربه‌ی تایپ بسیار لذت‌بخش‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهند.

همچنین کیبوردهای مکانیکی مورد انتخاب تایپیست‌ها و یا افرادی که مدت زیادی را به تایپ می‌پردازند هستند؛ به این دلیل که کیبوردهای مکانیکی کلیدهای بسیار واکنش پذیرتری نسبت به کیبوردهای ممبرین دارند و باعث افزایش سرعت تایپ می‌شوند؛ البته روش‌های دیگری برای افزایش سرعت تایپ وجود دارد، اما استفاده از کیبورد مکانیکی و عادت به کار با آن خود تأثیر زیادی در سرعت تایپ شما دارد.

بیشتر بخوانید: کیبورد مخصوص تایپ | افزایش سرعت تایپ

کیبوردهای وایرلس

انواع کیبورد

توجه کنید که منظور ما از کیبورد وایرلس کیبوردی که به کمک دانگل به کامپیوتر شما متصل می‌شود نیست، انواع کیبورد وایرلس شامل کیبوردهایی که به کمک دانگل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و با کمک فرکانس رادیویی با کامپیوتر شما ارتباط برقرار می‌کنند و کیبوردهایی که اتصال کاملاً وایرلس دارند و تنها به کمک بلوتوث متصل می‌شوند، می‌شود.

کیبوردهای کاملاً وایرلس علاوه بر اتصال به کامپیوتر، به شما قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه مانند تلفن همراه و تبلت را نیز می‌دهد و مناسب افرادی است که با این دستگاه‌ها کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر

در گذشته برای تبلت‌های محبوبی مانند آیپد کیبوردهای عجیب و غریبی با تبدیل‌های پیجیده وجود داشتند تا بتوانند با این دستگاه‌ها کار کنند، البته تقریباً هیچگاه نیز به درستی کار نمی‌کردند. اما امروزه با کیبوردهایی که به صورت بلوتوث به این دستگاه‌ها متصل می‌شوند می‌توان به سادگی با یک کیبورد و حتی ماوس با این دستگاه‌ها کار کرد.

کیبوردهای گیمینگ

انواع کیبورد

همانظور که از نام این نوع از کیبوردها مشخص است، کیبوردهای گیمینگ برای افرادی که به صورت تخصصی به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند طراحی شده‌است.

کیبوردهای گیمینگ قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند تا عملکرد شما را بازی را بهبود ببخشند و به همین دلیل با توجه به این که این قابلیت‌ها می‌توانند برای انجام کارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند، اما برای این کار بهینه نشده‌اند.

از قابلیت‌هایی که یک کیبورد گیمینگ می‌تواند به شما ارائه دهد می‌توان دکمه های ماکرو، طراحی ارگونومیک و سوییچ‌های مکانیکی را نام برد.

این قابلیت‌ها در برخی از انوع کیبورد دیگر نیز دیده می‌شوند و به دلیل کاربردی که می‌توانند برای افرادی که به بازی می‌پردازند در این تجهیزات وجود دارند.

انواع کیبورد های گیمینگ نیز وجود دارند، کیبورد‌های گیمینگ با نورپردازی RGB مانند کیبورد Logitech G213 Prodigy، کیبورد‌های TKL یا Ten Key Less مانند کیبورد گیمینگ Logitech G PRO و یا کیبورد‌های گیمینگی مانند کیبورد Logitech G910 که دارای دکمه‌های قابل تنظیم و ماکرو دارند تا در بازی‌های حساس به شما امکان اجرای سریع‌تر دستورات را بدهند.

اگر قصد تهیه کیبورد دارید توصیه می‌کنیم تا مقاله‌های راهنمای خرید کیبورد را مطالعه کنید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

در صورتی که سؤالی درباره انواع کیبورد دارید می‌توانید تا آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

سؤالات متداول درباره انواع کیبورد

انواع اصلی کیبورد کدام‌اند؟

کیبوردها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، اما اصلی‌ترین انواع کیبورد بر اساس کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود مانند: کیبورد مولتی‌مدیا، کیبورد گیمینگ، کیبورد مکانیکی و کیبورد کاملاً وایرلس.

چرا باید از نوع کیبورد مناسب برای هرکاری استفاده کرد؟

هر نوع از کیبورد قابلیت‌هایی را به کاربر ارائه می‌دهد که برای کاربری درنظر گرفته شده برای کیبورد مناسب باشد و عملکرد شما را افزایش دهد؛ بنابراین استفاده از هر نوع کیبوردی با توجه به امکان پذیر بودن آن دلیل بر درست بودن آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *