بسیاری از ما بخش زیادی از روز را مشغول کار با کامپیوتر خود هستیم و مدت زیادی را صرف تایپ کردن می‌کنیم. احتمالاً وقتی کیبوردمان دچار مشکل می‌شود، به دنبال کیبوردی مانند کیبورد قبلی خود هستیم؛ اما با وجود مدل‌های مختلف کیبوردهای موجود در بازار ممکن است کیبوردی که به دنبال آن می‌گردیم مناسب‌ترین کیبورد موجود در بازار برای ما نباشد. از این رو، در این راهنمای خرید کیبورد 6 نکته را برای انتخاب بهترین کیبورد ممکن برای شما شرح می‌دهیم تا در انتخاب کیبورد بعدی خود دچار مشکل نشوید.

خرید کیبورد مناسب

راهنمای خرید کیبورد

نواع کاربری کیبورد

امروزه انواع بسیار زیادی از کیبوردها در بازار موجود هستند که هر کدام تمرکز بر قابلیت خاصی دارند و مصرف‌کنندگان خاص خود را دارند، به عنوان مثال اگر به دنبال یک کیبورد گیمینگ مناسب هستید، باید به دنبال ویژگی‌هایی مانند سوییچ‌های مکانیکی یا دکمه های ماکرو باشید.

بیشتر بخوانید: انواع کیبورد های موجود برای کامپیوتر

کیبوردهای مختلف قابلیت‌های متفاوتی دارند که کاربرد آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند؛ به عنوان مثال برعکس یک کیبورد گیمینگ، کیبوردهای مخصوص تایپ دارای دکمه‌های باریک با میزان جابه‌جایی کم و طراحی ارگونومیک هستند تا برای زمان‌های طولانی تایپ و کار با کیبورد مناسب باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد مخصوص تایپ و برنامه نویسی کدام است

سوییچ‌های کیبورد

در گام دوم این راهنمای خرید کیبورد به شما توصیه می‌کنیم تا نوع کلیک دکمه‌های کیبوردی را که می‌خواهید تهیه کنید، تست کنید، زیرا کیبورد‌های مختلف سوییچ‌های متفاوت با تنظیمات متفاوت دارند و ممکن است کیبوردی تهیه کنید که دکمه‌های بسیار نرمی دارد و یا برعکس کیبوردی را تهیه کنید که دکمه‌های محکمی دارد و نیاز به نیروی بیشتری برای فعالسازی دارد.

همچنین به مکانیزم یا سوییچ استفاده شده در سیستم دکمه‌های کیبورد مورد نظر خود توجه کنید. اکثر کیبورد‌ها دارای سوییچ‌های ممبران یا سوییچ‌های مکانیکی هستند. نوع سوییچ استفاده شده در کیبوردها تفاوت زیادی در حساسیت دکمه‌ها، میزان صدا و راحتی آن‌ها ایجاد می‌کنند.

راهنمای خرید کیبورد

طراحی کیبورد

طراحی و شکل کلی کیبورد شما تفاوت زیادی در تجربه کاربری شما ایجاد می‌کند. با توجه به طراحی، کیبوردها به 3 دسته کلی استاندارد، گیمینگ و ارگونومیک تقسیم می‌شوند.

کیبوردهای استاندارد مانند کیبوردهای Logitech K120 و بیاند BK-2350 بیشترین مصرف را در بین کیبوردها دارند. این کیبوردها علاوه بر 104 دکمه عادی خود می‌توانند دکمه‌های مالتی‌مدیا نیز داشته باشند.

کیبوردهای ارگونومیک مانند کیبوردهای Logitech K740 و بیاند FCR-6910 دارای طراحی خاصی هستند تا به دستان شما حالت طبیعی بدهند و فشار وارده از ماهیچه‌های شما را کم کنند تا در صورت استفاده طولانی‌مدت خیلی باعث خستگی نشوند.

کیبوردهای ارگونومیک قیمت بالاتری نسبت به کیبوردهای استاندارد دارند؛ اما اگر معمولاً برای مدت طولانی مشغول تایپ کردن می‌شوید، بهتر است یک کیبورد ارگونومیک تهیه کنید. افرادی که راحتی برای آن‌ها مهم است بهتر است یک کیبورد ارگونومیک تهیه کنند و یا یک استراحتگاه برای مچ دست خود تهیه کنند.

کسانی از کیبورد خود در تاریکی استفاده می‌کنند بهتر است از کیبوردهایی مانند کیبوردهای Logitech CRAFT یا بیاند BK-7100W استفاده کنند که دارای نورپردازی داخلی هستند. همچنین برای برنامه‌نویسان کیبوردهایی که دارای چینش DVORAK هستند بهتر از کیبوردهای QWERTY است.

بیشتر بخوانید: بک لایت کیبورد چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد

راهنمای خرید کیبورد

کیبورد سیمدار یا وایرلس

بی‌سیم یا کابلی بودن کیبورد نکات مثبت و منفی خود را دارند. به عنوان مثال کیبورد‌های بی‌سیم شما را از شر سیم مزاحم روی میزتان خلاص می‌کنند؛ در عین حال کیبوردهای بی‌سیم سرعتت ارتباط پایین‌تر و قیمت بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: کیبورد وایرلس یا سیم‌ دار ؟

همچنین کیبوردهای وایرلس نیز خود دارای 2 نوع هستند؛ یک نوع با گیرنده یا دانگل به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و نوع دیگر با بلوتوث.

کیبوردهای بلوتوثی مزیت‌های بسیاری مانند قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه و بعضاً چند دستگاه و پر نکردن یکی از پورت‌های USB کامپیوتر شما را به شما ارائه می‌دهند و به دلیل عدم وجود دانگل نگرانی گم کردن آن نیز وجود ندارد.

اما کیبوردهای بلوتوثی قیمت بالاتری نیز نسبت به کیبوردهای وایرلس عادی که با دانگل متصل می‌شوند دارند.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال کیبورد بلوتوث به کامپیوتر، تبلت و موبایل

راهنمای خرید کیبورد

دکمه‌های میانبر اضافی

بیشتر کیبورد‌ها مانند کیبوردهای Logitech K360 و بیاند FCR-6185 برای سرعت دادن به کارها، دکمه‌های میانبر دارند. این دکمه‌ها کارهایی مثل بازکردن برخی از نرم‌افزارها، زیاد و کم کردن برخی از تنظیمات و کارهای مختلفی را در زمان کمتری انجام دهید.

برخی از کیبوردها مانند کیبورد Logitech CRAFT دارای کنترل‌کننده خاصی هستند که به صورت پیش‌فرض برای برخی نرم‌افزارها تنظیم شده‌اند و می‌توانید به کمک آن در سری برنامه‌های Adobe تنظیمات خود را سریع‌تر انجام دهید.

بیشتر بخوانید: میانبر های ویندوز 10

برخی از کیبورد‌ها مانند کیبوردهای Logitech K400 و بیاند BK-6800 دارای تاچ پد هستند تا افرادی که استفاده از تاچ پد را به ماوس ترجیح می‌دهند نیز کیبورد مختص خود را داشته باشند و کسانی که تلویزیون هوشمند دارند، ابزاری کاربردی‌تر از ریموت عادی برای کنترل تلویزیون خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد تاچ پد دار

قیمت کیبورد

بسته به قابلیت‌های یک کیبورد، قیمت آن نیز می‌تواند متفاوت باشد و طبیعتاً هرچقدر که قابلیت‌های یک کیبورد بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. پس در این راهنمای خرید کیبورد به شما پیشنهاد می‌کنیم که کیبوردی را تهیه کنید که تنها قابلیت‌های مورد نیاز شما را داشته باشد تا هزینه کمتری را برای آن متقبل شوید.

امیدواریم نکات بررسی‌شده در این راهنمای خرید کیبورد در انتخاب کیبورد بعدی شما برایتان مفید واقع شوند.

سؤالات متداول در زمان خرید کیبورد

آیا از کیبورد عادی می‌توان برای گیمینگ استفاده کرد؟

با توجه به این که کیبورد مانند ماوس نیاز به ویژگی‌های فراوانی ندارد بله، اما استفاده از یک کیبورد عادی عملکرد شما را در بازی نسبت به رقبایتان کاهش خواهد داد، زیرا که یک کیبورد عادی برای گیمینگ طراحی نشده است. اما برای گیمینگ توصیه می‌کنیم تا از یک کیبورد سیمدار استفاده کنید تا لگ ورودی کمتری نسبت به دستوراتتان داشته باشید.

کاربرد کیبورد تاچ پد دار چیست؟

امروزه کیبوردهای تاچ پد دار بیشتر برای استفاده به همراه تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما استفاده از یک کیبورد تاچ پد دار با کامپیوتر به شما دسترسی به میانبرهایی که در ویندوز و MacOS بر روی آن برنامه‌ریزی شده‌اند را می‌دهد که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

آیا تهیه کیبورد بلوتوثی انتخاب درستی است؟

کیبورد بلوتوثی مزایای بسیاری می‌تواند برای شما داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها امروزه عدم اشغال کردن یکی از پورت‌های USB لپتاپ یا کامپیوتر شماست. همچنین می‌توانید با یک کیبورد بلوتوثی به تلفن همراه یا تبلیت خود نیز متصل شوید و روی آن‌ها تایپ کنید؛ پس خیر تهیه کیبورد بلوتوثی هزینه اضافی نیست، به شرطی که از قابلیت‌های آن استفاده کنید.

در صورتی که سؤالی در رابطه با دیگر تجهیزات گیمینگ مانند مانیتور گیمینگ یا کیبورد گیمینگ دارید می‌توانید تا سؤال خود را در بخش کامنت‌ها ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را به شما ارائه دهیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *