بک لایت کیبورد به ظاهر قابلیت ساده‌ای است و بیشتر جلوه ظاهری دارد، اما کیبوردی که بک لایت دارد می‌تواند در موقعیت‌های ویژه‌ای بسیار کاربردی واقع شود.

در این مطلب با با کیبوردهای بک لایت دار و قابلیت‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

بک لایت چیست

بک لایت به معنی نور پس زمینه است و به نوری گفته می‌شود که به صورت مستقیم به سطحی تابیده می‌شود تا با عبور از آن، آن را روشن کند و تصویر آن را نمایان کند.

به عنوان مثال پنل‌های LCD دارای چند لایه هستند، یکی از آن‌ها لایه‌ای است که تصویر روی آن ظاهر می‌شود و از خود نوری ندارد و در پشت آن یک بک لایت پرنور قرار دارد که با تبش نور به سطح LCD آن را روشن می‌کند تا تصویر آن برای شما ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

بک لایت کیبورد چیست

بک لایت کیبورد به نوری گفته می‌شود که از داخل کیبورد به روشن کردن دکمه‌های می‌پردازد. در ابتدا این قابلیت تنها برای کمک به استفاده از کیبورد در محیط‌های تاریک و کم نور مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما حالا قابلیت‌های بسیاری به این ویژگی اضافه شده ‌است.

اولین بک لایت کیبورد

بک لایت کیبورد

اولین بار بک لایت کیبورد در نسخه 17 اینچی لپتاپ PowerBook G4 از اپل و در سال 2003 مشاهده شد و بعد از آن این ویژگی در بسیاری از لپتاپ‌ها و کیبوردها مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی اصلی این قابلیت در لپتاپ اپل تنظیم خودکار آن با نور صفحه لپتاپ و خاموش و روشن شدن خودکار آن برای کاهش مصرف باتری بود.

کاربرد Backlight کیبورد

همانطور که اشاره شد در ابتدا کاربرد اصلی بک لایت در کیبورد روشن کرده دکمه‌‌ها و کمک به تایپ راحت‌تر در فضاهای کم نور و تاریک بود.

امروزه بک لایت در کیبورد این کاربرد را دارد، اما با اضافه شدن قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتر، این قابلیت کاربردهای جدیدی نیز پیدا کرده است.

از اصلی‌ترین قابلیت‌های جدید بک لایت کیبورد می‌توان به رنگی و RGB بودن نور بک لایت اشاره کرد که بیشتر یک قابلیت ظاهری است، اما با استفاده درست می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

کیبورد RGB

کیبورد مکانیکی ارزان قیمت

کیبوردهایی که دارای نور پس زمینه هستند بعد از مدتی به استفاده از بک لایت رنگی مانند کیبورد لاجیتک G413 و برخی به استفاده از LED با رنگ‌های مختلف برای ارائه نور بک لایت کیبورد با نور RGB پرداختند.

این قابلیت در کیبورد گیمینگ بسیار مورد استفاده قرار گرفت و علاوه بر کیبوردهای گیمینگ مانند لاجیتک G513، ماوس‌های گیمینگ مانند لاجیتک G502 HERO، مانیتور گیمینگ مانند ایسوس XG32VQR و حتی اسپیکر لاجیتک G560 که جزء دسته محصولات گیمینگ برند لاجیتک قرار می‌گیرد نیز دارای نورپردازی RGB است.

همچنین با تهیه محصولات گیمینگ دارای نورپردازی RGB برند لاجیتک می‌توانید تا با استفاده از نرم‌افزارLogitech G HUB و به کمک تکنولوژی LIGHTSYNC RGB به تنظیم رنگ و تایین افکت برای نورپردازی این تجهیزات بپردازید.

با شخصی‌سازی نورپردازی RGB در کیبورد علاوه بر شخصی‌سازی جلوه کیبورد به صورت ظاهری می‌توانید تا برای فضای بازی به دکمه‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی را تنظیم کنید؛ با این کار در فضای بازی زمانی که تمرکز خود را به اتفاقات درون بازی متمرکز کرده‌اید ساده‌تر دکمه‌های مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

حتی می‌توانید نور دکمه‌هایی که در بازی کاربرد ندارند را خاموش کنید تا اتفاقی آن‌ها را کلیک نکنید.

بک لایت کیبوردهای حرفه‌ای

 

در کیبوردهای حرفه ای مانند لاجیتک CRAFT یا کیبوردهای طراحی شده برای کارهای خاص مانند کیبورد لاجیتک K830 که یک کیبورد تاچ پد دار است که برای کار با تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده است بک لایت کیبورد به رنگ سفید است؛ اما دارای قابلیت‌های دیگری هستند تا از این ویژگی به نحو احسن استفاده نمایند.

به عنوان مثال کیبورد لاجیتک CRAFT دارای سنسور Proximity یا تایین فاصله است و با قرار گرفتن دست بالای کیبورد بک لایت آن با توجه به میزان نور محیط روشن می‌شود.

این نکته نیز قابل توجه است که اگر از یک کیبورد وایرلس استفاده می‌کنید که دارای نور بک لایت است می‌تواند باعث کاهش عمر باتری کیبورد شما شود؛ اما اگر از یک کیبورد سیم‌دار دارای بک لایت کیبورد استفاده می‌کنید با مشکلی مواجه نخواهید شد.

سوالات متداول درباره بک لایت کیبورد

کاربرد بک لایت کیبورد چیست

با توجه به نوع کیبورد می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد؛ به عنوان مثال در کیبوردهای گیمینگ با استفاده از نورپردازی RGB می‌توان به شخصی‌سازی ظاهر کیبورد پرداخت و در کیبوردهای حرفه‌ای به تایپ در فضای تاریک پرداخت.

آیا می‌توان بک لایت کیبورد را خاموش کرد؟

بله، اکثر کیبوردها و لپتاپ‌هایی که کیبورد بک لایت دارند دارای دکمه اختصاصی برای خاموش و روشن کردن نورپردازی بک لایت کیبورد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *