در این مقاله توضیح می‌دهیم که طول عمر مفید کامپیوتر چقدر است و این که آیا طول عمر مفید مدنظر متفاوتی برای انواع مختلف کامپیوتر باید در نظر گرفته شود یا خیر و این که چه زمانی باید کامپیوتر خود را عوض کنیم.

اما قبل این که شروع کنیم باید بگوییم که هیچ عمر مفید مشخصی برای هیچ یک از قطعات کامپیوتر یا لپتاپ وجود ندارد و اگر شما کامپیوتری دارید که کار شما را بدون مشکل انجام می‌دهد؛ کامپیوتر خوبی دارید که نیاز به تعویض ندارد.

در ادامه به راهنمایی‌های کلی پرداخته‌ایم، اما اگر شما به خوبی از کامپیوتر خود نگهداری کنید و حتی هر چند وقت یکبار قطعات آن را با قطعات بهتر تعویض کنید، یک کامپیوتر می‌تواند برای مدت بسیار طولانی برای شما کار کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت Core i5 و Core i7 | راه اصلی افزایش سرعت کامپیوتر | تفاوت مینی پی سی با کامپیوتر | آموزش اورکلاک کردن لپ تاپ

عمر مفید کامپیوتر

هر چند وقت یکبار باید کامپیوتر خود را عوض کنیم؟

هیچ قانون کلی درباره این که هر چند وقت یکبار باید کامپیوترمان را عوض کنیم وجود ندارد. به این دلیل که کامپیوترهای مختلف برای انجام کارهای متفاوتی ساخته می‌شوند؛ همچنین بستگی به نگهداری شما از کامپیوتر نیز دارد.

اما اگر کامپیوتر شما بسیار کند است یا نمی‌تواند کارهای شما را به درستی انجام دهد و راهی برای تقویت آن نیز وجود ندارد، زمانی است که نیاز است تا کامپیوتر خود را عوض کنید و طول عمر مفید کامپیوتر شما برای شما به پایان رسیده‌است.

با توجه به کاربری شما این زمان می‌تواند 2 سال باشد و اگر کار پیچیده یا تخصصی با کامپیوتر انجام نمی‌دهید، ممکن است بعد از 15 سال به این نقطه برسید.

اما بعد از مدتی ممکن است تقویت‌هایی که می‌توانید برای کامپیوتر خود انجام دهید تا به قولی آن را سرپا کنید به قدری هزینه داشته باشد که تهیه یک کامپیوتر جدید به صرفه‌تر باشد.

به عنوان مثال تصور کنید که کامپیوتر شما CPU قدیمی و ضعیفی دارد که نیاز دارید تا آن را ارتقا دهید، اما برای این کار نیاز پیدا خواهید کرد تا مادربورد و RAM خود را نیز عوض کنید و ارتقا دهید. با توجه به این که در حال تعویض بخش زیادی از کامپیوتر خود هستید، ممکن است تهیه کامپیوتر جدید هزینه کمتری برای شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مقدار رم کافی برای من چقدر است؟

آیا طول عمر مفید کامپیوتر کیس از لپتاپ بیشتر است؟

در بیشتر موارد بله. لپتاپ‌ها به این دلیل که نیاز به داشتن بدنه‌ای باریک و جمع و جور دارند؛ تجهیزات آن‌ها بسیار فشرده‌تر از کامپیوتر کیس هستند. در نتیجه فضای کمتری برای خنک کردن این قطعات وجود دارد و این باعث می‌شود تا این قطعات در دمای بالاتری نسبت به زمانی که در کیس هستند کار کنند.

همچنین ارتقا قطعات لپتاپ‌ها بسیار سخت‌تر از کیس کامپیوتر است و بیشتر لپتاپ‌های جدید حتی امکان ارتقا ساده‌ترین قطعات را نیز ندارند؛ به این دلیل که قطعات داخلی آن‌ها طراحی شده‌اند تا با قطعات سفارشی کار کنند که قابلیت تعویض با دیگر قطعات را ندارند.

بیشتر بخوانید: ارتقا کارت گرافیک لپتاپ

البته همیشه این مورد نیز درست نخواهد بود و به عنوان مثال ممکن است طول عمر مفید کامپیوتر کیس 2 تا 3 سال باشد و طول عمر مفید لپتاپ 20 سال. اما با توجه به توضیح بالا عموما عمر مفید لپتاپ‌ها کمتر از کامپیوترهای خانگی خواهد بود؛ اما با هم این مورد می‌توان بستگی به نحوه نگهداری شما نیز داشته باشد.

چه کامپیوتر قدیمی محسوب می‌شود؟

اکثر اوقت زمانی که کسی می‌گوید کامپیوتر قدیمی دارد منظورشان این است که کامپیوترشان به خوبی و با سرعت گذشته کار نمی‌کند و نه این که بیشتر از 20 سال است که این کامپیوتر را داشته‌اند.

طول عمر مفید قطعات کامپیوتر زمانی است که بازدهی آن‌ها از حد خاصی کمتر می‌شود و به این شکل نیست که مانند قطعات مکانیکی مستهلک شوند و دیگر کار نکنند؛ بلکه با بازدهی کمتری کار می‌کنند.

البته بیشتر قطعات کامپیوتر امروزه به قطعاتی تبدیل شده‌اند که میزان بازدهی آن‌ها بعد از مدت نسبتا طولانی از استفاده از آن‌ها کاهش زیادی پیدا نمی‌کند.

اما همچنان یک قطعه وجود دارد که در کامپیوتر کارکرد مکانیکی دارد که بعد از مدتی استفاده بازدهی آن کاهش زیادی پیدا می‌کند و آن حافظه HDD کامپیوتر شماست. شما تنها با تغییر این حافظه به نوع SSD و نصب ویندوز روی آن می‌توانید ارتقا بسیار زیادی در سرعت کامپیوتر خود بدهید.

اما در نهایت کامپیوتر قدیمی به کامپیوتری گفته می‌شود که بازدهی قطعات آن به قدری کم شده باد که نتواند حتی ساده‌ترین کارهار را نیز انجام دهد یا کامپیوتری که با وجود ارتقا یافتن قطعات داخلی آن به حداکثر ظرفیت ممکن باز هم برای انجام کار شما کافی نباشد.

در این صورت طول عمر مفید کامپیوتر شما به پایان رسیده‌است و باید به فکر تهیه کامپیوتر جدید برای خود باشید.

سوالات متداول درباره طول عمر مفید کامپیوتر

طول عمر مفید کامپیوتر گیمینگ چقدر است؟

مانند دیگر انواع کامپیوترها پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد و این سوال بسته به نظر شما درباره نحوه عملکرد کامپیوتر گیمینگ‌تان دارد؛ اما به طور کلی طول عمر مفید آن زمانی به پایان می‌رسد که دیگر شما قادر به اجرا جدیدترین بازی‌ها با گرافیک و عملکرد مورد نظر خود با این کامپیوتر نباشید.

آیا ارتقا رم باعث افزایش سرعت می‌شود؟

خیر، ارتقا نوع، سرعت و میزان حافظه رم باعث می‌شود تا کامپیوتر شما بتواند کارهای بیشتری را به صورت همزمان انجام دهد؛ البته سرعت انجام شدن آن‌ها بیشتر وابسته به CPU شماست. اما اگر کامپیوتر شما کند است بهترین راه، ارتقا حافظه اصلی دستگاه از HDD به SSD است.

چرا کامپیوتر کند می‌شود؟

کاهش بازدهی کارکرد قطعات در همه تجهیزات اتفاق می‌افتد، اما در کامپیوتر این اتفاق بیشتر ار همه برای حافظه داخلی دستگاه، خصوصا اگر از نوع هارد درایو یا HDD باشد اتفاق می‌افتد که با تعویض آن به SSD برطرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *