موسیقی‌هایی که توسط استودیوهای موسیقی سازی ساخته و تنظیم می‌شوند برای پخش روی سیستم‌های صوتی خانگی ساخته می‌شوند، اما استودیو‌ها خود از اسپیکر مانیتورینگ استفاده می‌کنند. این دو نوع اسپیکر چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چرا استودیوها از این دسته از اسپیکرها استفاده می‌کنند؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت اسپیکرهای مانیتورینگ با اسپیکرهای خانگی بپردازیم.

تفاوت‌های سیستماتیک

سیستم کارکرد اسپیکر‌های مانیتورینگ با اسپیکرهای خانگی تفاوت زیادی دارد. به عنوان مثال اسپیکرهای خانگی مانند اسپیکر خانگی Logitech Z906 اسپیکرهای پسیو (Passive) هستند، این موضوع بدین معناست که تمام 6 درایور این سیستم صوتی یک منبع جریان دارند و قدرت خود را از یک آمپلیفایر دریافت می‌کنند و این آمپلیفایر یک آمپلیفایر 6 کاناله است که در باکس ساب‌ووفر این مجموعه واقع شده است. اما اسپیکر مانیتورینگ اسپیکری اکتیو (Active) است و هر درایور آمپلیفایر اختصاصی خود را دارد که در کابینت هر کانال خروجی تعبیه شده است و به همین دلیل برای اتصال این اسپیکرها نیاز به یک Volume Control یا کنترلری برای تنظیم این اسپیکرها دارید.

اسپیکر مانیتورینگ

نکته مثبتی که اسپیکرهای اکتیو نسبت به اسپیکرهای پسیو دارند این است که به دلیل وجود آمپلیفایر جداگانه برای هر درایور برای پخش بخش خاصی از موسیقی قدرت بخش دیگر آن کاهش پیدا نمی‌کند و نتیجه این کار یک موسیقی با بازدهی دینامیک دقیق‌تر است. بیشتر این اتفاق به دلیل وجود ساب‌ووفر است که نیاز به انرژی زیادی برای فعال‌سازی دارد، برای مثال به همین دلیل نیز در سیستم صوتی خودرو یک آمپلیفایر برای اسپیکر‌ها و یک آمپلیفایر جداگانه برای ساب‌ووفر قرار می‌دهند. داشتن آمپلیفایرهای جداگانه برای هر درایور مزیت‌های دیگری نیز دارد، به عنوان مثال به دلیل نزدیکی منبع خروجی صدا به منبع پخش آن می‌توان کراس‌اورها را در نزدیکی آمپلیفایر قرار داد تا نویز ایجاد شده در سیم انتقال جریان از کراس‌اور به آمپلیفایر به حداقل میزان خود برسد که در نتیجه به تولید صدایی دقیق‌تر، واضح‌تر و با جزئیات بیشتر می‌انجامد.

ابزارهای مختلف برای کارهای متفاوت

زمانی که موسیقی‌سازان به موسیقی گوش می‌دهند به دنبال تجربه‌ای متفاوت نسبت به افراد عادی جامعه هستند. طرفداران موسیقی می‌خواهند موسیقی را آن‌طور که می‌خواهند و بسته به سلیقه شخصی خود بشنوند و برای آنها اهمیتی ندارد که صدایی که به آن گوش می‌دهند دقیقاً صدایی است که در ابتدا تولید شده است. تنها موضوعی که برای آنها اهمیت دارد لذتی است که از شنیدن موسیقی مورد علاقه خود می‌برند. به همین دلیل این افراد به تهیه اسپیکرهایی روی می‌آورند که دارای صدایی باشند که به سلیقه آنها نزدیک‌تر باشد. بسیاری از سیستم‌های موسیقی Hi-Fi و خانگی این کار را با قدرت بخشیدن به فرکانس‌های بالاتر و بیس انجام می‌دهند و به اصطلاح به تولید “Smiley Curve” می‌پردازند تا موسیقی‌ را قدرتمندتر از آنچیزی که هست نشان دهند.

اسپیکر مانیتورینگ

موسیقی‌سازان به دنبال صدای دیگری هستند، آنها می‌خواهند صدای واقعی تولید شده را بشنوند و نمی‌خواهند اسپیکرهایشان به هیچ‌گونه تغییری در موسیقی درحال پخش ایجاد کند تا بتوانند موسیقی را به نحوی تنطیم کنند که بهترین و بی‌نقص‌ترین صدا را داشته باشند و می‌خواهند اگر نقصی در موسیقی وجود دارد آن را تصحیح کنند و از بین ببرند، قبل از اینکه دیگران متوجه آن شوند. پس به اسپیکر مانیتوریگ نیاز دارند تا دقتی بیشتر از اسپیکرهای خانگی عادی دریافت کنند.

در مرحله میکس کردن نیاز دارید تا از بالانس بودن صدا اطمینان داشته باشید، زیرا تفاوت زیادی در صدای بلند و صدای زیادی بلند یا بیس قدرتمند و بیسی که باعث به هم ریختن وکال می‌شود وجود دارد و تنها یک اسپیکر مانیتورینگ می‌تواند به این تنظیمات کمک کند.

چگونه اسپیکر مناسب انتخاب کنیم

با توجه به دلایل بالا اگر به دنبال استفاده خانگی هستید، به شما توصیه می‌کنیم از تهیه یک ست اسپیکر مانیتورینگ خودداری کنید، اما اگر قصد یک اسپیکر قابل حمل مناسب برای خود و یا دوستان خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله مربوطه را در اینجا مطالعه کنید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *