با رعایت ارگونومی کار با کامپیوتر در حین نشستن پشت میز نه تنها احساس خستگی کمتری خواهید کرد، بلکه بازدهی بیشتری در حین کار خواهید داشت. در این مطلب با ارگونومی کار با کامپیوتر و نکات مربوط به آن آشنا می‌شویم.

ارگونومی کار با کامپیوتر

اگر تمام طول روز را در پشت کامپیوتر می‌گذرانید بنابراین کمر درد و گردن درد در انتظار شما نشسته است. داشتن ارگونومی درست در هنگام نشستن پشت میز کار و کار با کامپیوتر مانند استفاده از صندلی و تجهیزات مناسب می‌تواند از رخ دادن چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

در ادامه به نکاتی که لازم است بدانید تا ارگونومی پشت میز نشینی خود را تصحیح کنید بیشتر آشنا می‌شویم.

صندلی

صندلی‌ای را انتخاب کنید که شکل پشتی آن نزدیک‌ترین شکل ممکن به ستون فقرات شما باشد؛ در این صورت به صورت خودکار با حالت درست روی صندلی خواهید نشست چراکه این حالت راحت‌ترین حالت نشستن برای شما خواهد بود.

در صورت امکان صندلی‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید باید به دنبال چه نوع صندلی باشید.

ارتفاع صندلی خود را به نحوی تنظیم کنید که کف پای شما کاملاً صاف روی زمین قرار بگیرد و قسمت بالایی پا‌های شما موازی با سطح زمین قرار بگیرند تا کمترین میزان تنش ممکن در عضلات شما وجود داشته باشد. انتخاب و تنظیم درست صندلی می‌‌تواند به شما در افزایش سرعت تایپ نیز کمک کند.

لوازم مورد استفاده

لوازمی مانند تلفن همراه، برگه‌‌ها، دفتر و دیگر تجهیزات خود را نزدیک به خود قرار دهید تا برای استفاده از آن‌ها نیاز به بلند شدن از صندلی نداشته باشید و آن‌ها را در دسترس خود قرار دهید.

کیبورد و ماوس ارگونومیک

ماوس و کیبورد خود را به نحوی روی میز قرار دهید تا فاصله زیادی با شما نداشته باشند و بدون نیاز به کش دادن دست‌های خود بتوانید با آن‌ها کار کنید، دست‌های خود را با زاویه کمی روی کیبورد قرار دهید و با استفاده از کلیدهای میانبر کیبورد میزان جابه‌جا شدن دست خود بین ماوس و کیبورد را کاهش دهید.

ماوس ارگونومیک

همچنین می‌توانید تا با استفاده از یک ماوس ارگونومیک یا یک کیبورد ارگونومیک، ارگونومی کار با کامپیوتر خود را بهبود ببخشید.

می‌توانید با تنظیم DPI ماوس در صورت پشتیبانی این قابلیت توسط ماوس خود میزان حرکت دست خود در هنگام کار با ماوس را کاهش دهید.

تلفن

اگر مدام در حال صحبت با تلفن و یادداشت برداری هستید به جای گوشی تلفن از یک هدست تلفن استفاده کنید.

این هدست‌ها دارای پورت اتصال گوشی تلفن اداری هستند و با استفاده از این هدست‌ها به‌جای نگهداشتن گوشی تلفن بین سر و شانه خود در طولانی مدت از بروز بسیاری از دردهای عضلانی گردن جلوگیری خواهید کرد.

زیرپایی

همانطور که گفتیم بهتر است تا پای شما کاملاً صاف روی زمین قرار بگیرد، اما ممکن است به دلیل ارتفاع میز نتوانید این کار را انجام دهید، در این صورت می‌توانید تا با استفاده از یک زیرپایی موقعیت پای خود را تنظیم کنید.

مانیتور

مانیتور یا مانیتورهای شما باید دقیقاً روبه‌روی شما قرار بگیرند.

فاصله مانیتور را به اندازه یک دست نسبت به چشم‌های خود تنظیم کنید؛ به طوری که زمانی که در پشت میز خود نشسته‌اید و دست خود را به سمت مانیتور خود دراز می‌کنید، نوک انگشتانتان به سطح مانیتور برخورد کنند.

ارتفاع مانیتور نیز موردی حائز اهمیت است، ارتفاع مانیتور خود را به نحوی تنظیم کنید که بالای پنل مانیتور هم ارتفاع چشم‌های شما باشد، در این صورت به صورت کاملاً طبیعی به مانیتور خود نگاه خواهید کرد و چشم‌های شما احساس خستگی کمتری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *