آیا باید لپتاپ خود را زمانی که دسترسی به پریز برق دارید به شارژ بزنید و آن را تا جای ممکن به شارژر متصل نگهدارید؟ کدام مدل استفاده از باتری لپتاپ عمر آن را تا جای ممکن طولانی می‌کند؟ پاسخ به این سوال مقداری دشوار است، اما در این مطلب با تاثیر اتصال دائم لپ تاپ به شارژر آشنا می‌شویم و چندین پیشنهاد برای نگهداری از باتری لپتاپ به شما می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: شارژ لپ تاپ با پاوربانک

شما نمی‌توانید باتری را بیش از حد شارژ کنید (باتری را Overcharge کنید)

باید بدانید که درباره باتری‌های لپتاپ که بر پایه لیتیوم هستند (انواع لیتیون یونی و لیتیوم پلیمری) شایعه‌‌های فراوانی وجود دارد.

هیچ راهی برای Overcharge کردن باتری‌های لیتیومی وجود ندارد و زمانی که به 100 درصد حجم شارژ باتری رسیدید، اگر لپتاپ خود را در شارژ رها کنید اتفاقی برای آن نخواهد افتاد و شارژر فرآیند شارژ را متوقف خواهد کرد.

در این زمان لپتاپ مستقیما از برق شارژر برای کار استفاده خواهد کرد و اگر مدت طولانی این کار را انجام دهید که باعث کاهش میزان شارژ باتری شما شود، شارژر به صورت خودکار باتری شمار را شارژ و پر خواهد کرد و دوباره باتری از مدار شارژ خارج خواهد شد.

پس اتصال دائم لپ تاپ به شارژر از این طریق نمی‌تواند به باتری شما آسیب بزند؛ اما چه عواملی باعث آسیب به باتری می‌شوند؟

عمر باتری در طول استفاده به چند دلیل کاهش پیدا خواهد کرد

طول عمر هیچ چیزی تا ابد نخواهد بود و باتری نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم نیست چقدر خود از دستگاه خود مراقبت کنید، در نهایت عمر باتری آن نسبت به روز اول کاهش پیدا خواهد کرد.

طی کردن سیکل شارژ و دشارژ (پر و خالی شدن شارژ باتری) خود عمر باتری را کاهش می‌دهد؛ البته میزان استاندارد کاهش حجم باتری 80 درصد حجم اولیه بعد از 500 سیکل شارژ است.

اما این که شارژ باتری خود را با اتصال دائم لپ تاپ به شارژر در 100 نگهدارید هم برای سلامت باتری مضر است.

به صورت ایده‌آل و همانطور که در مطلب مربوط به خرابی باتری اسپیکر بلوتوث توضیح دادیم باید تا درصد شارژ باتری دستگاه خود را بین 20 تا 80-100 نگهدارید؛ تا جای ممکن از خالی شدن کامل باتری لپتاپ جلوگیری کنید و از طرفی به باتری لپتاپ خود اجازه دهید تا به شکل پیش‌بینی شده و طبیعی خود کار کند و همیشه در شارژ نباشد.

اگر هم همیشه از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید تلاش کنید تا هر 3 هفته یکبار لپتاپ خود را حداقل تا 50 درصد شارژ کنید.

باتری‌های لیتیومی در صورتی که از دستگاه استفاده نشود به صورت خودکار شارژ خود را در طول زمان خالی می‌کنند تا سالم بمانند؛ اما نباید بگذارید که خالی بمانند؛ ترجیح این است که با طی کردن فرآیند سیکل شارژ عمر باتری لپ تاپ شما کاهش پیدا کند تا خالی ماندن باتری.

از حرارت تا جای ممکن دوری کنید

حرارت بدترین دشمن سلامتی باتری دستگاه‌های الکترونیکی شماست. اگر که توصیه می‌شود در هنگام شارژ تلفن همراه با آن کار سنگین انجام ندهید به دلیل داغ شدن آن است و باتری لپتاپ نیز به همین شکل است.

اگر که می‌توانید باتری لپتاپ خود را جدا کنید؛ در هنگامی که در حین شارژ با لپتاپ خود کار می‌کنید انجام این کار از حرارت دیدن باتری لپتاپ شما جلوگیری می‌کند و مفید است.

جدا کردن باتری لپتاپ

البته این کار در لپتاپ‌های گیمینگ و قدرتمند که خیلی داغ می‌شوند تاثیر خود را نشان می‌دهد و در لپتاپ‌های عادی‌تر تاثیر این کار زیاد نخواهد بود.

و البته بسیاری از لپ تاپ‌های مدرن و امروزی امکان جدا کردن باتری را به کاربر نمی‌دهند که این گزینه را به طور کلی از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: آیا فست شارژ باعث آسیب به باتری می‌شود؟

آیا اتصال دائم لپ تاپ به شارژر مضر است؟

در نهایت هر نوع استفاده از باتری لپتاپ به یک شکل عمر آن را کاهش می‌دهد. اتصال دائم لپتاپ به شارژر و نگهداشتن حجم باتری در 100 درصد و استفاده از شارژ باتری و طی شدن سیکل شارژ، هردو عمر باتری لپتاپ را در طولانی مدت کاهش می‌دهد. اما سوال اینجایت که چه نوع استفاده‌ای باعث کاهش عمر باتری کمتری می‌شود.

پاسخ حقیقی اسن سوال را هیچکس نمی‌داند! اپل در گذشته توصیه می‌کرد تا لپتاپ‌های این برند را به صورت دائم با شارژر متصل نگه ندارید، اما حالا این چنین توصیه‌ای را نمی‌کند؛ بقیه تولید کنندگان لپتاپ نیز هر یک جوامختص خود را به این سوال دارند؛ برخی این کار را توصیه نمی‌کنند و برخی دیگر معتقداند که ایرادی ندارد.

راهکار نهایی چیست

تاثیر اتصال دائم لپ تاپ به شارژر

توصیه ما این است که هردو این کارها را انجام دهید، برخی از اوقات لپتاپ خود را در شارژ باقی بگذارید و در مواقع دیگر اجازه دهید تا باتری لپتاپ شما کار کند.

به این شکل شما روند طی شدن و تعداد سیکل شارژ انجام شده توسط باتری خود را کاهش داده‌اید و در عین حال اتصال دائم لپ تاپ به شارژر نداشته‌اید.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که گاها به لپتاپ خود اجازه دهید تا باتری را به صورت کامل خالی کند و دوباره آن را به صورت کامل پر کنید تا باتری لپتاپ شما کالیبره شود.

باتری لپتاپ شما تا ابد سالم نخواهد ماند و به هر نحوی که از آن استفاده کنید در نهایت عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد و سریع خالی خواهد شد. البته با از بین رفتن باتری شما همچنان می‌توانید با اتصال دائم لپ تاپ به شارژر و بدون باتری هم از لپتاپ خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *