فست شارژ باعث می‌شود تا دستگاه شما با سرعت بالایی شارژ شود و زمانی که عجله دارید و نمی‌توانید برای زمان طولانی تلفن خود را به شارژ بزنید بسیار کاربردی است. اما آیا با فست شارژ تلفن همراه خود در طولانی مدت به باتری آن آسیب می‌رنید؟ آیا شارژ سریع باعث کاهش عمر باتری می‌شود؟

امروزه قابلیت FastCharge به یک قابلیت استاندارد در تلفن‌های همراه، خودروهای برقی، لپتاپ‌ها و بسیاری دیگر از تجهیزات الکترونیکی تبدیل شده‌است. با توجه به این که به شما اجازه می‌دهد تا در مدت زمان کمی دستگاه خود را تا حد خوبی شارژ کنید بسیار کاربردی است.

اما هرچقدر هم که این فناوری تاثیرگذار باشد، باید ببینیم تاثیر منفی بر عمر باتری دارد؟ آیا آداپتورهای فست شارژ برای باتری ضرر دارند؟ در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم.

شارژ سریع چیست

شارژ سریع

شارژ سریع یا Fast Charge به فناوری گفته می‌شود که با افزایش جریان برق ورودی به باتری شما برای مدت محدود و ظرفیت مشخصی سرعت شارژ شدن دستگاه‌های شما را بالا می‌برد. هدف از قابلیت فست شارژ افزایش سرعت شارژ شدن تلفن همراه نیست، به همین دلیل است که اکثر دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند این افزایش جریان برق را تا 50 درصد ظرفیت باتری به کاربران ارائه می‌دهد.

قابلیت شارژ سریع زمانی کاربرد خود را نشان می‌دهد که به صورت ناگهانی متوجه می‌شوید که میزان شارژ کافی برای به پایان رساندن روز را ندارید و با شارژ سریع تلفن همراه خود به عنوان مثال از 20 درصد تا حدود 40-45 درصد ظرف مدت 10-15 دقیقه می‌توانید بدون نگرانی از تلفن همراه خود تا زمانی که دوباره آن را به شارژ می‌زنید استفاده کنید.

برای این که دستگاه شما سریع شارژ شود باید تا از این فناوری پشتیبانی کند، برد شارژ متثل به باتری دستگاه شما تنها می‌تواند یک مقدار محدودی از توان الکتریکی را دریافت کند و حتی اتصال دستگاهی که از فست شارژ تا یک میزان توان را پشتیبانی می‌کند به یک آداپتور قدرتمندتر باعث سریع‌تر شارژ شدن آن نمی‌شود.

این کار باعث آسیب دیدن دستگاه نمی‌شود، اما باعث سریع‌تر شارژ شدن آن نیز نخواهد شد.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب مربوط به فناوری FastCharge و نحوه کارکرد آن را در بلاگ اسپیرو مطالعه کنید.

چه چیزی شارژ سریع یا Fast Charge محسوب می‌شود؟

عنوان Fast Charge به یک عنوان بازاریابی برای دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شده‌است که اکثرا آن را در محتوای تبلیغاتی تلفن‌های همراه می‌بینیم.

تاثیر فست شارژ بر سلامت باتری

این عنوان می‌تواند مقداری فریبانه نیز باشد و به چیزی پشتیبانی از فست شارژ را مرتبط کند که از آن پشتیبانی نمی‌کند. اما چه چیزی Fast Charge یا شارژ سریع محسوب می‌شود؟

در دنیای تلفن‌های همراه نرخ شارژ 10 وات و بالاتر Fast Charge محسوب می‌شود؛ البته استانداردی برای میزان فست شارژ وجود ندارد و هرچه نرخ دریافت شارژ دستگاه شما بالاتر باشد، سرعت شارژ آن نیز افزایش خواهد یافت.

توجه کنید که برای این که بتوانید از قابلیت فست شارژ در تلفن همراه خود استفاده کنید نیاز به تغییر تنظیمات ندارید، اما باید تمام تجهیزات شما شامل: تلفن همراه، آداپتور و کابل شارژ نیز از قابلیت فست شارژ پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید: تشخیص کابل فست شارژ از معمولی

آیا فست شارژ به باتری آسیب می‌زند؟

این سوال بیشتر درباره حرارت بیشتری که فست شارژ به دلیل جریان بالاتر برق منتقل شده تولید می‌کند پرسیده می‌شود و به صورت کلی حرارت برای سلامت باتری، خصوصا باتری‌های لیتیوم یونی، مضر است. به همین دلیل است که تلفن‌های همراهی که فست شارژ با نرخ بالایی دارند دارای سیستم‌های خنک کننده قوی هستند تا حرارت به وجود آمده را تا جای ممکن از دستگاه خارج کنند.

اما آیا فست شارژ باعث آسیب به باتری می‌شود؟

واقعا نه، و دلیل آن نحوه کارکرد فناوری شارژ سریع است. باتری‌ها دو فاز شارژ دارند، فاز اول که ظرفیت باتری تقریبا یا به طور کامل خالی است و باتری بیشترین میزان شارژ ممکن را می‌خواهد دریافت کند و فاز دوم که به دلیل پر بودن تقریبی ظرفیت شارژ، توان بیشتری برای جذب شارژ مورد نیاز است و سرعت شارژ کاهش زیادی پیدا می‌کند.

به همین دلیل است که سازندگان تلفن‌های همراه در هنگام توضیح قابلیت فست شارژ خود از سرعت بالای شارژ تا یک درصد خاص صحبت می‌کنند.

اما زمانی که شارژ دستگاه به میزان اعلام شده رسید، سرعت شارژ دستگاه کاهش پیدا می‌کند تا فشار بر باتری و دمای باتری در هنگام شارژ کاهش پیدا کند و از آسیب دیدن باتری جلوگیری شود.

البته عوامل خارجی نیز می‌توانند بر دمای باتری تاثیر بگذارند که در مطلب دلیل خرابی باتری درباره این عوامل توضیح داده‌ایم.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی از تلفن‌های همراه می‌توانند به صورت هوشمند در صورت لزوم فست شارژ را غیر فعال کنند تا از آسیب دیدن باتری جلوگیری کنند.

چگونه از آسیب فست شارژ به باتری جلوگیری می‌شود؟

یکی از ترفندهایی که تولید کنندگان تلفن همراه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری با فست شارژ از آن استفاده کرده‌اند استفاده از دو سلول باتری است.

این کار باعث می‌شود تا میزان شارژ بین دو سلول تقسیم شده و فشار کمتری به هر سلول باتری وارد شود و در عین حال مجموعه باتری‌ها با سرعت بالا شارژ شوند.

یکی دیگر از ترفندها کنترل نرم‌افزاری فرآیند شارژ است که در دستگاه‌های آیفون Optimized Battery Charging یکی از آن‌هاست.

به صورت خلاصه فست شارژ تاثیر زیادی بر عمر باتری دستگاه شما نمی‌گذارد. اما فیزیک فناوری فست شارژ دیکته می‌کند که با توجه به تمام کنترل‌های انجام شده برای جاوگیری از آسیب دیدن باتری، همچنان نباید عمر باتری یکسانی را با فست شارژ و بدون فست شارژ انتظار داشت.

مهم‌تر از تاثیر فست شارژ بر عمر باتری، تاثیر فاکتورهای محیطی دیگر و نوع استفاده بر عمر و سلامت باتری دستگاه شماست.

عملکرد استاندارد باتری‌ها رسیدن به 80 درصد از حجم اولیه خود بعد از 500 سیکل شارژ است. اختلاف ظرفیت باتری بعد از 500 سیکل شارژ با این عدد نشان دهنده میزان رعایت دیگر فاکتورها توسط شماست.

بیشتر بخوانید: نحوه بررسی تعداد سیکل شارژ باتری آیفون

آیا باید نگران تاثیر Fast Charge بر سلامت باتری بود؟

خیر، همانطور که گفتیم خود دستگاه تلاش می‌کند تا تاثیر آن را تا جای ممکن کاهش دهد. برای سلامت باتری بهتر است تا نگران نخوه استفاده خود از گوشی و شارژ کردن آن باشید.

حتما از آداپتورهای اصلی و استاندارد استفاده کنید تا در سیگنال شارژ خود نوسان ولتاژ نداشته باشید و تا جای ممکن در هنگام شارژ از گوشی خود انتظار کار سنگین نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *