تقریبا همه لپتاپ‌های جدید دارای پورت USB Type-C هستند، اما همه آن‌ها از این پورت پرکاربرد برای شارژ دستگاه استفاده نمی‌کنند. در این مطلب با هرآنچه باید درباره شارژ لپتاپ با USB C بدانید آشنا می‌شویم.

این پورت‌های باریک بیضی شکل امروزه در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی دیده می‌شوند، از پورت اتصال تلفن‌های همراه و تبلت‌ها گرفته تا لپتاپ‌ها و کیس‌های کامپیوتر و اگر قصد تهیه لپتاپ جدیدی را داشته باشید ممکن است از این که ببینید لپتاپ‌های جدید از پورت تایپ سی برای شارژ استفاده می‌کنند شگفت‌زده خواهید شد.

البته همه پورت‌های تایپ سی با یکدیگر یکسان نیستند و ممکن است شارژ لپتاپ با USB C در یک لپتاپ ممکن نباشد و این پورت صرفا از USB 3.1 پشتیبانی کند، در حالی که در یک لپتاپ دیگر پورت تایپ سی علاوه بر امکان شارژ لپتاپ قابلیت‌های بیشتری مانند امکان اتصال کارت گرافیک اکسترنال را به کمک پشتیبانی از تاندربولت را به شما بدهد.

بیشتر بخوانید: تاندربولت چیست

تایپ سی چیست

شارژر لپتاپ تایپ سی

USB تایپ سی دارای یک رابط جدید و کوچکتر است که برخلاف نسخه‌های قبلی USB، قابلیت اتصال از هردو جهت را دارد و در نتیجه اتصال آن آسان‌تر است. کابل‌های USB تایپ سی قابلیت حمل جریان بیشتری را نیز دارند، بنابراین می توان از آن‌ها برای شارژ دستگاه های بزرگتر مانند لپ تاپ نیز استفاده کرد.

آنها همچنین با استفاده از USB 3.1 سرعت انتقال USB 3.0 را دو برابر می‌کنند و به چیزی در حدود 10 گیگابیت در ثانیه می‌رسانند. اگر چه مشخصات USB تایپ سی برای اولین بار در سال 2014 منتشر شد، اما کانکتور نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود و امروزه در حال گسترش و رشد است تا یک جایگزین واقعی نه تنها برای نمونه های قدیمی USB، بلکه نمونه‌های دیگری مانند درگاه‌های Thunderbolt و DisplayPort نیز باشد.

کانکتور تایپ سی می‌تواند هم توان و هم دیتا را منتقل کند. استاندارد پروتکل اتصال USB تایپ سی در لپتاپ‌ها USB 3.1 است، اما همانطور که گفتیم امروزه لپتاپ‌هایی با پشتیبانی از Thunderbolt 3، Thunderbolt 4 و حتی USB 4.0 نیز قابل تهیه هستند و با توجه به استفاده شدن این پورت در تمام تجهیزات جانبی جدید، می‌توان از این پورت از ساده‌ترین دستگاه‌ها مانند حافظه خارجی تا مانیتور را به لپتاپ متصل کرد.

حتی اگر تجهیزات جانبی قدیمی دارید و مجبورید تا با پورت تایپ سی آن‌ها را به لپتاپ خود متصل کنید، می‌توانید با استفاده از یک تبدیل تایپ سی که پورت‌های مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهد، این کار را انجام دهید.

آیا می‌توان لپتاپ را با تایپ سی شارژ کرد؟

درباره امکان شارژ لپتاپ با USB C باید بگوییم که بستگی دارد.

با این که پورت تایپ سی در اکثر لپتاپ‌ها وجود دارد و پروتکل USB C Power در بسیاری از لپتاپ‌ها پشتیبانی شده‌است؛ اما این پروتوکل به یک استاندارد تبدیل نشده‌است و همه لپتاپ‌ها امکان شارژ از طریق پورت تایپ سی خود را ندارند.

اگر شارژر لپتاپ شما دارای پورت تایپ سی باشد، آنگاه بله شما می‌توانید لپتاپ خود را با تایپ سی شارژ کنید.

اما برخی از لپتاپ‌ها با این که امکان شارژ با USB C را دارند، اما دارای پورت شارژ مجزایی هستند و شارژری بدون سیم تایپ سی به همراه آن‌ها به شما داده می‌شود و اگر بخواهید لپتاپ خود را با تایپ سی شارژ کنید باید کابل و آداپتور را خودتان به صورت جداگانه تهیه کنید.

شارژ لپتاپ با تایپ سی

به صورت کلی اولترابوک‌ها و لپتاپ‌های کوچک و باریک امروزی از شارژ با تایپ سی پشتیبانی می‌کنند و اکثر لپتاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و پرمصرف امکان شارژ با USB C را ندارد؛ اما این به معنای آن نیست که اولترابوکی که با پورت تایپ سی خود شارژ نشود یا لپتاپ گیمینگی که با این پورت شارژ شود نداشته باشیم.

برای این که از وجود یا عدم وجود امکان شارژ لپتاپ با USB C مطمئن شوید باید مشخصات لپتاپ را، ترجیحا از سایت سازنده دستگاه، بررسی کنید و ببینید که آیا امکان شارژ این لپتاپ از طریق پورت تایپ سی وجود دارد یا خیر.

آیا شارژ لپتاپ با تایپ سی سریع‌تر است؟

مانند سوال قبلی پاسخ به این سوال نیز بستگی دارد.

اگر لپتاپ شما تنها امکان شارژ با USB C را داشته باشد یا به صورت کلی امکان شارژ شدن از این طریق را نداشته باشد، راهی برای مقایسه سرعت شارژ وجود ندارد.

اما اگر لپتاپ شما امکان شارژ از طریق یک پورت پاور و تایپ سی را داشته باشد، آنگاه می‌توان این مورد را بررسی کرد.

در مشخصات دستگاه اگر امکان شارژ لپتاپ با تایپ سی وجود داشته باشد، میزان قدرت انتقالی این پورت نیز به واحد وات ذکر خواهد شد.

حال آداپتور شارژر لپتاپ خود را بررسی کنید و برچسب آن را بخوانید. در قسمتی از آن ولتاژ و جریان خروجی آن نوشته شده است؛ این دو عدد را در یکدیگر ضرب کنید تا به عدد وات خروجی توان آداپتور برسید، البته در برخی از آداپتور این عدد مستقیما روی آداپتور نوشته شده است.

عموما اگر امکان شارژ دستگاه از دو طریق وجود داشته باشد، شارژ لپتاپ با تایپ سی سریع‌تر از پورت پاور نخواهد بود، اما عدد وات مربوط به هر روشی که بیشتر باشد، به این معناست که شارژ لپتاپ از آن طریق سریع‌تر خواهد بود.

فاکتور گیج کننده آخر در این باره این است که سال گذشته مشخصات پورت تایپ سی بروزرسانی شد و پورت‌های تایپ سی جدید امکان انتقال قدرت تا 240 وات را دارند، اما این قابلیت در هیچ لپتاپی پشتیبانی نشده است و اگر هم پشتیبانی شود، نیاز به یک کابل بسیار قطورتر با ضخامت سیم بسیار بیشتری را نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل فست شارژ و عادی

آیا می‌توان لپتاپ را با هر شارژر تایپ سی شارژ کرد؟

یکی از مزیت‌های قابلیت شارژ لپتاپ با USB C این است که نیازی به استفاده از شارژر خود دستگاه برای شارژ ندارید.

شما می‌توانید با هر شارژر و هر آداپتوری لپتاپ خود را، در صورتی که قابلیت شارژ با تایپ سی را داشته باشد، شارژ کنید؛ تنها به این شرط که آداپتور مورد استفاده شما بتواند شارژ با ولتاژ یکسان با میزان ولتاژ شارژ لپتاپ شما را ارائه دهد.

در این قسمت و همانطور که در توضیح کارکرد فست شارژ توضیح دادیم، برای این که یک دستگاه الکترونیکی بتواند به کمک یک آداپتور شارژ شود، آداپتور باید بتواند شارژ با میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه را فراهم نکند، نه بیشتر و نه کمتر.

حال اگر آداپتوری را تهیه کردید که می‌توانست این ولتاژ را به شما بدهد، بله می‌توانید با این شارژر لپتاپ خود را شارژ کنید.

نکته بعدی وات این آداپتور یا جریان خروجی آن است که بر امکان شارژ شدن یا نشدن لپتاپ با تایپ سی تاثیر ندارد، بلکه روی سرعت شارژ شدن آن تاثیر می‌گذارد؛ اگر وات آداپتور کمتر از وات ورودی لپتاپ باشد، لپتاپ کند شارژ می‌شود و اگر این میزان یکسان یا بیشتر باشد، لپتاپ با حداکثر توان دریافت شارژ خود، شارژ خواهد شد.

آیا می‌توان با شارژر تایپ سی لپتاپ، تلفن همراه را شارژ کرد؟

بله، آداپتورهای تایپ سی لپتاپ برای شارژ کردن دستگاه ولتاژ بالایی را نیاز دارند و تقریبا تمامی آن‌ها توان شارژ با ولتاژ 5 ولت را برای شارژ دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه و تجهیزات جانبی دیگر مانند هندزفری، ساعت هوشمند و… را با استفاده از کابل شارژ مناسب دارند.

شارژ موبایل با آداپتور تایپ سی لپتاپ

به عنوان مثال آداپتور شارژی که به همراه Macbook Air عرضه می‌شود و دارای پورت تایپ سی است دارای 3 مشخصات شارژ مختلف در ولتاژهای مختلف است:

  1. 20.3V==3A با توان شارژ 61 وات
  2. 9V==3A با توان شارژ 27 وات
  3. 5.2V==2.4A با توان شارژ 12 وات

اکثر آداپتورهای تایپ سی دیگر به به همراه لپتاپ‌ها ارائه می‌شوند نیز به همین شکل هستند و امکان شارژ تلفن همراه با آداپتور تایپ سی لپتاپ وجود دارد و برای رفتن به سفر دیگر لازم نیست تا چندین شارژر برای هر دستگاه را به همراه خود داشته باشید، بلکه می‌توانید تنها یک آداپتور و یک کابل را برای شارژ کردن تمامی دستگاه‌ها با خود ببرید.

مگر آن که تلفن همراه شما آیفون باشد که در این صورت نیاز به یک کابل تایپ سی به لایتنینگ اضافه نیز خواهید داشت.

در صورتی که سوالی درباره شارژ لپتاپ با USB C و موارد مربوطه دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنبد تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

نظرات (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *