پورت تایپ سی درحال تبدیل شدن به پورت استاندارد و یونیورسال برای تمام اتصال در دستگاه‌های الکترونیکی امروزی به غیر از آیفون است؛ اما پورت‌های Type C مختلف استفاده شده در دستگاه‌های متفاوت قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهند که برای اتصال دستگاه‌ها کابل‌های مختلفی با پورت Type-C مورد نیاز است. در این مطلب با انواع کابل تایپ سی و کاربرد هر یک آشنا می‌شویم.

تایپ سی چیست؟

USB تایپ سی

USB تایپ سی دارای یک رابط جدید و کوچکتر است که برخلاف نسخه‌های قبلی USB، قابلیت اتصال از هردو جهت را دارد و در نتیجه اتصال آن آسان‌تر است. کابل‌های USB تایپ سی قابلیت حمل جریان بیشتری را نیز دارند، بنابراین می توان از آن‌ها برای شارژ دستگاه های بزرگتر مانند لپ تاپ نیز استفاده کرد.

آنها همچنین با استفاده از USB 3.1 سرعت انتقال USB 3.0 را دو برابر می‌کنند و به چیزی در حدود 10 گیگابیت در ثانیه می‌رسانند.

اگر چه مشخصات USB تایپ سی برای اولین بار در سال 2014 منتشر شد، اما کانکتور نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود و امروزه در حال گسترش و رشد است تا یک جایگزین واقعی نه تنها برای نمونه های قدیمی USB، بلکه نمونه‌های دیگری مانند درگاه‌های Thunderbolt و DisplayPort نیز باشد.

بیشتر بخوانیدتفاوت دیسپلی پورت و HDMI

حتی امروزه در اکثر تلفن‌های همراه از پورت تایپ سی به عنوان جایگزین جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده می‌شود و هندزفری‌هایی با پورت Type C به همراه تلفن‌های همراه جدید ارائه می‌شود.

USB تایپ سی با سایر نمونه‌های جدید همخوانی دارد، مانند USB 3.1 که برای رسیدن سرعت‌های بالاتر و USB Power Delivery برای بهبود قدرت انتقال از طریق رابط‌های USB استفاده می‌شوند.

انواع کابل تایپ سی

انواع کابل تایپ سی

کابل‌های تایپ سی مختلف قابلیت‌های متفاوتی را به کاربر ارائه می‌دهند و هر کابل تایپ سی با کابل‌های تایپ سی دیگر تفاوت دارد.

در واقع امکاناتی که یک کابل تایپ سی می‌تواند به شما ارائه دهد وابسته به برد متصل به پورت است و استفاده از پورت تایپ سی امکان اضافه‌ای را به کاربر نمی‌دهد.

به عنوان مثال کابل شارژ تایپ سی که به همراه تلفن همراه جدید خود دریافت می‌کنید از پروتکل USB 2.0 استفاده می‌کند؛ به این دلیل که پورت تلفن همراه شما دارای پروتکل USB 2.0 است.

اما اگر تلفن همراه شما از قابلیت فست شارژ پشتیبانی می‌کند و به همراه تلفن همراه‌تان یک آداپتور فست شارژ دریافت کرده باشید کابل تایپ سی شما یک کابل فست شارژ خواهد بود.

کابل تایپ سی تاندربولت

تاندربولت فناوری توسعه یافته توسط اپل و اینتل است که به شما ارتباط سیمی با سرعت فوق‌العاده بالا را می‌دهد.

به عنوان مثال تاندربولت 3 می‌تواند با سرعت 40Gbps انتقال دیتا داشته باشد و با توجه به پشتیبانی کردن آن از پروتکل‌هایی مانند PCIe شما می‌توانید تا به کمک این فناوری کارت گرافیک اکسترنال را به کامپیوتر خود و از طریق این پورت متصل کنید.

حتی مانیتورهای حرفه‌ای مانند ایسوس PA32UC-K قابلیت اتصال به کمک یک کابل تایپ سی با پروتکل Thunderbolt را دارند و شما می‌توانید با توجه به پهنای باند بسیار این فناوری به صورت زنجیره‌ای مانیتورها را به یکدیگر متصل کنید و دو مانیتور را تنها با یک کابل به کامپیوتر خود متصل کنید.

در گذشته این فناوری از پورت Mini DisplayPort استفاده می‌کرد که با توجه به کمیابی این پورت در دستگاه‌ها طرفداران بسیاری نداشت، اما با تغییر پورت مورد استفاده آن به USB Type-C محبوبیت این فناوری در بین دنبال‌کنندگان تکنولوژی افزایش زیادی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: تاندربولت چیست

کابل تایپ سی شارژ

یکی دیگر از پروتکل‌هایی که یک کابل تایپ سی می‌تواند از آن پشتیبانی کند، USB PD یا USB Power Delivery است.

USB PD به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌هایی که برای شارژ نیاز به ولتاژ و جریان زیادی دارند را شارژ کنید.

این قابلیت در کابل شارژ لپتاپ‌ها با پورت Type-C وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید با کابل تایپ سی شارژر لپتاپ خود، تلفن همراه‌تان را نیز شارژ کنید؛ اما نمی‌توانید تا با کابل تایپ سی شارژر تلفن همراه‌تان، لپتاپتان را نیز شارژ کنید.

جمع‌بندی

انواع کابل تایپ سی

هر کابل تایپ سی برای شما مناسب نخواهد بود؛ پورت تایپ سی دارای 32 پین اتصال است که با توجه به تعداد پین متصل شده و دارای سیم و چینش این پین‌ها کابل تایپ سی می‌تواند امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار دهد.

زمانی که قصد تهیه یک کابل تایپ سی یا حتی یک تبدیل تایپ سی را برای خود داشتید به امکانات و ویژگی‌های آن و قابلیت‌هایی که می‌تواند به شما ارائه دهد توجه کنید تا بتوانید کابل تایپ سی که برایتان مناسب است را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *