امروزه تلفن های همراه قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند و برای این که بتوانند در مدت طولانی این قدرت را در دست کاربران قرار دهند باتری‌های بزرگی در داخل آن‌ها قرار داده شده است. اما با افزایش حجم باتری زمان مورد نیاز برای شارژ کامل افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه با توسعه پیدا کردن فناوری‌های مانند فست شارژ سرعت زمان شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند؛ اما آیا هر کابلی امکان شارژ سریع تلفن همراه شما را دارد؟ تفاوت کابل فست شارژ با کابل شارژ معمولی چیست و چگونه می‌توان کابل شارژ سریع را از یک کابل معمولی تشخیص داد؟

فست شارژ چیست؟

فست شارژ چیست

شارژ سریع یا Fast Charge به فناوری گفته می‌شود که با افزایش جریان برق ورودی به باتری شما برای مدت محدود و ظرفیت مشخصی سرعت شارژ شدن دستگاه‌های شما را بالا می‌برد. هدف از قابلیت فست شارژ افزایش سرعت شارژ شدن تلفن همراه نیست، به همین دلیل است که اکثر دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند این افزایش جریان برق را تا 50 درصد ظرفیت باتری به کاربران ارائه می‌دهد.

قابلیت شارژ سریع زمانی کاربرد خود را نشان می‌دهد که به صورت ناگهانی متوجه می‌شوید که میزان شارژ کافی برای به پایان رساندن روز را ندارید و با شارژ سریع تلفن همراه خود به عنوان مثال از ۲۰ درصد تا حدود ۴۰-۴۵ درصد ظرف مدت ۱۰-۱۵ دقیقه می‌توانید بدون نگرانی از تلفن همراه خود تا زمانی که دوباره آن را به شارژ می‌زنید استفاده کنید.

این فناوری به تلفن‌های همراه محدود نمی‌شود و دستگاه‌هایی مانند هدفون‌های وایرلس و حتی برخی از ماوس و کیبوردهایی که باتری غیر قابل تعویض دارند نیز از این قابلیت بهره می‌برند.

برای فست شارژ چه تجهیزاتی نیاز است؟

تجهیزات فست شارژ

فست شارژ به شارژ سریع دستگاه شما می‌پردازد؛ پس دستگاه شما باید تا از این قابلیت پشتیبانی کند.

در مرحله بعد باید تا آداپتور مورد استفاده خود را بررسی کنید و ببینید که آیا قابلیت به وجود آوردن شارژ با توان مورد نیاز را دارد یا خیر. برای این کار متن روی آداپتور خود را بررسی کنید و خروجی ولتاژ آن (که برای اکثر دستگاه‌های الکترونیکی همراه 5 ولت است) را در عدد جریان خروجی آن ضرب کنید تا به عدد توان آداپتور خود برسید.

این عدد باید برابر یا بیشتر از فست شارژ پشتیبانی شده برای دستگاه همراه شما باشد.

مورد بعدی کابل شارژ سریع است. کابل شارژ مورد استفاده شما باید تا توان انتقال جریان مورد نیاز از آداپتور فست شارژ شما به تلفن همراهتان را داشته باشد. یک کابل شارژ استاندارد توانایی انجام این کار را دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل آیفون اورجینال و فیک

تفاوت کابل فست شارژ و معمولی

کابل شارژ معمولی در بهترین حالت می‌تواند تا 5 وات توان را به صورت مداوم به دستگاه شما منتقل کند؛ در حالی که یک کابل فست شارژ می‌تواند تا 120 وات قدرت را به دستگاه شما انتقال دهد.

اگر تلفن همراه شما از فست شارژ پشتیبانی کند و آداپتور شما نیز توان شارژ بالایی داشته باشد اما از یک کابل معمولی استفاده کنید نمی‌توانید تا تلفن همراه خود را با سرعت بالایی شارژ کنید.

استفاده از یک کابل معمولی باعث آسیب زدن به دستگاه شما یا آداپتور یا اتصال کابل شارژ معمولی به آداپتور فست شارژ باعث آسیب به کابل نخواهد شد؛ صرفا سرعت شارژ شما محدود به میزان جریانی که کابل شما توان انتقال آن را دارد می‌شود.

تشخیص کابل فست شارژ

تعداد کابل‌ها و ضخامت آن‌ها میزان جریان قابل انتقال سیم را مشخص می‌کند و میزان جریان منتقل شده میزان شارژ را مشخص می‌کند.

یک کابل شارژ عادی از سیم‌های سایز 28 گیج یا 28 AWG استفاده می‌کند؛ اما کابل شارژ سریع معمولاً از سیم‌های سایز 24 گیج یا 24 AWG استفاده می‌کند که به این کابل‌ها امکان انتقال جریان بیشتری را می‌دهد.

برای توضیح بیشتر برخی از سایزهای کابل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ضخامت سیم کابل فست شارژ

اما این تفاوت به ساختار داخلی کابل مربوط می‌شود؛ چگونه می‌توانی یک کابل فست شارژ را از یک کابل عادی تشخیص داد؟

بررسی برچسب بسته بندی کابل شارژ

کابل فست شارژ

بیشتر تولید کنندگان کابل شارژ در صورتی که کابل شارژ آن‌ها از قابلیت فست شارژ پشتیبانی کند آن را روی بسته بندی محصول خود ذکر می‌کنند.

نحوه بررسی آن نیز عنوان شدن پشتیبانی از جریان 2.0A روی مشخصات محصول است.

بیشتر بخوانید: چرا کابل آیفون زود خراب می‌شود

ضخامت کابل شارژ

کابل فست شارژ

همانطور که گفتیم سیم‌های ضخیم‌تر قابلیت انتقال جریان بیشتری را دارند و به این دلیل از سیم‌های ضخیم‌تر در کابل فست شارژ استفاده می‌شود؛ این باعث ضخیم‌تر شدن کابل فست شارژ نسبت به کابل شارژ معمولی می‌شود.

اما همیشه روش درستی برای تشخیص نیست، چرا که ممکن است کابل استفاده شده روکش ضخیم‌تری داشته باشد و سیم‌های داخل آن سیم کابل معمولی باشند.

خرید کابل شارژ از برندهای معتبر

خرید کابل شارژ از فروشگاه‌های معتبر و برندهای اصلی بهترین راه برای تهیه کابل فست شارژ است.

یکی از کابل‌های فست شارژ کابل‌های شارژ بیاند است که با طراحی‌های مختلف و پورت‌های متفاوت و مناسب استفاده با تمامی دستگاه‌ها از جمله لایتنینگ، تایپ سی و میکرو یو اس بی ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید تا کابل‌های شارژ بیاند را از نماینده‌های شرکت اسپیرو که در صفحه از کجا بخرم لیست شده‌اند در سراسر کشور با گارانتی 18 ماهه تهیه کنید.

سوالات متداول درباره کابل فست شارژ

آیا برای شارژ سریع نیاز به کابل فست شارژ داریم؟

بله، کابل مورد استفاده برای شارژ دستگاه باید امکان انتقال شارژ بیشتر را داشته باشد.

تفاوت کابل فست شارژ و معمولی چیست؟

تفاوت کابل فست شارژ و معمولی در استفاده از سیم‌های با ضخامت بیشتر است که به کابل شارژ امکان انتقال توان بالاتر از آداپتور به تلفن های همراه و دستگاه های الکترونیکی را می‌دهد.

آیا همه تلفن های همراه فست شارژ هستند؟

امروزه بسیاری از تلفن های همراه و دستگاه های جانبی آن‌ها از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند؛ اما این قابلیت در تمام دستگاه‌ها دیده نمی‌شود. باید مشخصات دستگاه خود را برای پشتیبانی از قابلیت فست شارژ پشتیبانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *