زمانی که قصد تهیه یک کابل HDMI را دارید با گزینه‌های بسیاری با قیمت‌های متفاوتی مواجه خواهید شد که همه آن‌ها ادعا دارند که بهترین کیفیت تصویر را به شما ارائه خواهند داد. اما تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر چیست و با توجه به کاربری، شما کدام کابل HDMI را باید تهیه کنید؟ مزایا کابل‌های HDMI گران قیمت چیست؟

در این مطلب شما را در تهیه کابل HDMI مناسب راهنمایی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

آیا با کابل HDMI گران قیمت کیفیت تصویر شما بهتر می‌شود؟

خیر، اولین و مهم‌ترین نکته را در ابتدای کار به شما گفتیم. اما این به این معنا نیست که کابل‌های HDMI گران قیمت هیچ مزایایی ندارند؛ اما مزیت استفاده از آن‌ها و عوض کردن یک کابل HDMI ارزان قیمت با یک نمونه گران قیمت بهتر شدن کیفیت تصویر شما نیست.

پورت HDMI

در یک پورت HDMI 19 پین اتصال وجود دارد که هرکدام وظیفه جداگانه‌ای دارند. اما این‌ها اتصال اتصالات فلزی هستند که قرار است سیگنال شما را از پورت خروجی دستگاه کنسول یا کامپیوتر شما به تلویزیون یا مانیتور منتقل کنند.

یک کابل HDMI یا کار می‌کند و بهترین کیفیت تصویر ممکن را به نمایشگر شما منتقل می‌کند یا به صورت کلی کار نمی‌کند.

برای این که یک کابل HDMI خوب بتواند کیفیت تصویر شما را نسبت به یک کابل معمولی بهبود دهد، باید بتواند این سیگنال را در حین انتقال پردازش کند و در این کابل هیچ پردازش تصویری انجام نمی‌شود.

این حرف مانند این است که یک کابل USB 3.0 گران قیمت سرعت انتقال فایل بالاتری نسبت به یک کابل USB 3.0 ارزان قیمت داشته باشد.

کابل HDMI اکتیو چیست؟

کابل HDMI اکتیو چیست

کابل HDMI اکتیو کابلی است که دارای بوستر سیگنال است. تاثیر کابل HDMI اکتیو بر کیفیت تصویر نیز 0 است؛ کاری که این کابل انجام می‌دهد پردازش سیگنال تصویر نیست، بلکه به سیگنال قدرت بیشتری می‌دهد.

این کابل‌ها ممکن است دارای یک کابل USB نیز باشند تا با اتصال آن به تلویزیون یا یک آداپتور و منبع برق قسمت برد آمپلیفایر آن‌ها به کار بی‌افتد.

کاربری کابل HDMI اکتیو در کابل‌های HDMI بلند است تا در طور کابل ضعیف شدن سیگنال اتفاق نیفتد. این کابل‌ها جهتی هستند و باید به شکل درستی نصب شوند تا به درستی کار کنند.

نصب آن‌ها ساده‌است و تنها باید به نشانه‌های روی کابل و این که کدام سمت به منبع سیگنال متصل می‌شود و سمت دیگر به گیرنده سیگنال توجه کنید.

اما با این وجود تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر با اکتیو بودن یا اکتیو نبودن کابل تغییری نمی‌کند.

تفاوت کابل HDMI گران و ارزان چیست؟

با این وجود اگر نوع کابل HDMI بر کیفیت تصویر تاثیری ندارند، چرا کابل‌های HDMI گران قیمت تولید می‌شوند و خریداری می‌شوند؟

با وجود این که کیفیت تصویر با تعویض کابل HDMI تغییری نمی‌کند، اما همچنان تهیه این کابل‌ها مزیت‌هایی را به همراه دارد.

کیفیت ساخت کابل و پورت‌ها

ساده‌ترین تفاوت یک کابل HDMI گران قیمت با یک نمونه ارزان قیمت کیفیت ساخت آن است. تولید یک کابل HDMI با توجه به ساختار آن کار بسیار ساده‌ای نیست و کابل‌های ارزان قیمت ممکن است برای کاهش هزینه‌های تولید خود چندین نکته جزئی را در فرآیند تولید رعایت نکرده باشند.

به عنوان مثال ممکن است یک کابل HDMI ارزان قیمت در طول کابل خود از عایق‌های خوبی استفاده نکرده باشد و قرار گرفتن این کابل در کنار و به موازات کابل‌های برق یا سیگنال دیگر یا دستگاه‌های وایرلس موجب ایجاد نویز در این کابل شود.

به این معنا که بله، در شرایط ایده‌آل هیچ تفاوتی در کیفیت تصویر یک کابل HDMI ارزان قیمت و گران قیمت وجود ندارد؛ اما با توجه به شرایط پشت میز کامپیوتر یا تلویزیون شما شاید استفاده از کابل HDMI ارزان قیمت باعث افت کیفیت تصویر شود.

این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که محیطی با امواج الکترومغناطیسی زیادی برای رخ دادن این اتفاق مورد نیاز است. و در اکثر مواقع این اتفاق هم نمی‌افتد؛ اما همچنان این نکته به صورت تئوری وجود دارد.

ورژن و نسخه HDMI

همانطور که یک کابل تایپ سی می‌تواند USB 2.0 یا USB 3.0، USB 3.1 یا حتی USB 4 باشد، یک کابل HDMI هم می‌تواند نسخه‌های مختلفی با پهنای باند متفاوت و کاربری‌های متنوعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: USB 4 چیست

اگر تنها قصد دارید تا گیرنده تلویزیون یا پخش کننده خود را به تلویزیون Full-HD خود متصل کنید یا مانیتور با رزلوشن 1080p خود را به کامپیوتر متصل کنید، هر کابل HDMI با هر نسخه‌ای توانایی انجام این کار را دارد.

اما اگر قصد دارید تا یک مانیتور 4K یا مانیتور گیمینگ با رفرش ریت بالا خود را به کامپیوتر خود متصل کنید، نیاز به کابل HDMI دارید که پهنای باند کافی برای انتقال این حجم اطلاعات را داشته باشد.

در این مورد استفاده از کابل‌های گران قیمت تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر شما نیست، بلکه توانایی انتقال سیگنال تصویر شماست.

در جدول زیر نسخه‌های HDMI مختلف را به همراه اطلاعات مربوط به این که هر نسخه از چه رزولوشن با چه رفرش ریت‌هایی پشتیبانی می‌کند، می‌بینید:

جدول ورژن های HDMI

به طبع کابل‌های HDMI که از نسخه‌های بالاتر پشتیبانی می‌کنند، قیمت بالاتری هم دارند؛ اما در این مورد شما با توجه به کاربری خود نیاز دارید تا کابل HDMI گران‌تری را تهیه کنید، چرا که یک کابل HDMI ارزان با یک کابل خراب برای شما تفاوتی نخواهد داشت.

جمع‌بندی

کیفیت کابل HDMI بر کیفیت تصویر هیچ تاثیری ندارد. اما تهیه یک کابل HDMI گران قیمت‌تر، یک کابل با کیفیت ساخت بالاتر و بهتر و قائدتا دوام و طول عمر بالاتر را می‌دهد.

همچنین کابل‌های HDMI گران قیمت می‌توانند قابلیت‌هایی مانند بوستر سیگنال برای عدم افت قدرت سیگنال تصویر در کابل‌های با متراژ بالا یا پشتیبانی از نسخه‌های HDMI بالاتر را به شما ارائه دهند که با توجه به کاربری شما ممکن است تهیه کابل HDMI با این قابلیت‌ها نیاز کاربری شما باشد.

به صورت کلی اگر انتظار خاصی از اتصال HDMI خود ندارید، ساده‌تربن کابل‌های HDMI نیز همان عملکردی را برای شما خواهند داشت که گران‌ترین آن‌ها دارند.

اما اگر کاربری ویژه‌ای را از کابل HDMI خود دارید، درباره قابلیت‌های مورد نیاز در کابل اتصال خود تحقیق کنید و کابلی را تهیه کنید که این قابلیت‌ها را داشته باشد تا برای شما به درستی کار کند.

در این صورت ممکن است نیاز به تهیه کابل HDMI با قیمت بالاتری را داشته باشید، اما همچنان نیازی نخواهید داشت تا گران ترین کابل‌های HDMI را تهیه کنید.

سوالات متداول

آیا کابل HDMI خوب کیفیت تصویر را بهتر می‌کند؟

خیر، کابل‌های HDMI تنها سیگنال تصویر را منتقل می‌کنند و پردازشی روی آن‌ها انجام نمی‌دهند، بنابراین نمی‌توانند تاثیری بر کیفیت تصویر داشته باشند.

تفاوت کابل HDMI ارزان و گران چیست؟

یک کابل HDMI گران می‌تواند کیفیت ساخت و مواد عایق نویز بهتری داشته باشند یا قابلیت‌هایی مانند بوستر سیگنال یا پشتیبانی از رزولوشن یا رفرش ریت بالا را ارائه دهند که برای کاربری‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل HDMI اکتیو چیست؟

کابل HDMI اکتیو دارای بوستر سیگنال برای جلوگیری از افت قدرت سیگنال در کابل‌های بسیار بلند است که به صورت جهتی متصل می‌شوند و اتصال آن‌ها به صورت دو طرفه برقرار نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *