مانیتورهایی با رفرش ریت بالا در ابتدا برای گیمرها و در مانیتورهای گیمینگ دیده شدند، اما امروزه داشتن رفرش ریت بالا طرفداران زیادی پیدا کرده‌است و تولیدکنندگان دستگاه‌های همراه مانند اپل، سامسونگ و بسیاری از برندهای دیگر نمایشگرهای 120 هرتز روی دستگاه‌های خود قرار داده‌اند. با این وجود آیا تهیه مانیتور رفرش ریت بالا برای کار اداری و غیر گیمینگ نیز مورد نیاز است؟

رفرش ریت بالا چیست؟

رفرش ریت تعداد دفعاتی است که تصویر مانیتور یا نمایشگر شما در ثانیه بروزرسانی می‌شود و شمارش آن نیز در واحد هرتز (Hz) است. اکثر مانیتورها دارای رفرش ریت 60 هرتز هستند که بدین معناست که بیشترین FPS یا فریم بر ثانیه که در مانیتور خود می‌توانید ببینید، 60 فریم بر ثانیه است.

اگر بازی‌های زیادی انجام می‌دهید و کامپیوتری با مشخصات قدرتمند برای گیمینگ دارید می‌توانید فریم ریت‌های بیشتر از 60 فریم بر ثانیه نیز داشته باشید. گیمرهایی که به صورت رقابتی بازی می‌کنند حتی رزولوشن و گرافیک بازی را پایین می‌آورند تا بتوانند به حداکثر فریم ریت ممکن برسند. این کار حرکات محیط بازی را روان می‌کند و لگ ورودی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مزایا رفرش ریت بالا

انجام این کار در یک مانیتور 60 هرتز مزیت زیادی ندارد، به این دلیل که با وجود این که سیستم شما توانایی انجام محاسبات گرافیکی محیط بازی و ارائه تصویر بیشتر از 60 فریم بر ثانیه را دارد، اما حالا قسمت محدود کننده مانیتور شماست که توانایی نمایش بیشتر از 60 فریم بر ثانیه را ندارد. یک مانیتور رفرش ریت بالا درست برای همین کار است تا بتواند فریم ریت بالاتر از 60 فریم بر ثانیه را به شما نمایش دهد.

البته با اورکلاک کردن مانیتور می‌توان به فریم ریت‌هایی بالاتر از رفرش ریت ذکر شده برای مانیتور رسید، اما شما از 60 هرتز حداکثر به 75 هرتز خواهید رسید در حالی که هدف از رفرش ریت بالا رسیدن به 120 هرتز، 144 هرتز و حتی 240 هرتز است!

مانیتور با چه رفرش ریتی برای شما مناسب است؟

اگر واقع‌گرایانه نگاه کنید، شما یک گیمر حرفه‌ای و رقابتی که در تورنومنت‌ها شرکت می‌کنند نیستید، به همین دلیل احتیاجی به مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای و گران قیمت مانند مانیتور ایسوس XG258Q یا ایسوس VG279QM با رفرش ریت بالا 240 و 280 هرتز نیستید، اما همچنان دوست دارید تا بتوانید روان بودن تصویری که در تلفن همراه خود می‌بینید را در هنگام کار با کامپیوتر نیز ببینید.

در این صورت تهیه مانیتورهای گیمینگ ساده که دارای رفرش ریت 90 هرتز، 120 هرتز یا 144 هرتز مانند ایسوس VG248QE یا مانیتور فیلیپس 242M8 که دارای رفرش ریت 144 هرتز هستند نیز برای شما کافی خواهد بود.

نگران قدرت پردازشی گرافیکی کامپیوتر خود نیز نباشید، کامپیوترهای امروزی همگی قدرت پردازش لازم براینمایش محیط ویندوز و نرم‌افزارهای مختلف را فریم ریت بسیار بالاتر از 60 فریم بر ثانیه را دارند؛ این تنها محیط بازی است که برای رسیدن به فریم ریت بالا در آن نیاز به کارت‌های گرافیک قدرتمند دارید.

همچنین دقت کنید که مانیتورهای مختلف برای انجام کارهای متفاوتی بهینه‌سازی شده‌اند؛ به عنوان مثال مانیتورهای حرفه‌ای و مخصوص کار گرافیک باید بیشترین دقت رنگ را داشته باشند و از طرف دیگر مانیتورهای گیمینگ به این دلیل که قابلیت اصلی آن‌ها داشتن رفرش ریت بالا و لگ ورودی کم است، تمرکز زیادی روی کیفیت تصویر خود ندارند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا در زمان انتخاب مانیتور با رفرش ریت بالا مانیتوری را انتخاب کنید که پنل تصویر آن از نوع TN تباشد و ترجیحا دارای پنل VA باشد.

مطلب مرتبط: انواع پنل مانیتور

مانیتورهای رفرش ریت بالا را از نزدیک ببینید

از نزدیک دیدن و کار کردن با مانیتورهای رفرش ریت بالا می‌تواند یهترین کار در زمان خرید مانیتور باشد، علاوه بر این که ظاهر و ابعاد مانیتور را می‌بینید، می‌توانید با کارکردن با آن تصور بهتری از مزیت داشتن رفرش ریت بالا  داشته باشید و تفاوت بین میزان رفرش ریت‌های مختلف را ببینید.

برای برخی از افراد تفاوت بین رفرش ریت 60 و 120 کاملا مشهود است، اما برای بقیه ممکن است در لحظه اول این تفاوت به چشم نیاید. اما زمانی که این افراد مدتی با یک مانیتور با رفرش ریت بالا کار کردند و سپس دوباره شروع به کار با یک مانیتور عادی کردند؛ آن زمان است که از حرکت‌های پرشی و عدم روان بودن تصویر آن مانیتور آگاه می‌شوند.

سوالات متداول

آیا رفرش ریت بالا فقط برای گیمینگ است؟

به صورت کاربردی بله، اما به صورت کلی و برای لذت بردن از تصاویری که حرکات در آن‌ها بسیار روان نمایش داده می‌شوند خیر، همانطور که امروزه استفاده از نمایشگرهایی با رفرش ریت‌های 90 و 120 هرتز را در تلفن‌های همراه می‌بینیم.

آیا می‌توان رفرش ریت مانیتور را افزایش داد؟

بله، با اورکلاک کردن مانیتور می‌توان تا حدودی رفرش ریت مانیتر را افزایش داد تا تصاویری با فریم ریت بالاتر داشت؛ اما انتظار نداشته باشید تا با اورکلاک کردن مانیتور 60 هرتز شما به یک مانیتور 90 هرتز تبدیل شود.

آیا برای داشتن فریم ریت بالا نیاز به کارت گرافیک قدرتمند داریم؟

در محیط بازی و بسته به خود بازی بله، اما برای انجام کارهای روزانه و محیط ویندوز خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *