مطمئن نیستید که بهتر است تا مانیتور خود را از طریق HDMI به کامپیوتر متصل کنید یا با DisplayPort؟ این دو پورت تصویر قابلیت‌های مختلفی دارند و در این مطلب به طور کامل با تفاوت HDMI با DisplayPort آشنا می‌شویم.

کدام مانیتور برای کامپیوتر شما مناسب است؟ انتخاب مانیتور تنها بر اساس اندازه و رزولوشن آن نیست. بلکه کارت گرافیکی که کامپیوتر یا لپتاپ شما دارد نیز در مانیتوری که انتخاب می‌کنید و برای شما بهتر خواهد بود نیز تاثیر بسیاری دارد. تفاوت HDMI با DisplayPort در کاربری‌های ساده بسیار کم است، اما هرچه به دنبال قابلیت‌های خاص‌تر و ویژه‌تر باشید تفاوت این دو پورت تصویر بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مانیتور

تفاوت HDMI و DisplayPort

تفاوت DisplayPort با HDMI

اگر پشت کارت گرافیک خود را نگاه کرده باشید می‌بینید که دو پورت تقریبا شبیه به یکدیگر وجود دارند. یکی از این پورت‌ها HDMI و دیگری (آن که شکل نامتقارنی دارد) DisplayPort است. اما تفاوت HDMI با DisplayPort چیست و بهتر است از کدام یک استفاده کرد؟

پاسخ مانند همیشه این است که «بستگی دارد». باید ببینید که چه انتظاری از مانیتور خود دارید. نیازهای شما زمانی که به دنبال گیمینگ و بازی باشید با زمانی که بخواهید به ادیت عکس یا ویدئو بپردازید تفاوت خواهد داشت. حتی ممکن است تنها به دنبال اصال مانیتور دومی به کامپیوتر یا لپ تاپ خود باشید.

حتی اگر هم کارت گرافیک و مانیتور شما هردو از هردو پورت پشتیبانی کنند، نسخه‌های متفاوتی از هر پروتوکل را پشتیبانی خواهند کرد که قابلیت‌های مختلفی خواهند داشت و از مشخصات متفاوتی از جمله رزولوشن، رفرش ریت و… متفاوتی پشتیبانی خواهید کرد.

HDMI: مناسب کامپیوتر و تلویزیون

با HDMI شروع می‌کنیم، استاندارد اتصالی که آشنایی بیشتری با آن دارید. بیشترین کاربرد HDMI در تلویزیون‌ها و برای اتصال دستگاه‌هایی مانند پخش کننده‌ها، گیرنده‌ها و کنسول‌های بازی به تلویزیون است. این اتصال قابلیت ارسال همزمان سیگنال تصویر و صدا را با یک اتصال دارد.

HDMI چند نسخه مختلف دارد که هرچه عدد آن بالاتر می‌رود و جدیدتر می‌شود، مشخصات آن نیز بهبود خواهد یافت و قابلیت‌های بیشتری خواهد داشت.

نسخه‌های HDMI

  • HDMI 1.4 پشتیبانی رزولوشن 4K (4,096 x 2,160) تا 24 هرتز، 4K (3,840 x 2,160) تا 30 هرتز، Full-HD 1080p تا 120 هرتز
  • HDMI 2.0 پشتیبانی از رزولوشن 4K تا 60 هرتز و پشتیبانی از فناوری HDR
  • HDMI 2.1 پشتیبانی از رزولوشن 10K تا 120 هرتز و پشتیبانی از استاندارد بالاتری از HDR، Dolby Atmos

این اطلاعات، توضیحات پایه‌ای و ساده‌ای درباره نسخه‌های مختلف HDMI است. نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر مانیتور و کارت گرافیکی را تهیه کردید که نسخه بالایی از HDMI را پشتیبانی می‌کنند؛ برای اتصال آن‌ها نیز باید از کابلی استفاده کنید که از این نسخه از HDMI و پهنای باند مورد نیاز آن پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر

به علاوه تمامی موارد بالا، اکثر دستگاه‌های دارای پورت HDMI از قابلیت FreeSync شرکت AMD که فناوری یکسان سازی رفرش ریت مانیتور و فریم ریت کارت گرافیک برای جلوگیری از پارگی تصویر در رفرش ریت‌های بالا است، پشتیبانی می‌کنند. در حالی که فناوری مشابه G-Sync که برای Nvidia است کمتر از HDMI پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اورکلاک کردن مانیتور با انواع کارت گرافیک

همچنین اگر قصد اتصال مانیتور به لپتاپ خود را دارید، استفاده از HDMI برای شما راحت‌تر خواهد بود. بیشتر لپتاپ‌ها دارای پورت HDMI هستند و نه DisplayPort و یکی از معدود دستگاه‌های محبوبی که پورت DisplayPort داشت، سری Macbook های قدیمی بودند که در این دستگاه‌های نیز این پورت با پورت تایپ سی جایگزین شده‌است.

اولترابوکهای جدیدی نیز تنها دارای پورت تایپ سی هستند که از این جهت در اتصال HDMI یا DisplayPort خود تفاوتی ندارد، به این دلیل که شما برای اتصال هر یک از این پورت‌ها باید تبدیل تایپ سی با خروجی‌های مناسب را تهیه کنید و می‌توانید تبدیل با پورت مورد نظر خودتان را انتخاب و تهیه کنید.

DisplayPort: مناسب برای PC

DisplayPort نیز یک پورت تصویر است که ظاهر آن نیز به HDMI شبیه است و در کامپیوترهای بیشتر دیده می‌شود تا لپتاپ‌ها و تلویزیون‌ها و دیگر دستگاه‌ها.

این نوع اتصال نیز به انتقال تصویر و صدا به صورت همزمان می‌پردازد، اما برخلاف HDMI در بیشتر موارد از کیفیت صوتی Hi-Res نیز پشتیبانی می‌کند.

این پروتوکل نیز نسخه‌های مختلف با قابلیت‌ها و مشخصات متفاوتی دارد، برخی از این نسخه‌ها را در ادامه می‌بینید:

نسخه‌های DisplayPort

  • DisplayPort 1.2 پشتیبانی از رزولوشن 4K تا 60 هرتز و پشتیبانی از FreeSync شرکت AMD
  • DisplayPort 1.3 پشتیبانی از رزولوشن 4K تا 120 هرتز یا 8K تا 30 هرتز
  • DisplayPort 1.4 پشتیبانی از رزولوشن 8K تا 60 هرتز و پشتیبانی از HDR
  • DisplayPort 2.0 پشتیبانی از رزولوشن 16K با HDR تا 60 هرتز و 10K بدون HDR تا 80 هرتز

توجه کنید که این اعداد اعلام شده پشتیبانی ماکزیموم رزولوشن‌های هرکدام از نسخه‌های این پروتکل‌هاست و برای محاسبه برای رفرش ریت بالاتر می‌توانید تا تقسیم رزولوشن به یک عدد رفرش ریت را با ضرب در آن عدد محاسبه کنید؛ به عنوان مثال رزولوشن 4K با سرعت 60 هرتز با رزولوشن Full-HD با سرعت 240 هرتز برابری می‌کند.

در استفاده از DisplayPort نیز مانند HDMI باید از کابل اتصالی استفاده کنید که از نسخه DisplayPort مورد نظر شما پشتیبانی کند. برای این پورت پیشنهاد می‌کنیم تا برخلاف HDMI، تنها از کابل‌های اتصال برند اصلی و تایید شده برای DisplayPort که در اینجا لیست شده‌اند استفاده کنید.

از دیگر قابلیت‌های این پورت اتصال این است که DisplayPort پشتیبانی خوبی از هردو فناوری AMD FreeSync و Nvidia G-Sync دارد و زمانی که از DisplayPort استفاده کنید، تفاوت زیادی ندارد که برند کارت گرافیک شما چیست و فناوری جلوگیری از پارگی تصویر را خواهید داشت.

همچنین برای اتصال چند مانیتور به کامپیوتر می‌توانید از یک پورت DisplayPort استفاده کنید، درحالی که در پورت HDMI برای اتصال هر مانیتور نیاز به یک پورت خروجی HDMI جداگانه خواهید داشت. حتی خروجی تصویر USB-C لپتاپ‌های جدید در واقع از DisplayPort پشتیبانی می‌کنند که با تبدیل مناسب قابل تبدیل از پورت فیزیکی DisplayPort و HDMI هستند.

و در نهایت برخی از کابل‌های DisplayPort دارای خارهای اتصال هستند تا این کابل به صورت اتفاقی از مانیتور یا دستگاه شما جدا نشوند که هم نکته مثبت است و هم منفی، قسمت منفی آن، این است که برخی اوقات ممکن است جدا کردن این کابل با وجود این نوع اتصال فیزیکی دشوار باشد.

تفاوت HDMI با DisplayPort

DisplayPort و HDMI هردو پروتوکل‌های انتقال سیگنال تصویر و صدا هستند و شباهت‌های زیادی دارند، تفاوت HDMI با DisplayPort در مشخصات و قابلیت‌هایی که پشتیبانی می‌کنند است که با توجه به نوع کاربری خود و تجهیزاتی که دارید باید بررسی کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

به طور کلی HDMI در دستگاه‌های بیشتری دیده می‌شود و اتصال از این طریق برای اکثر کاربری‌ها مناسب خواهد بود. اما DisplayPort اکثرا تنها در خروجی‌های کارت گرافیک دیده می‌شود و برای استفاده از این پورت باید مانیتوری داشته باشید که دارای ورودی این پورت نیز باشد.

ممکن است در مورد خاص شما کارت گرافیکتان از نسخه بهتری از DisplayPort پشتیبانی کند تا HDMI یا بالعکس. شما باید با توجه به تجهیزاتی که دارید، این که هر یک از چه پروتوکل‌هایی با چه نسخه‌ای پشتیبانی می‌کنند؛ و در نهایت کاربری شما چیست و چه انتظاری از مانیتور و کامیوتر خود دارید، با توضیحات بالا به انتخای بین DisplayPort و HDMI بپردازید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *