استفاده از کابل شارژر بلند می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای ما داشته باشد؛ به هر حال دیگر می‌توانید تا در هنگام کار با تلفن همراه خود در تخت خواب رویتان را به سمت دیگر برگردانید! اما آیا کابل شارژهای 2 متری و 3 متری که قابل تهیه هستند در عملکرد هیچ تفاوتی با کابل‌های 1 متری که به همراه خود دستگاه دریافت می‌کنیم ندارند؟

مزایای استفاده از کابل شارژر بلند

استفاده از کابل‌های شارژ 2 متری و 3 متری به ظاهر بهترین انتخاب هستند، به کمک این کابل‌ها می‌توانید تا با فاصله زیادی نسبت به پریز برق بنشینید و همچنان دستگاه خود را شارژ کنید.

همچنین اگر در ماشین خود سیستم صوتی دارید که دستگاه پخش آن قابلیت اتصال تلفن همراه با کابل شارژ و پخش موسیقی از این طریق را دارد؛ کسانی که صندلی عقب می‌نشینند هم می‌توانند به سادگی با یک کابل شارژ 2 متری به پخش موسیقی بپردازند.

معایب استفاده از کابل شارژر بلند

عیب اصلی که با افزایش طول کابل شارژ به وجود می‌آید کاهش سرعت شارژ است.

با افزایش طول کابل شارژر مقدار جریان قابل انتقال از طریق آن کاهش پیدا می‌کند. البته این موضوع بستگی به خود کابل شارژ و ضخامت سیم‌های استفاده شده درون خود نیز دارد.

به همین دلیل است که یک کابل فست شارژ دارای ضخامت بیشتری نسبت به یک کابل شارژ معمولی و ساده است.

بیشتر بخوانید: فست شارژ چیست

علم فیزیک هم این اتفاق را تایید می‌کند. به طور خلاصه میزان مقاومت سیم رابطه مستقیم با سطح مقطع و رابطه عکس با طول آن دارد.

بر این اساس هرچه کابل شما طول بیشتری پیدا می‌کند، مقاومت آن برای ارسال جریان افزایش می‌یابد.

البته راه‌کار این مشکل همانطور که اشاره کردیم افزایش ضخامت سیم است.

استفاده از کابل شارژ بلند چقدر سرعت شارژ را کاهش می‌دهد؟

درست است که افزایش طول کابل شارژر و استفاده از کابل شارژر بلند باعث کاهش میزان جریان انتقالی و در نهایت کاهش سرعت شارژ دستگاه شما می‌شود؛ اما این مقدار چقدر است و آیا در دستگاه‌های همراه تاثیری در سرعت شارژ دارد؟

نتیجه تحقیقات انجام شده توسط forum.xda developers بر روی 3 کابل شارژ با طول‌های 12 اینچ (30 سانتی‌متر)، 36 اینچ (90 سانتی‌متر) و 72 اینچ (180 سانتی‌متر) را در جدول زیر می‌بینید.

کابل شارژر بلند

مفهوم این نتیجه آن است که با استفاده از کابل شارژر بلند تر، میزان جریان الکتریسیته کاهش پیدا می‌کند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که در میزان جریان بین کابل 30 سانتی‌متری و 1 متری در زمان اتصال به آداپتور 1.35 آمپری برند ASUS کاهش جریان مشاهده نمی‌شود.

این به معنای وابسته بودن کاهش میزان کابل جریان، به جریان ارسالی از طرف آداپتور بستگی دارد.

آیا استفاده از کابل شارژر بلند تر باعث کاهش سرعت شارژ می‌شود؟

بستگی دارد.

اگر دو کابل با ضخامت سیم یا گیج سیم یکسان اما طول‌های مختلف را مقایسه کنیم و هردو را به یک آداپتور غیر فست شارژ که دارای خروجی 5V ⎓ 1A است متصل کنیم، خیر.

اما اگر می‌خواهیم کابل شارژ خود را به یک آداپتور فست شارژ متصل کنیم که قدرت شارژ بیشتر از 5 وات را دارد افزایش طول کابل، بدون افزایش سایز سیم استفاده شده در کابل باعث کاهش سرعت شارژ می‌شود.

البته این مورد بستگی به سرعت شارژ پشتیبانی شده توسط دستگاه شما نیز دارد. اگر استفاده از یک کابل شارژ یک متری امکان شارژ با جریان 1.8 آمپر و کابل دو متری امکان شارژ با جریان 1.3 آمپر را بدهد، اما دستگاه شما تنها امکان دریافت شارژ با جریان 1.0 آمپر را داشه باشد؛ تفاوتی را با استفاده از کابل شارژر بلند تر احساس نخواهید کرد.

طول کابل شارژر بلند چقدر است؟

با توجه به این که کابل‌های شارژی که به همراه تلفن همراه خود دریافت می‌کنید 1 متر است منظور از کابل شارژ بلند 2 متر و 3 متر است.

معایب استفاده از کابل شارژ بلند چیست؟

ایراد اصلی استفاده از کابل شارژ 2 متری یا 3 متری کاهش سرعت شارژ است، البته این اتفاق بستگی بسیاری به سرعت شارژ آداپتور شما، یرعت شارژ پشتیبانی شده توسط دستگاه شما، سایز سیم داخل کابل شارژ و موارد بسیار دیگری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *