هارد اکسترنال یک هارد درایو (HDD) یا درایو SSD است که به جای آن که در داخل کامپیوتر باشد، خارج از آن به کامپیوتر متصل شده‌است.

برخی از هاردهای اکسترنال برق خود را با کابل دیتا خود می‌گیرند و برخی دیگر نیاز به اتصال به برق شهری به کمک آداپتور یا اتصال به پاور کامپیوتر شما، اگر بخواهید آن‌ها را در داخل کامپیوتر نصب کنید، دارند.

به صورت کلی می‌توان هارد اکسترنال را یک هارد داخلی در نظر گرفت که آن را از کامپیوتر خارج کرده‌اید، بدنه محافظ به آن داده‌اید و آن را با کابل به کامپیوتر متصل کرده باشید.

یک هارد داخلی می‌تواند به سادگی و با تهیه یک قاب هارد به یک هارد اکسترنال تبدیل شود.

هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌های مختلف قابل تهیه‌اند، اما اکثرا به کمک USB به کامپیوتر متصل می‌شوند و برای داشتن سرعت بالا از پورت Micro USB Type B استفاده می‌کند که قسمتی اضافه‌تر نسبت به Micro USB دارد تا از USB 3.0 پشتیبانی کند.

پورت هارد اکسترنال
پورت هارد اکسترنال

البته امروزه هاردهای اکسترنال که از پورت Type C استفاده می‌کنند نیز قابل تهیه هستند.

چرا هارد اکسترنال تهیه کنیم؟

هاردهای اکسترنال قابل حمل هستند، کاربری آن‌ها ساده‌است و دارای اتصال Plug and Play هستند، حافظه زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید فایل‌های زیادی را به کمک آن همیشه به همراه خود داشته باشید.

همچنین برای انتقال فایل‌های بسیار حجیم از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بسیار کاربردی هستند.

به این دلیل که حجم زیادی دارند، بسیاری از هاردهای اکسترنال برای بکاپ گرفتن و تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌های مهم خود استفاده می‌کنند.

اگر هم از هارد اکسترنال برای بکاپ گرفتن استفاده نکنید، تهیه هارد اکسترنال روش خوبی برای افزایش حافظه کامپیوتر بدون نیاز به باز کردن آن است که اگر لپ تاپ داشته باشید مقداری دشوار خواهد بود.

اگر کامپیوتر شما همیشه پیام پر بودن حافظه را به شما می‌دهد، می‌توانید با تهیه یک هارد اکسترنال و انتقال فایل‌های خود به آن حافظه داخلی لپ تاپ خود را خالی کنید.

همچنین اگر کامپیوتر شما مقداری قدیمی شده‌است و کندتر از گذشته کار می‌کند، تعویض هارد داخلی دستگاه با یک درایو SSD بهترین کار برای افزایش سرعت کامپیوتر است. بعد از این کار با تهیه قاب هارد می‌توانید از هارد قدیمی کامپیوتر یا لپ تاپ خود به عنوان یک هارد اکسترنال استفاده کنید.

تفاوت هارد اکسترنال و هارد اینترنال

هاردهای اینترنال یا داخلی مستقیما به مادربورد متصل می‌شوند، درحالی که هاردهای اکسترنال ابتدا از طریق کیس کامپیوتر و با کابل USB متصل می‌شوند و سپس به مادربورد متصل می‌شوند. به این دلیل اتصال هارد اکسترنال بسیار ساده‌تر از هارد داخلی است.

سیستم‌عامل و نرم‌افزارها روی درایو داخلی نصب می‌شوند و فایل‌های عیر سیستمی مانند عکس، فیلم و دیگر فایل‌ها روی درایو اکسترنال؛ البته امکان نصب و اجرا سیستم‌عامل و نرم‌افزارها از روی درایو اکسترنال نیز وجود دارد.

هارد داخلی از پاور کامپیوتر برق خود را می‌گیرند در حالی که هاردهای اسکترنال یا از طریق کابل اتصال خود یا به کمک اتصال برق جداگانه برق خود را می‌گیرند.

هاردهای 2.5 اینچ نیاز به اتصال برق جداگانه ندارند، اما هاردهای سایز 3.5 اینچ نیاز به برق جداگانه برای اتصال به صورت اکسترنال دارند.

هاردهای اکسترنال خرابی‌های بیشتری دارند، به این دلیل که مدام در حال جابه‌جا شدن هستند و ممکن است ضربه بخورند، البته درایوهای SSD به این دلیل که کارکرد مکانیکی ندارند، استقامت بیشتری در برابر ضربه دارند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

تفاوت هارد اکسترنال با داخلی

خرید هارد اکسترنال مناسب می‌تواند مقداری پیچیده به نظر بیاید، اما این که بدانید چه نوع درایو اکسترنالی با چه حافظه‌ای نیاز دارید، مشخص می‌کند که چه هارد اکسترنالی بخرید.

در مرحله اول باید کاربری این هارد را بدانید. با آن چه کاری می‌خواهید انجام دهید و چه فایل‌هایی را می‌خواهید روی آن قرار دهید.

برخی از هاردهای اسکترنال دارای بدنه ضد ضربه و ضد آب هستند تا در صورت افتادن هارد از روی میز یا ریختن یک لیوان آب روی آن آسیب نبینند.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که چقدر حافظه نیاز دارید. اگر فایل‌های کاری و مختلف دارید به حافظه زیادی نیاز نخواهید داشت، اما اگر بکاپ تلفن همراه خود و فیلم و سریال می‌خواهید روی آن ذخیره کنید نیاز به حافظه زیادی خواهید داشت.

به صورت کلی برای کاربری‌های مختلف، میزان حافظه مورد نیاز را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • فایل‌های کاری: زیر 100 گیگابایت
  • موسیقی: زیر 100 گیگابایت
  • فایل‌های flac و موسیقی های-رزولوشن: 100 گیگابایت
  • نرم‌افزار: 100-300 گیگابایت
  • ویدئو: 300 گیگابایت تا 1 ترابایت
  • فیلم و سریال: 1 ترابایت و بیشتر

سوالات متداول

هارد درایوها چه سایزهایی دارند؟

متداول‌ترین سایزهای هارد درایو سایزهای 2.5 اینچ و 3.5 اینچ هستند که معمولا از هاردهای 3.5 اینچی در داخل کیس کامپیوتر استفاده می‌شود و برای استفاده به صورت هارد اکسترنال نیاز به آداپتور و برق جداگانه از کابل اتصال به کامپیوتر دارد. هاردهای 2.5 اینچ بیشتر در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شوند و اکثر هاردهای اکسترنال از سایز 2.5 اینچ هستند.

قاب هارد چیست؟

قاب هارد بدنه‌ای است که هارد داخلی می‌تواند در داخل آن نصب شود و تبدیل به هارد اکسترنال شود. قاب هارد دو کار انجام می‌دهد: 1- محافظت از هارد داخلی 2- تبدیل پورت SATA به Micro USB Type B.

آیا می‌توان ویندوز و نرم‌افزار یا بازی از روی هارد اکسترنال اجرا کرد؟

بله، این امکان از طریق اتصال USB وجود دارد؛ اما سرعت آن کمتر خواهد بود. این کار برای اجرا نرم‌افزارهای ساده یا بازی‌های قدیمی مشکل‌ساز نخواهد بود، اما در اجرای نرم‌افزارهای سنگین یا سیستم‌عامل کندتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *