آیا می‌دانستید که استفاده از یک آداپتور فست شارژ به همراه یک کابل شارژ عادی تاثیری بر سرعت شارژ دستگاه شما ندارد؟ با وجود این که آداپتور شما توان داشتن خروجی شارژ با توان بالا و تلفن همراه شما توان دریافت این شارژ را دارد اما اگر کابل شارژ شما توان انتقال آن را نداشته باشد، تلفن همراه شما با سرعت کمتری شارژ خواهد شد. در این مطلب به بررسی تاثیر کابل شارژر بر سرعت شارژ و اطلاعات و اهمیت کابل شارژ می‌پردازیم.

فست شارژ چیست؟

فست شارژ چیست

فست شارژ یا شارژ سریع به فناوری شارژ دستگاه‌های الکترونیکی با سرعت بالا گفته می‌شود که دستگاه شما را تا حد قابل استفاده‌ای با سرعت بالاتر از حالت معمول شارژ می‌کند و سپس برای پر کردن شارژ باتری دستگاه سرعت شارژ را کاهش می‌دهد.

این فناوری امروزه در تلفن‌های همراه، تجهیزات جانبی تلفن همراه که شارژ هستند گرفته تا اتوموبیل‌های برقی نیز دیده می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر درباره نحوه کارکرد این فناوری مطلب فست شارژ چیست را مطالعه کنید.

تاثیر کابل شارژر بر سرعت شارژ تلفن همراه چیست؟

در کابل USB تلفن همراه 4 سیم وجود دارند که سیم‌های انتقال Data و Charge هستند. با توجه به این که توان بیشتری با فست شارژ منتقل می‌شود، قطر سیم‌های مربوط به شارژ در یک کابل فست شارژ باید بیشتر باشد و سیم‌های ضخیم‌تری برای این کار استفاده شود.

اهمیت استفاده از کابل شارژ استاندارد

یک کابل شارژ عادی و استاندارد از سیم‌هایی با قطر 28/28 گیج استفاده می‌کند و یک کابل شارژ فست شارژ از سیم‌های 28/24 گیج.

کابل‌های استاندارد عادی توانایی انتقال 1 آمپر جریان را به صورت استاندارد دارند درحالی که یک کابل فست شارژ استاندارد توانایی انتقال 2 آمپر را دارد. در سیستم اندازه‌گیری گیج کاهش عدد به معنای افزایش قطر است و یک سیم 24 گیچ، 60 درصد قطر بیشتری نسبت به 28 گیج دارد.

قطر سیم اهمیت دارد

خصوصا زمانی که قصد استفاده از یک آداپتور فست شارژ را داشته باشید.

دلایل زیادی برای این که چرا از سیم‌های گیج پایین‌تر در کابل‌های فست شارژ استفاده می‌شود و چرا نباید از کابل شارژ عادی برای فست شارژ استفاده کرد. با افزایش قطر سیم:

  1. میزان جریان قابل انتقال افزایش پیدا می‌کند
  2. افت ولتاژ کمتری در طول سیم اتفاق می‌افتد
  3. حرارت کمتری در سیم ایجاد می‌شود

سلامت باتری

استفاده از کابل شارژ استاندارد و مناسب تاثر خود را بر سلامت باتری نیز نشان می‌دهد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از آداپتور استاندارد و بدون نوسان ولتاژ اهمیت بسیار بیشتری بر سلامت باتری دارد.

اما اگر از یک کابل شارژ عادی یا غیر استاندارد استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

کمتر شدن جریان انتقالی توسط کابل شارژ به دستگاه شما صدمه نمی‌زند، تنها سرعت شارژ شما کاهش پیدا می‌کند؛ اما افت ولتاژ در طول کابل و حرارتی که در کابل برای انتقال جریان بالا ایجاد می‌شود، می‌توانند در طولانی مدت به باتری شما آسیب بزنند.

چگونه بفهمیم کابل فست شارژ داریم یا خیر؟

همانطور که دیدید اهمیت کابل شارژ برای شارژ سریع دستگاه‌ها زیاد است و تاثیر کابل شارژر غیر استاندارد بر دستگاه شما سرعت شارژ کم و آسیب در استفاده طولانی مدت است. اما چگونه بفهمیم کابل شارژی که از آن استفاده می‌کنیم یا کابل شارژی که قصد تهیه کردن آن را داریم برای این کار مناسب است؟

در ابتدا باید بررسی کنید که آیا تلفن همراه شما از Fast Charge پشتیبانی می‌کند یا خیر. اگر پشتیبانی از فناوری شارژ سریع برای تلفن همراه شما وجود دارد و از شارژر ارائه شده به همراه تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، آداپتور شارژ تلفن همراه خود را بررسی کنید.

روی آداپتور اطلاعاتی نوشته شده‌است، در بین آن‌ها، اطلاعات مربوط به خروجی یا Output را پیدا کنید و ولتاژ و جریان آن را بررسی کنید.

قطعا ولتاژ آن 5V خواهد بود اما قسمت مهم جریان است. اگر این مقدار 1A باشد آداپتور شما فست شارژ نیست و به احتمال بالا کابل شما نیز فست شارژ نخواهد بود و حتی اگر تلفن همراه شما از Fast Charge پشتیبانی کند، کابل شارژ شما نمی‌تواند دستگاه شما را با سرعت بالا شارژ کند و برای استفاده از این قابلیت نیاز به تهیه آداپتور و کابل شارژ مناسب برای فست شارژ دارید.

اگر از کابل شارژ تلفن قبلی خود استفاده می‌کنید، باید همین اطلاعات را برای آن تلفن بررسی کنید تا کارکرد آن را برای تلفن همراه جدید خود که از قابلیت Fast Charge پشتیبانی می‌کند بررسی کنید.

اگر هم کابل شارژ جدیدی تهیه کرده‌اید و می‌خواهید ببینید که آیا این کابل توانایی فست شارژ تلفن همراه شما به کمک آداپتور فست شارژ شما را دارد یا خیر می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای تست این قابلیت را بررسی کنید.

نرم‌افزارهای رایگانی مانند Ampere یا AccuBattery به شما این امکان را می‌دهند تا جریان ورودی تلفن همراه خود را بررسی کنید. اگر این مقدار با مقدار جریان خروجی آداپتور فست شارژ شما مطابقت داشت یا تنها مقدار ناچیزی از آن کمتر بود؛ کابل شما فست شارژ است. اگر نه، کابل شما توانایی شارژ سریع تلفن همراه شما را ندارد.

اگر نمی‌خواهید در هنگام خرید نیاز به تست کابل شارژ داشته باشید می‌توانید کابل‌های شارژ بیاند را برای هر نوع تلفن همراه و شارژری با پورت‌های Micro-USB، Lightning و Type-C تهیه کنید.

این کابل‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در طول‌های 1 و 2 متری قابل تهیه هستند و از فست شارژ پشتیبانی می‌کنند.

همچنین روکش سیم این کابل‌ها از جنس فابریک و پارچه است که عمر طولانی دارد و در استفاده طولانی مدت ترک نمی‌خورد و با خم و راست شدن‌های زیاد آسیب نمی‌بیند.

کابل‌های شارژ بیاند را می‌توانید از نمایندگی‌های رسمی اسپیرو که در صفحه از کجا بخرم لیست شده‌اند در سراسر کشور تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *