زمانی که به دنیای مانیتورهای گیمینگ LCD می‌گردید به 3 پنل بر می‌خورید که در این نوع از مانیتورها استفاده می‌شوند، TN، VA و IPS. اما این پنل‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند، کدام برای گیمینگ و برای شما مناسب‌تر اند؟ در این مطلب به بررسی تفاوت انواع پنل مانیتور گیمینگ می‌پردازیم تا شما را با بهترین پنل مانیتور برای گیمینگ برای خودتان و انتظاراتی که از مانیتورتان دارید آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: رفرش ریت چیست

پنل TN – سرعت بالا، رنگ‌های ضعیف

پنل TN برای گیمینگ

پنل‌های TN یا Twisted Nematic تنها در دو حالت کاربرد دارند، گیمینگ و مانیتورهای ارزان قیمت.

این پنل‌ها به دلیل سرعت واکنش دهی بالا می‌توانند رفرش ریت بالا با عملکرد خوب داشته باشند؛ یا حداقل در گذشته این گونه بود و اگر Response Time مانیتور برایتان اهمیت زیادی داشت، باید یک مانیتور گیمینگ با پنل TN تهیه می‌کردید.

همچنین رنگ‌های این نوع پنل کدر و ضعیف هستند و اگر می‌خواهید تا علاوه بر رفرش ریت بالا از رنگ‌های زنده محیط بازی خود یا فیلم و سریال لذت ببرید، این مانیتور برای شما مناسب نخواهد بود، همچنین زاویه دید این نوع پنل بسیار ضعیف‌تر از رقبای خود است.

فناوری قدیمی‌تر، قیمت پایین‌تر

اما اگر به دنبال یک مانیتور گیمینگ مناسب قیمت هستید که رفرش ریت بالایی را به شما ارائه دهد، مانیتورهای گیمینگ TN در این زمینه می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند.

اگر هدف شما تنها بازی باشد و با رنگ‌های کمرنگ و زاویه دید کم مانیتور مشکلی نداشته باشید، می‌توانید با قیمتی مناسب یک مانیتور با رفرش ریت بالا داشته باشید و عملکرد خود را در بازی بهبود دهید.

اما دقت کنید که صرفا هر مانیتوری که پنل TN داشته باشد یک مانیتور گیمینگ نیست، این پنل در مانیتورهای ارزان قیمت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور برای PS5

پنل IPS – رنگ‌های زنده و بهترین زاویه دید

پنل IPS برای گیمینگ

در گذشته‌ای نه چندان دور اگر سرعت بالا را از مانیتور خود انتظار داشتید، باید یک مانیتور گیمینگ TN تهیه می‌کردید، اما امروزه پنل‌های IPS یا In Plane Switching پیشرفت فراوانی کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که سریع‌ترین IPS ها توان رقابت با سریع‌ترین TN ها را در سرعت دارند.

امروزه می‌بینیم که پنل‌های IPS در مانیتورهای گیمینگ با رفرش ریت 360Hz و حتی 500Hz مورد استفاده قرار می‌گیرند که از 3 برابر یک مانیتور 144Hz نیز بیشتر است! این که آیا واقعا این رفرش ریت مورد نیاز است یا خیر مطلب دیگری است، اما نکته اینجاست که امروزه IPS ها به اندازه TN ها سریع هستند.

با این وجود پنل IPS باید بهتر از TN برای گیمینگ باشد، این پنل‌ها سرعت بالایی دارند اما برخلاف TN دارای رنگ‌هایی زنده، روشنایی خیره کننده و زاویه دید بالا دارند که علاوه بر گیمینگ، آن‌ها را برای انجام کارهای روزمره دیگر مانند تماشای فیلم نیز مناسب می‌کند.

اما دقت کنید که اگر به قصد گیمینگ یک مانیتور IPS تهیه می‌کنید؛ مانیتورهای IPS ارزان قیمت ممکن است از نسل‌هایی قبلی پنل‌های IPS استفاده می‌کنند که توان خوبی در داشتن رفرش ریت و سرعت واکنش دهی بالا ندارند؛ پس توجه کنید که مانیتور شما دارای یک پنل IPS سریع باشد و دارای Response Time مناسب و متناسبی با حداکثر رفرش ریتش باشد.

پنل VA – نسبت کنتراست عالی، سرعت واکنس‌دهی ضعیف

پنل VA برای گیمینگ

در نهایت پنل VA یا Vertical Alignment را داریم که از نظر مشخصات و قابلیت‌ها میان TN و IPS قرار می‌گیرد. با وجود آن که زاویه دید پنل‌های VA به اندازه IPS خوب نیستند، اما بسیار بهتر از TN هستند.

همچنین بیشتر مانیتورهای گیمینگ VA که می‌توانید تهیه کنید از نوع مانیتور خمیده هستند و دیگر این تفاوت زاویه دید با IPS تفاوتی نخواهد داشت.

نقطه درخشش مانیتورهای VA در نسبت کنتراست یا Contrast Ratio آن‌هاست که اختلاف روشنایی رنگ شیاه مانیتور و رنگ سفید آن است.

امروزه بهترین مانیتورهای IPS در نسبت کنتراست دارای نسبت 1,500:1 هستند و به صورت متوسط پنل‌های IPS دارای نسبت 1,000:1 هستند، اما عادی‌ترین مانیتورهای VA دارای نسبت کنتراست 3,000:1 هستند و مانیتورهایی با نسبت 4,000:1 و 5,000:1 نیز وجود دارند و در این میان مانیتورهای TN دارای نسبت زیر 1,000:1 هستند.

داشتن نسبت کنتراست بالا در نمایش تصاویری که در بخش‌های مختلفشان اختلاف روشنایی زیادی وجود دارد، نمایش سایه‌ها در تصویر و اگر در یک محیط تاریک بازی می‌کنید، کاربرد خود را نشان خواهد داد.

اما نقطه ضعف پنل‌های VA در سرعت واکنش دهی آن‌هاست که امروزه نسبت به گذشته بهبود فراوانی یافته‌است، اما اگر یک مانیتور VA ارزان قیمت را تهیه کنید به این مشکل بر خواهید خورد.

کم بودن زمان واکنش پنل در رفرش ریت‌های بالا تاثیر خود را با سایه افتادن در تصویر شما نشان خواهد داد، به این شکل که در حرکات سریع در بازی، شما برای مدت کوتاهی سایه تصویر لحظه قبلی را همچنان خواهید دید که تصویر شما را مقداری کدر خواهد کرد.

بهترین پنل مانیتور برای گیمینگ

این که بهترین پنل مانیتور برای گیمینگ کدام است، به شما و انتظارتان از مانیتور گیمینگتان بستگی دارد.

اگر به دنبال یک مانیتور گیمینگ مناسب قیمت هستید، بهترین پنل برای شما TN است؛ اگر به دنبال داشتن رنگ‌های زنده و یا Response Time کم هستید، پنل IPS برای شما مناسب‌تر است؛ اگر هم می‌خواهید تا رفرش ریت بالا را در کنار نسبت کنتراست بالا داشته باشید، بهتر است یک مانیتور گیمینگ با پنل VA تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *