امروزه شاهد مورد استفاده قرار گرفتن پورت تایپ سی در تمام دستگاه‌های الکترونیکی خود و جایگزین شدن آن به جای پورت‌های USB-A، Lightning و مهم‌تر از همه Micro-USB هستیم. اما تفاوت تایپ سی و میکرو یو اس بی چیست و این دو پورت فیزیکی چه تفاوت‌هایی در امکانات و قابلیت‌های خود دارند؟

پورت Type-C اکثرا در تلفن‌های همراه و لپتاپ‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است، هرچند که هنوز تعداد دستگاه‌های فعال که از پورت Micro-USB استفاده می‌کنند بیشتر هستند؛ اما در آینده می‌توان انتظار داشت که دیگر این پورت را نخواهیم دید؛ همانطور که امروزه دیگر پورت Mini-USB را در هیچ دستگاهی نمی‌بینیم.

در ادامه با تفاوت‌های پورت Type C و Micro USB آشنا می‌شویم.

مطلب مرتبط: تفاوت تایپ سی و لایتنینگ

تفاوت USB C و Micro USB چیست

تفاوت تایپ سی با میکرو

به صورت کلی تفاوت پورت تایپ سی (USB C) و میکرو یو اس بی (Micro USB) یا اندروید در ظاهر، سرعت انتقال اطلاعات بالاتر تایپ سی، سرعت و توان شارژ بیشتر تایپ سی و پشتیبانی از پروتکل‌های بیشتر با امکانات پیشرفته‌تر به کمک این پورت است.

در ادامه مطلب به توضیح هر یک از موارد بالا با جزئیات بیشتر می‌پردازیم.

تفاوت USB C و Micro USB : طراحی و ابعاد

تفاوت USB C و Micro USB

از نظر ابعادی USB C مقداری از Micro USB بزگتر است، هم عرض آن بیشتر است و هم ارتفاع آن؛ اما همچنان اندازه مناسبی برای قرار گرفتن در دستگاه‌های همراه دارد و هم کامپیوترها.

بزرگترین نکته‌ای که در طراحی پورت تایپ سی وجود دارد که در میکرو یو اس بی وجود ندارد، امکان اتصال آن از هر دو جهت است. مهم نیست که پورت تایپ سی را به کدام سمت وارد کنید، اتصال برقرار خواهد شد.

تفاوت تایپ سی و میکرو : سرعت انتقال اطلاعات

با توجه به این که پورت تایپ سی پورت جدیدتری است، منطقی است که سرعت بالاتری نیز داشته باشد؛ اما این سرعت بالاتر صرفا مربوط به پورت فیزیکی مورد استفاده نیست، بلکه به پروتکل پشتیبانی شده در دستگاهی که پورت در آن قرار گرفته بستگی دارد.

Micro USB از پروتکل‌های USB 2.0 و USB 3.0 می‌تواند پشتیبانی کند؛ پس سرعت انتقال دیتا در این کابل‌ها اگر از نوع USB 2.0 باشند 480 Mbps و اگر USB 3.0 باشند 5 Gbps است.

تفاوت این دو نیز در خود پورت قابل مشاهده است چرا که Micro USB 3.0 قسمت کوچکی اضافه‌تر نسبت به USB 2.0 دارد. پورت Micro USB 3.0 اکثرا برای هاردهای اکسترنال و برخی از دستگاه‌های همراه مانند Galaxy Note 3 مورد استفاده قرار گرفت.

تفاوت micro usb 2 و 3

اما USB C تنها دارای یک شکل است و بسته به دستگاه از USB 2.0 گرفته تا USB 3.0, 3.1, 3.2 و USB 4.0 و تاندربولت 3 و 4، DisplayPort برای اتصال مانیتور و حتی با فناوری تاندربولت، امکان اتصال کارت گرافیک اکسترنال را نیز فراهم و پشتیبانی می‌کند.

این یعنی بسته به پروتکل از 480 Mbps در USB 2.0 تا 40 Gbps یا USB 4.0 را پشتیبانی می‌کند؛ در عین حال قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را نیز می‌تواند ارائه دهد.

مطالب مرتبط: تفاوت USB 2.0, 3.0, 3.1, 3.2 | USB 4.0 چیست

همچنین امروزه در اکثر دستگاه‌های میکرو یو اس بی در زمان انتقال اطلاعات، فاکتور محدود کننده سرعت (یعنی کندترین قطعه یا وسیله در مسیر انتقال سیگنال) کابل اتصال است، در حالی که در دستگاه‌های تایپ سی فاکتور محدود کننده خود دستگاه‌ها هستند که از سرعت‌های بالاتر پشتیبانی نمی‌کنند.

تفاوت تایپ سی و اندروید : میزان استفاده

هر روز دستگاه‌های بیشتری با پورت اتصال تایپ سی به تولید می‌رسند و در حال جایگزین کردن دستگاه‌های قدیمی‌تر با پورت اتصال میکرو یو اس بی هستند؛ اما همچنان به عنوان تولید کننده کابل‌های شارژ بیاند می‌توانیم اعلام کنیم که همچنان کابل‌های میکرو یو اس بی یا به اصطلاح اندروید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به هر حال پورت Micro USB پورت اتصال قدیمی‌تری است و مدت زمانی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته و دستگاه‌های بسیار بیشتری با این پورت وجود دارند تا با پورت تایپ سی؛ اما این روند در حال تغییر است و به زودی زمانی فرا خواهد رسید که دیگر اثری از این پورت نخواهد بود، درست مانند پورت Mini USB که پورت Micro USB جایگزین آن شد.

تفاوت Type C و Micro USB : توان شارژ

پروتکلی که Type C می‌تواند از آن پشتیبانی کند که Micro USB نمی‌تواند، پروتکل USB PD یا Power Delivery است. این یعنی در مقایسه با توان شارژ پورت میکرو یو اس بی که حداکثر 9 وات است، حداکثر توان شارژ پورت تایپ سی 100 وات است و این به معنی امکان انجام دو کار با این پورت وجود دارد:

  1. شارژ سریع و فست شارژ دستگاه‌ها برای زمان کوتاه‌تر شارژ
  2. امکان شارژ دستگاه‌هایی که توان شارژ بیشتری نیاز دارند مانند لپتاپ‌ها با پورت تایپ سی

در دستگاه‌های همراه فست شارژ باعث می‌شود تا شما بتوانید دستگاه‌های خود را در زمان کمتری شارژ کنید.

شارژ لپتاپ با تایپ سی نیز به این معنا است که دیگر نیاز به شارژرهای مختلف برای شارژ دستگاه‌های خود نخواهید داشت و تنها با به همراه داشتن یک شارژر و یک کابل می‌توانید تمامی دستگاه‌های خود را شارژ کنید.

همچنین می‌توانید با به همراه داشتن پاوربانک‌های با توان شارژ بالا نیز لپتاپ خود را شارژ کنید و برای شارژ لپتاپ نیاز به پریز برق نداشته باشید؛ البته علاوه بر توانایی شارژ تایپ سی، کم مصرف‌تر شدن پردازنده‌های لپ تاپ‌های جدید بر این مورد تاثیرگذار بوده‌است.

بیشتر بخوانید: فست شارژ چیست | شارژ لپتاپ با تایپ سی

جمع‌بندی

پورت تایپ سی نسل سوم پورت‌های USB است که برخلاف پورت‌های قبلی هم برای دستگاه‌های رومیزی طراحی شده‌است و در هردو آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقایسه تفاوت تایپ سی و میکرو USB، پورت USB C در زمینه دستگاه‌های همراه در مقایسه با پورت میکرو USB در تمام زمینه‌های طراحی، کاربردی و امکاناتی برتری دارد و هر روزه در دستگاه‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هرچند که هنوز تعداد دستگاه‌هایی که پورت Micro USB دارند بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *