انتخاب مانیتور به اندازه کافی سخت است، اما پیدا کردن بهترین مانیتور اولتراواید برای خود می‌تواند دشوارتر باشد، چرا که گزینه‌‌های محدودتری هم خواهید داشت. در این مطلب شما را در خرید مانیتور اولتراواید برای خود راهنمایی می‌کنیم.

اما قبل از آن باید با مشخصات یک مانیتور اولتراواید آشنا شوید و بررسی کنید که آیا این نوع مانیتور برای شما مناسب است یا خیر. سپس می‌توانید با بررسی مشخصات مانیتورهای مختلف، مانیتور مناسب برای خود را انتخاب کنید.

مانیتور اولتراواید چیست؟

مانیتور اولتراواید چیست

مانیتور اولتراواید یا عریض به مانیتوری گفته می‌شود که نسبت طول و عرض تصویر آن بزرگتر از مانیتورهای عادی باشد. مانیتورهای عادی اکثراً دارای تصویری در ابعاد ۱۶:۹، ۳:۲ و ۴:۳ هستند؛ اما مانیتور اولتراواید دارای نسبت تصویری ۲۱:۹ یا ۳۲:۱۰ هستند و زاویۀ دید بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ویژگی های مانیتور اولترا واید

قبل از این که به سراغ فروشگاه‌ها بروید و به خرید مانیتور بپردازید باید دو مورد را برای خود مشخص کنید:

  1. انتظارتان از مانیتور چیست؟
  2. چقدر بودجه دارید و می‌توانید برای خرید مانیتور هزینه کنید؟

نیازتان از تهیه مانیتور اولتراواید چیست؟

آیا واقعا به یک مانیتور اولتراواید نیاز دارید؟ و یا اگر آن‌ها تهیه کردید، می‌توانید از آن استفاده کنید؟

اگر مانیتور را برای بازی می‌خواهید و قصد تهیه یک مانیتور گیمینگ اولتراواید را دارید، چند نکته وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید:

اول آن که توان استفاده از نسبت تصویر با عرض بیشتر را با کنسول‌های بازی نخواهید داشت. اگر یکی از کنسول‌های نسل 9، یعنی PS5 یا Xbox Series X|S را تهیه کرده‌اید و می‌خواهید با تهیه مانیتور گیمینگ از تصویر با فریم ریت 120 FPS بهره‌مند شوید، نباید یک مانیتور اولتراواید تهیه کنید.

این کنسول‌ها تصویر خود را تنها با نسبت تصویر 16:9 ارائه می‌دهند و در مانیتورهای اولتراواید در تصویر خود دو ستون سیاه رنگ در هر سمت تصویر خواهید داشت.

علاوه بر این با استفاده از یک مانیتور اولتراواید، زاویه دید شما در بازی افزایش پیدا می‌کند و شما از این جهت نسبت به دیگر بازیکنان برتری خواهید داشت که یک مزیت است، اما برخی از بازی‌ها مانند PUBG این اجازه را به شما نمی‌دهند که به سبب مانیتور خود نسبت به دیگرین برتری عملکرد داشته باشید؛ ابتدا از پشتیبانی کردن بازی خود و دستگاه خود از تصویر اولتراواید اطمینان برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پابجی موبایل

اگر مانیتور اولتراواید را برای کار می‌خواهید، انتخاب خوبی است. با استفاده از مانیتور اولتراواید برای کار می‌توانید چندین پنجره را در کنار یکدیگر باز داشته باشید و به کار خود سرعت دهید.

البته برای ان مورد در صورتی که فضای زیادی روی میز کار خود دارید، استفاده از دو مانیتور جداگانه نسبت به استفاده از یک مانیتور اولتراواید بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال دو مانیتور به کامپیوتر

استفاده از مانیتورهای اولتراوارد برای کارهای حرفه‌ای‌تر مانند ادیت عکس، ویدئو و برنامه نویسی نیز مناسب است. برای کارهایی مانند ادیت فیلم، عرض بیشتر صفحه به شما تایم لاین طولانی‌تری را نمایش داده و فضای کار بیشتری به شما می‌دهد؛ برای برنامه نویسی هم می‌توانید با عمودی کردن تصویر مانیتور بخش بیشتری از کد خود را در تصویر مشاهده کنید که کنترل بیشتری به شما نسبت به کارتان می‌دهد.

اندازه مانیتور مناسب برای شما

مانیتورهای اولتراواید فضای بیشتری را روی میز شما اشغال می‌کنند و دقت کنید که مانیتور اولتراواید با اندازه کوچک وجود ندارد.

بیشتر مانیتورهای اولتراواید دارای اندازه 34 اینچ و با نسبت تصویر 21:9 و رزولوشن 3440×1440 هستند. اما مانیتورهای خاصی مانند مانیتور 49 اینچ ایسوس که دارای نسبت تصویر 32:9 است و عملا مانند این است که دو مانیتور 27 اینچ را به یکدیگر چسبانده باشید نیز وجود دارند.

همچنین دقت کنید که اکثر مانیتورهای اولتراواید، خمیده نیز هستند؛ دلیل آن نیز بهتر شدن زاویه دید شما نسبت به دو سمت راست و چپ مانیتور با بیشتر شدن عرض آن است. با توجه به این که آیا می‌خواهید مانیتور خمیده داشته باشید یا نه باید یک مانیتور اولتراواید انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های مانیتور خمیده

بودجه

علاوه بر اولتراواید بودن مانیتور، قابلیت‌ها و مشخصات دیگر آن نیز می‌توانند بر قیمت آن تاثیر داشته باشند. حال که تصمیم به تهیه یک مانیتور اولترواواید گرفته‌اید باید مشخصات و قابلیت‌های دیگر آن را نیز بررسی کنید و با توجه به بودجه‌ای که دارید، هزینه تهیه مانیتور با قابلیت‌هایی که نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را ندهید.

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در قیمت یک مانیتور گیمینگ میزان رفرش ریت آن است. چه مانیتور اولتراواید تهیه کنید و چه نکنید، کنسول‌های نسل 9 از فریم ریت 120 FPS پشتیبانی می‌کنند، اما بیشتر نه. پس حتی اگر مانیتور خود را برای چند کار و اتصال به کامپیوتر و کنسول بازی می‌خواهید، مانیتوری را رفرش ریت بالاتر از 144Hz تهیه نکنید.

برای کامپیوتر خود نیز ابتدا فریم ریت حال حاضر خود را با توجه به رزولوشن تصویر بررسی کنید. دقت کنید که مانیتور اولتراواید با رزولوشن یکسان، تعداد پیکسل بیشتری دارد و فریم ریت شما را کاهش خواهد داد.

پس اگر بودجه مشخصی برای خرید مانیتور اولتراواید دارید، تلاش کنید تا با آگاهی بودجه خود را مصرف قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی کنید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ارگونومیک و تنظیمات

این بخش از نظر بسیاری کم اهمیت دیده می‌شود و یا نادیده گرفته می‌شود؛ در حالی که یکی از مهم‌ترین ارکان برای بررسی در زمان خرید مانیتور اولتراواید است.

استند مانیتور چقدر امکان تنظیم ارتفاع دارد؟ زاویه مانیتور چقدر به سمت بالا، پایین، چپ و راست تغییر می‌کند؟ آیا امکان چرخاندن و عمودی کردن تصویر مانیتور وجود دارد؟ آیا اگر استند مانیتور تنظیمات زیادی ندارد، امکان استفاده از استندهای VESA وجود دارد؟ آیا امکان تنظیم مانیتور اولتراواید برای خوب دیده شدن گوشه‌های تصویر خمیده آن وجود دارد؟

این بررسی تنها با دیدن مانیتورها از نزدیک امکان پذیر است. نیازی به دیدن مانیتور مورد نظر شما نیست؛ به فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر رفته و مانیتورهای نمایش داده شده آن‌ها را ببینید و مشخصات آن‌ها را بررسی کنید. سپس آن مشخصات را با مانیتور مد نظر خود مقایسه کنید.

ممکن است این مشخصات یکسان باشد و یا حتی خود مانیتور در نظر شما در فروشگاه در نمایش باشد. اگر این حالات هم نبود می‌توان مشخصات ارگونومیک مانیتورها را با یکدیگر مقایسه کرد و با دیدن از نزدیک متوجه مشخصات مناسب آن برای خود شد.

جمع‌بندی

خرید مانیتور اولتراواید کار دشواری نیست؛ اما بهتر است با آگاهی انجام شود. در این مطلب شما را درباره نحوه انتخاب مانیتور اولتراواید راهنمایی کردیم و با توجه به قیمت بالاتر این نوع از مانیتورها امیدواریم تا در هزینه درست برای تهیه مانیتور مناسب به شما کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *