امروزه اکثر تلفن‌های همراه از شارژر وایرلس یا شارژ به صورت بی سیم پشتیبانی می‌کنند اما، این قابلیت چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌هایی نسبت به شارژ به کمک کابل شارژ دارد؟ مزایا، معایب و کاربرد‌های شارژر وایرلس چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این فناوری با ما همراه باشید.

شارژر وایرلس چیست؟

شارژر وایرلس دستگاهی است که به انتقال شارژ الکتریکی از طریق القای الکترومغناطیس از سیم پیچ داخل خود به سیم پیچ داخل دستگاه شارژ شونده مانند تلفن همراه شما می‌پردازد و به این دلیل که اتصال مستقیم کابل و سیم بین دستگاه شارژ کننده و گیرنده شارژ وجود ندارد به آن شارژر وایرلس می‌گویند.

شارژر وایرلس چگونه کار می‌کند؟

شارژ وایرلس چیست

شارژر وایرلس به کمک دو دستگاه شارژر و گیرنده شارژ که به ترتیب در پد شارژر وایرلس و دستگاه شما قرار می‌گیرند انجام می‌شود.

شارژر و گیرنده شارژ وایرلس از دو سیم‌پیچ مسطح تشکیل شده‌اند و نحوه انتقال انرژی آن به کمک قابلیت القاء الکترومغناطیسی انجام می‌شود. جریان وارد ماژول و سیم‌پیچ شارژر می‌شود و به دلیل شکل دایره‌ای این سیم‌پیچ باعث ایجاد موج مغناطیسی می‌شود.

سپس این موج مغناطیسی با قرار گرفتن دستگاه برروی پد شارژ، این موج وارد سیم‌پیج ماژول گیرنده شارژ می‌شود و باعث به وجود آمدن جریان در سیم‌پیچ داخل دستگاه می‌شود و سپس این جریان در باتری دستگاه ذخیره می‌شود.

استاندارد شارژ Qi چیست؟

استاندارد Qi استاندارد پروتوکل شارژر وایرلس دستگاه‌ها و ماژول‌های فرستنده و گیرنده شارژ آن‌ها است. این استاندارد به این دلیل به وجود آمده است که دستگاه‌های مختلفی که از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند، مانند تلفن‌های همراه از برند‌های مختلف، قابلیت کار با پد‌های شارژر وایرلس از برند‌های مختلف را داشته باشند و با توجه به این که دستگاه‌ها و شارژهای وایرلس توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده‌اند. همگی آن‌ها قابلیت کار با یکدیگر را داشته باشند.

به عنوان مثال شارژر وایرلس بیاند BA-1020 و ماوس‌پد شارژ وایرلس‌دار BA-5050 قابلیت شارژ تلفن‌های همراه از برند‌های مختلف از جمله Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi و غیره را دارد.

 

اما برخی از شارژرهای وایرلس نیز وجود دارند که پروتکل شارژ آن‌ها با بقیه متفاوت است. مانند گوشی OnePlus 8 Pro که با توجه به این که با شارژرهای وایرلس Qi نیز کار می‌کند اما برای شارژر وایرلس با سرعت بالای این دستگاه نیاز به شارژر وایرلس مخصوص آن دارید که تنها تهیه کننده آن شرکت OnePlus است و تنها تلفن همراهی که این شارژر آن را سریع شارژ می‌کند تلفن همراه One Plus 8 Pro است.

مزایا، معایب و کاربردهای شارژ وایرلس چیست؟

از مزایای شارژ وایرلس می‌توان به افزایش عمر پورت تلفن همراه به دلیل عدم استفاده روزانه آن برای شارژ دستگاه و سادگی استفاده از این فناوری اشاره کرد.

شارژر وایرلس نسبت به شارژ با کابل کند‌تر است و از فناوری فست شارژ پشتیبانی نمی‌کند، بدین صورت که بیشترین سرعتی که می‌توانید دستگاه خود را به صورت وایرلس شارژ کنید 10W است که تنها توسط پد‌های شارژ وایرلس مانند Volkano Release که از فناوری Qualcomm Quick Charge 2.0 پشتیبانی می‌کنند، ممکن است.

این فناوری بازدهی کمتری نیز نسبت به شارژ با یک کابل شارژ مناسب دارد.

شارژ ماوس به صورت وایرلس

ماوس پد گیمینگ

یکی از کاربردهای جالبی که شرکت لاجیتک برای این فناوری تعریف کرده، قابلیت شارژ ماوس گیمینگ وایرلس به کمک این فناوری است.

لاجیتک با معرفی و عرضه ماوس پد گیمینگ لاجیتک POWERPLAY کاربرد جدیدی را برای این فناوری تعریف کرده است.

ماوس گیمینگ دستگاهی است که نیاز به اتصالی قدرتمند، سریع و سنسوری با دقت بسیار بالا دارد تا در حین بازی به برد شما کمک کند. لاجیتک با معرفی پروتکل اتصال لاجیتک LIGHTSPEED و استفاده از سنسورهای PMW این دو مشکل را حل کرد و ماوس‌های گیمینگ وایرلسی را به بازار عرضه کرد که از دقت بالا و سرعتی بیشتر از ماوس‌های سیمدار برخوردار بودند.

باتوجه به مشکل عمر کم باتری این ماوس‌ها، این بار لاجیتک با معرفی سنسور اپتیکال کم مصرف و دقیق لاجیتک HERO و ماوس پد لاجیتک POWERPLAY این دو مشکل را نیز برطرف کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره فناوری اتصال وایرلس و سنسور اپتیکال لاجیتک پیشنهاد می‌کنیم تا مطالب نکات مثبت سنسور HERO و تکنولوژی LIGHTSPEED را مطالعه نمایید.

ماوس پد گیمینگ Logitech POWERPLAY

ماوس پد powerplay

این ماوس پد گیمینگ علاوه بر ابعاد بزرگ قابلیت‌هایی دارد که استفاده از آن به همراه ماوس‌های پشتیبانی کننده فناوری شارژ وایرلس برای گیمینگ بسیار کاربردی خواهد بود.

قابلیت اصلی این ماوس پد گیمینگ آن است که می‌تواند ماوس گیمینگ وایرلس‌های پشتیبانی کننده که مدل‌های لاجیتک G903 و لاجیتک G703 هستند را در حین استفاده و بازی شارژ کند.

با این روش شما ماوس گیمینگی خواهید داشت که سنسوری بسیار دقیق، سرعتی فوق‌العاده بالا، بدون وجود مزاحمت کابل و بدون نگرانی از به پایان رسیدن شارژ آن را خواهید داشت که توصیف دقیق یک ماوس گیمینگ عالی برای هر گیمری است.

قابلیت دیگر این ماوس پد گیمینگ این است که با اتصال آن به کمک کابل USB به کامپیوتر شما و قرار گرفتن برد آن در کنار ماوس پد، انگار دانگل ماوس خود را در کنار ماوس قرار داده‎‌اید تا از ایجاد مزاحمت از طرف موج‌های رادیویی دیگر جلوگیری کنید.

شارژ وایرلس چگونه کار می‌کند؟

انتقال شارژ وایرلس به کمک موج الکترومغناطیس و به کمک دو سیم پیچ، یکی در پد شارژ و دیگری در تلفن همراه انجام می‌شود. با ورود جریان به سیم پیچ پد شارژر موج الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود که این موج با عبور از سیم پیچ داخل تلفن همراه باعث ایجاد جریان در داخل آن و شارژ کردن تلفن همراه می‌شود.

آیا شارژ وایرلس سریع‌تر از شارژ با کابل است؟

خیر، شارژرهای وایرلس دارای ماکسیموم توان خروجی 10 وات هستند و شارژر فست شارژ محسوب نمی‌شوند.

آیا برند پد شارژر وایرلس اهمیت دارد؟

خیر، همه پدهای شارژر وایرلس دارای استاندارد یونیورسال qi هستند و شما می‌توانید تا تلفن همراه خود را در صورتی که از شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند با هر پد شارژ وایرلسی شارژ کنید.

چرا گوشی بعد از شارژ وایرلس داغ می‌شود؟

زیرا فناوری شارژ وایرلس بازدهی بسیار کمتری نسبت به شارژ با کابل دارد و توان هدررفت در این پروسه به صورت حرارت پخش می‌شود و تجهیزات نزدیک به خود، یعنی تلفن همراه و پد شارژ وایرلس را گرم می‌کند.

چرا باید از شارژ وایرلس استفاده کنیم؟

مهم‌ترین دلیل استفاده افراد از پد شارژ وایرلس راحتی است. با استفاده از شارژر وایرلس شما دیگر نیاز به پیدا کردن و اتصال سری شارژر خود به تلفن همراهتان را ندارید و تنها با قرار دادن تلفن همراه بر روی پد شارژ وایرلس فرایند شارژ به صورت خودکار آغاز می‌شود.

استاندارد qi چیست

استاندارد qi قوانین استاندارد همگانی برای فناوری شارژ وایرلس است که قابلیت کارکرد پد شارژر وایرلس با تلفن همراه شما را تأیید می‌کند. پدهای شارژ وایرلس و تلفن‌های همراهی که استاندارد qi را دارند قابلیت کار با یکدیگر را دارند و با همگانی شدن این استاندارد امروزه تقریباً هر پد شارژ وایرلسی توانایی شارژ هر تلفن همراهی را دارد.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *