تفاوت اصلی یک لپتاپ و یک کامپیوتر خانگی در باتری آن است. وجود باتری در لپ تاپ‌هاست که به شما این امکان را می‌دهد تا در هر مکانی بتوانید از آن استفاده کنید و اگر باتری لپتاپ شما خراب شود تنها زمانی می‌توانید با آن کار کنید که مانند یک کامپیوتر رومیزی آن را به برق متصل کرده باشید. اما چقدر طول می‌کشد تا باتری لپتاپ خراب شود و عمر مفید باتری لپتاپ چقدر است ؟

فاکتورهای زیادی بر عمر مفید باتری لپتاپ تاثیر می‌گدارند، مانند کیفیت ساخت باتری، نحوه نگهداری از آن در طول زمان، این که در حین کار چند بار و چقدر دمای باتری بالا رفته است و حتی شانس نیز در این موضوع دخیل است.

طول عمر مفید باتری لپتاپ

به صورت متوسط عمر مفید یک باتری لپتاپ در حدود 1000 سیکل شارژ است. این عدد می‌تواند بسته به برند، کیفیت و نحوه نگهداری متفاوت باشد. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که در طول این 1000 سیکل شارژ عملکرد باتری ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

این که باتری لپتاپ شما با هربار شارژ تا چند ساعت شارژدهی می‌کند موضوع کاملا متفاوتی است و با توجه به مدل و نوع کاربری لپتاپ می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

اولترا بوک‌های جدید با پردازنده‌های کم مصرف می‌توانند با هربار شارژ تا حدود 20 ساعت به شما شارژدهی کنند در حالی که لپتاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های قدرتمند و البته پرمصرف تا 4-5 ساعت می‌توانند به شما شارژدهی کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت Core i9 و Core i7

آیا در شارژ ماندن لپتاپ برای باتری مضر است؟

دائما در شارژ نگهداشتن باتری برای عمر مفید باتری لپتاپ مضر است؛ اما دائما در شارژ نگه نداشتن و استفاده از شارژ لپتاپ نیز عمر باتری نیز برای سلامت باتری مضر است.

مشکل اینجاست که مهم نیست شما چگونه با لپتاپ خود کار می‌کنید، باتری شما به مرور زمان ضعیف خواهد شد. پیشنهاد ما این است که برخی اوقات لپتاپ خود را در شارژ نگهدارید و برخی اوقات هم از شارژ باتری آن استفاده کنید تا تاثیر هر یک از این کارها بر باتری و روند ضعیف شدن باتری را با انجام هردو آن‌ها کندتر کنید.

مطلب پیشنهادی: تاثیر در شارژ ماندن لپتاپ

آیا باتری لپتاپ من نیاز به تعویض دارد؟

ضعیف شدن و نیاز به تعویض داشتن باتری لپتاپ چند نشانه دارد که به سادگی قابل تشخیص هستند.

  • سریع تمام شدن شارژ باتری: با توجه به این که باتری ضعیف می‌شود اولین نقطه عضف در عملکرد آن عدم توان نگهداشتن شارژ برای مدت طولانی است. اگر عمر باتری لپتاپ شما به میزان کمتر از نصف زمان اولیه آن رسیده‌است، زمان تعویض باتری آن فرا رسیده است.
  • Windows و MacOS خود به شما هشدار می‌دهند: امروزه هم لپتاپ‌های ویندوزی و هم دستگاه‌های مک در صورتی که وضعیت باتری شما خیلی بد باشد، خود زمانی که شما دستگاه را به شارژ می‌زنید به شما پیغامی نشان می‌دهند و در آن به شما پیشنهاد می‌کنند تا هرچه زودتر باتری دستگاه خود را تعویض نمایید.
  • داغ شدن باتری و هنگ کردن لپتاپ: این اتفاق بیشتر در لپتاپ‌های قدیمی با پردازنده‌های قدیمی‌تر و پرمصرف‌تر دیده می‌شود. با ضعیف‌تر شدن باتری، دیگر توان رساندن قدرت الکتریکی لازم برای انجام کارهای سنگین پردازنده توسط باتری دیگر وجود ندارد، این باعث می‌شود تا پردازنده شما با فرکانسی پایین‌تر از حد معمول خود کار کند که باعث کندی دستگاه می‌شود و باعث فشار آمدن به باتری برای رساندن توان به پردازنده می‌شود که باعث داغ شدن باتری شما می‌شود.

خوشبختانه بیشتر لپتاپ‌های قدیمی‌تر که امروزه نیاز به تعویض باتری دارند، باتری‌هایی که قابل تعویض توسط کاربر است دارند و شما می‌توانید با به اتمام رسیدن عمر مفید باتری لپتاپ خود باتری جدیدی را به صورت اینترنتی تهیه گرده و خودتان تعویض کنید.

اما اکثر اولترابوک‌های باریک و لپتاپ‌های امروزی برای تعویض باتری نیاز به یک متخصص در حوزه تعمیرات دارد و تعویض باتری آن‌ها به این سادگی نخواهد بود.

سوالات متداول

چگونه می‌توان سلامت باتری لپتاپ ویندوزی را چک کرد؟

برای این کار Command را باز کنید و متن ادامه را تایپ کرده یا از این قسمت کپی کنید: powercfg /batteryreport /output “C:\battery-report.html” در این گذارش می‌توانید سلامت باتری خود را بررسی کنید.

چه زمانی باید باتری لپتاپ را تعویض کرد؟

حدود 2 تا 4 سال. به صورت متوسط عمر باتری لپتاپ در نظر گرفته شده توسط سازنده در حدود 1000 سیکل شارژ است که با استفاده عادی حدود 2 تا 4 سال طول می‌کشد و بعد از این زمان باید به فکر تعویض باتری باشید. اگر هم با در برق کار کردن لپتاپ خود مشکلی ندارید، نیازی به انجام این کار نیست.

آیا امکان شارژ لپتاپ با تایپ سی وجود دارد؟

بله، برای این کار لپتاپ شما باید دارای پورت تایپ سی باشد و امکان دریافت شارژ از این پورت را نیز داشته باشد. توضیحات کامل‌تر در مطلب شارژ لپتاپ با تایپ سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *