تلفن‌های همراه جدید مانند iPhone 12 و iPhone 12 Pro و Galaxy S21، پشتیبانی از بلوتوث 5 را در صفحه مشخصات خود دارند و آن را تبلیغ می‌کنند اما نسخه جدید بلوتوث چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟

بلوتوث چیست

بلوتوث

بلوتوث یک فناوری ارتباط وایرلس یا بی‌سیم است که به کمک آن می‌توانید به ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف بپردازید. تفاوت آن با دیگر انواع ارسال اطلاعات مانند موج رادیویی استفاده شده توسط ایستگاه‌های رادیویی یا ماوس‌های وایرلس این است که فرکانس موج ارسالی این فناوری به صورت مدام در حال تغییر است و به این دلیل برد ارسال اطلاعات آن بسیار کمتر از موج‌های رادیویی ثابت است.

اکثر دستگاه‌های بلوتوث دارای حداکثر برد 10 متر هستند و دلیل استفاده از کلمه حداکثر این است که این برد با وجود موانع فیزیکی مانند دیوار در مسیر این موج کوتاه‌تر می‌شود.

نکته اصلی در رابطه با این نحوه اتصال است که از لحاظ امنیتی به دلیل تغییر مداوم فرکانس موج ارسالی اتصال بسیار امنی محسوب می‌شود و در مقابل نفوذهای احتمالی افراد خارجی و هک، ایمن است.

امروزه این فناوری اکثراً برای اتصال تلفن‌های همراه به اسپیکر‌های همراه و هندزفری‌های وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی ها‌ی بلوتوث 5

بلوتوث 5

Bluetooth 5.0 آخرین ورژن این ارتباط بی‌سیم است که اکثراً برای اتصال هدفون‌های بی‌سیم و دستگاه‌های صوتی و کیبورد و ماوس‌های بی‌سیمی مانند ماوس Logitech MX Master 2s و Logitech CRAFT استفاده می‌شود. همچنین این نحوه ارتباط برای ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند نیز استفاده می‌شوند.

نسخه جدیدی از این تکنولوژی به معنی ارتقا ویژگی‌های اصلی این تکنولوژی است اما این نکات مثبت فقط در صورتی در دسترس خواهند بود که دو دستگاه متصل به یکدیگر از این نسخه از بلوتوث پشتیبانی کنند. اما خوشبختابه اگر دستگاهی با بلوتوث 5.0 داشته باشید بدین معنا نیست که نمی‌توانید با دستگاه‌هایی که ورژن قدیمی‌تری از این تکنولوژی را دارند در ارتباط باشید؛ صرفاً نمی‌توانید از قابلیت‌های جدید آن استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر تلفن همراهی دارید که دارای بلوتوث 5.0 باشد می‌توانید به اسپیکر UE WONDERBOOM 2 خود که از بلوتوث ورژن 4.2 استفاده می‌کند متصل شوید، اما نمی‌توانید از برد بیشتری که نسخه جدید بلوتوث به شما ارائه می‌دهد بهره ببرید.

Bluetooth Low Energy

بلوتوث 5مهم‌ترین قابلیت جدید این نسخه از بلوتوث قطعاً کمتر شدن مصرف انرژی آن است. این ویژگی اولین بار به همراه Bluetooth 4.0 معرفی شد اما قدرت کافی برای انتقال فایل‌های سنگین صوتی را نداشت و تنها برای دستگاه‌هایی مانند گام‌شمارها و برخی از دیگر دستگاه‌ها که به صورت محدود به انتقال اطلاعات می‌پرداختند استفاده می‌شد. این موضوع بدین معنی است که با استفاده از این ویژگی، عمر باتری همه‌ی دستگاه‌هایی که از Bluetooth Classic به Bluetooth Low Energy ارتقا یافتند افزایش خواهد یافت.

کمتر شدن مصرف انرژی Bluetooth 5.0 برای دستگاه‌های بلوتوث همراهی که به صورت مداوم در حال کار هستند مانند سمعک‌های بلوتوثی، نکته بسیار مثبتی محسوب می‌شود.

همچنین کمتر شدن مصرف انرژی این فناوری برای انجام استریمینگ به کمک دستگاه‌های بلوتوثی کاربرد فراوانی دارد.

Dual Audio

بلوتوث 5نسخه جدید بلوتوث دارای قابلیت جالبی است که به شما اجازه می‌دهد تا به دو دستگاه به صورت همزمان متصل باشید. به عنوان مثال، به دو اسپیکر جداگانه به صورت همزمان متصل باشید. تا قبل از این، انجام این کار به کمک نرم‌افزارها و با محدودیت‌هایی همراه بودند.

به عنوان مثال شما می‌توانید با نرم‌افزار BOOM تا 150 عدد اسپیکر UE MEGABOOM را به یکدیگر متصل کنید. اما شما فقط یک فایل صوتی را می‌توانید پخش کنید. اما با این قابلیت می‌توانید بدون استفاده از نرم‌افزار به دو اسپیکر به صورت همزمان متصل شوید و دو فایل صوتی جداگانه را با لول‌های صوتی مختلف پخش کنید و یا به یک اسپیکر متصل باشید و به پخش موسیقی بپردازید اما زمانی که پیامی دریافت می‌کنید یا در حال تایپ کردن هستید، صدای آن از گوشی‌تان خارج شود و نه از اسپیکر در حال پخش موسیقی.

مزیت دیگر استفاده از بلوتوث 5 در اسپیکرها و هندزفری‌ها قابلیت اتصال به دو دستگاه به صورت همزمان توسط اسپیکر، هندزفری یا هدفون است. بدین شکل که هنگامی که در حال استفاده از هندزفری خود هستید و آن را به لپتاپ خود متصل کرده‌اید زمانی که تلفن همراه شما زنگ می‌خورد، هندزفری ورودی صوتی خود را به صورت خودکار و بلافاصله به موبایل سوییچ کند و با پاسخ به تلفن همراه خود به کمک هندزفری خود مشغول صحبت شوید و بعد از پایان تماس دوباره به اتصال به لپتاپ و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود بپردازید.

سرعت، قدرت و برد بیشتر

بلوتوث 5قسمتی که این ورژن بلوتوث در آن ارتقاء یافته است، سرعت و رنج آن است. به بیان دیگر با این ورژن بلوتوث شما می‌توانید فایل‌های خود را با سرعت بیشتر و از فاصله بیشتری ارسال کنید.

در تبلیغات مربوط به خود اعلام شده است که رنج این نسخه 4 برابر و سرعت آن 2 برابر نسخه قبلی خود است و این به معنی ارتباطی با قدرت 8 برابر نسخه قبلی است و با توجه به استفاده از Bluetooth Low Energy، شما تمام این مزیت‌ها را با مصرف کمتر انرژی خواهید داشت.

با Bluetooth 5.0 شما می‌توانید اطلاعات را با سرعت 2 Mbps به جای 1 Mbps و با رنج 240 متر به جای 60 متر ارسال کنید. اما باید توجه کنید که دیوارها و اجسام فیزیکی می‌توانند از رسیدن به این اعداد جلوگیری کنند مانند اتفاقی که با اتصال اینترنت می‌افتد.

همچنین استاندارد فشرده سازی aptX به شما کیفیت CD را با سرعت 1 Mbps می‌دهد، اما حالا با سرعت 2 Mbps می‌توان فایل‌های صوتی با کیفیت بالاتر را ارسال کرد.

اگر به جزئیات پیچیده این تکنولوژی علاقه دارید می‌توانید آن‌ها را در مشخصات رسمی سایت بلوتوث مطالعه کنید.

ویژگی های بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 نسخه بروزرسانی شده بلوتوث 5 است که قابلیت جدیدی را به این فناوری اضافه کرده‌است که به کمک آن می‌توانید به موقعیت دقیق دستگاهی که به آن به کمک بلوتوث متصل هستید دسترسی داشته باشید.

در نسخه‌های گذشته با توجه به قدرت سیگنال فاصله دستگاه متصل به صورت حدودی مشخص می‌شد، اما نمی‌توانستید تا جهت سیگنال دریافتی و یا حتی فاصله دقیق آن را متوجه شوید.

اما با بلوتوث 5.1 علاوه بر تقویت شدن قدرت سیگنال می‌تواند موقعیت دقیق دستگاهی که با بلوتوث به دستگاه بلوتوث 5.1 شما متصل است را با دقت سانتی‌متری به شما اعلام کند.

با داشتن آنتن‌ها در جهات مختلف و بررسی سیگنال ورودی از هر آنتن روی دستگاه می‌توان متوجه جهت سیگنال دریافتی نیز شد و با ترکیب جهت و فاصله موقعیت دستگاه مشخص می‌گردد.

بلوتوث 5.1

بلوتوث 5.1 از دو روش مختلف “Angle of Arrival” یا AoA و “Angle of Departure” یا AoD استفاده می‌شود. برای تأیین موقعیت دستگاه حداقل یکی از دو دستگاه باید به این آنتن‌های جهت دار مجهز باشند تا بتوانند موقعیت خود یا موقعیت دستگاه دیگر را متوجه شوند و با اتصال بلوتوث برقرار شده در بین دو دستگاه آن را به شما اعلام کنند.

airtag چگونه کار می کنداین فناوری، فناوری استفاده شده در AirTag اپل است و پشتیبانی قابلیت Precision Finding اپل که به شما قابلیت موقعیت‌یابی دقیق دستگاه‌های بر روی این دستگاه تنها در آیفون‌های مدل  iPhone 11، iPhone 11 Pro، iPhone 11 Pro Max، iPhone 12، iPhone 12 Mini، iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max به دلیل داشتن چیپ بلوتوث نسخه 5.1 وجود دارد.

گیرنده بلوتوث چیست

در صورتی که دستگاهی دارید که از قابلیت اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند مانند یک ست اسپیکر خانگی یا یک بوم باکس قدیمی می‌توانید تا به کمک دستگاهی به نام گیرنده یا دانگل بلوتوث این فناوری را به تجهیزات خود اضافه کنید.

دانگل بلوتوثاین دستگاه قابلیت این کار را دارد که به کمک بلوتوث به دستگاه شما متصل شود و سپس بعد از دریافت سیگنال آن را به کمک اتصال کابل به دستگاه غیر بلوتوثی شما منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: دانگل بلوتوث چیست

چه زمانی این تکنولوژی به دست ما خواهد رسید

این فناوری در حال حاضر در بسیاری از تلفن‌های همراه موجود است و در هندزفری‌های کاملاً بی‌سیم به علت قابلیت اتصال دو دستگاه به صورت همزمان نیز استفاده می‌شود. همچنین برخی از هندزفری‌های وایرلس که دارای سیمی در بین دو گوشی هدفون هستند نیز بلوتوث 5 استفاده می‌شود اما این امر به دلیل کاهش میزان مصرف باتری و افزایش عمر باتری هندزفری است.

در آینده‌ای نزدیک انتظار می‌رود تا این فناوری همانطور که در بسیاری از دستگاه‌ها از بلوتوث نسخه 4.0 و جدیدتر استفاده می‌شود در تمامی دستگاه‌ها بلوتوث نسخه 5.0 مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *