امروزه میز کامپیوتر ما یک جبهه جنگ چند منظوره است؛ کارمان را پشت میز انجام می‌دهیم، پشت میز غذا می‌‍خوریم و حتی بعد از ساعات کاری ممکن است ساعت‌ها بازی کنیم. همچنین بعد از اتمام این کارها اجازه می‌دهیم تا کیبوردمان بعد از کار خاک بخورد، پس تعجبی در کثیف شدن کیبوردمان بعد از مدت کوتاهی نیست و تمیز کردن مکرر محیط کار و لوازم کار امری ضروری است. در این مطلب با روش درست تمیز کردن کیبورد کامپیوتر آشنا می‌شویم.

چرا باید کیبورد خود را تمیز کنیم؟

به ظاهر ممکن است نیازی به این کار نباشد، اما در واقع ذرات ریزی که وارد قسمت زیری دکمه‌های کیبورد می‌شوند علاوه بر این که آلودگی سطح کیبورد ما را زیاد می‌کنند، بعد از مدتی باعث درست کار نکردن یا حتی از کار افتادن کیبورد ما می‌شود.

چگونه کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر چند روش ساده وجود دارد که با انجام آن‌ها به صورت دوره‌ای می‌توانید تمیزی از محیط کار و عدم خراب شدن کیبوردتان بعد از مدت طولانی استفاده مطمئن شوید.

کیبوردتان را برگردانید و از پشت به آن ضربه بزنید

تمیز کردن کیبورد

ساده‌ترین و واضح‌ترین کاری که در زمان تمیز کردن کیبورد باید انجام دهید این است که کیبورد  خود را برگردانید و از پشت به آن ضربه بزنید تا قطعات زیر و گرد و خاک از آن خارج شود.

قبل از این کار اگر کیبورد سیمی دارید اتصال آن را از کامپیوتر جدا کنید و اگر کیبورد وایرلس دارید آن را خاموش کنید و سپس این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیبورد سیم دار و وایرلس

نیازی به ضربات محکم نیست؛ کیبورد خود را در زوایای مختلف در دست بگیرید و به پشت آن ضربه بزنید؛ با این که تکه‌هایی از خوراکی‌های محبوبتان را خواهید دید!

اگر از یک کیبورد مکانیکی استفاده می‌کنید که روکش دکمه‌های آن قابل جدا شدن هستند، با جدا کردن این روکش‌ها مسیر خارج شدن این ذرات را بازتر کنید تا این ذرات راحت‌تر از کیبورد شما خارج شوند. البته قبل از درآوردن روکش دکمه‌ها عکسی از کیبورد خود بگیرید تا در زمان نصب دوباره آن‌ها بدانید که کدام قطعه در کجا باید نصب شود.

با یک برس ذرات باقی‌مانده را خارج کنید

نحوه تمیز کردن کیبورد

با تکاندن و ضربه زدن به کیبورد ذرات درشت از کیبورد شما خارج می‌شوند، اما ذرات ریزتر در جای خود باقی می‌مانند.

برس‌های مخصوصی برای این ذرات ریزتر و تمیز کردن کیبورد وجود دارند و در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف قابل تهیه هستند. برس‌هایی با برس نایلونی که روی کیبورد شما خط و خش نیاندازند و بتوانید به کمک آن‌ها کیبورد خود را تمیز کنید.

اگر هم نمی‌خواهید برای تهیه یک برس هزینه کنید می‌توانید از یک مسواک برای این کار استفاده کنید و فضای بین دکمه‌ها را از ذرات ریز تمیز کنید.

چگونه کیبورد را تمیز کنیم

البته این در صورتی است که این ذرات به قسمت‌های داخلی کیبورد نچسبیده باشند، در این صورت برای تمیز کردن کیبورد خود نیاز به یک برس سفت‌تر برای کندن این ذرات از جای خود خواهید داشت.

باد گرفتن در کیبورد

تمیز کردن کیبورد

اسپری باد یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای تمیز کردن بدنه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است.

بعد از ضربه زدن و برس کشیدن در کیبورد، باد گرفتن در آن ذرات ریز را با شدت به بیرون از کیبورد پرتاب می‌کند، تنها کافی است تا لوله باریکی را با قسمت خروجی آن متصل کنید تا بتوانید اعماق دکمه‌های کیبورد خود را تمیز کنید.

اما بدانید که باد گرفتن در کیبورد باعث خارج شدن تمام ذرات آلودگی نمی‌شود، بلکه ذراتی که با ضربه زدن و برس کشیدن آن‌ها را از سطح کیبورد کنده‌اید را خارج می‌کند.

همچنین با باد گرفت داخل کیبورد ذرات به سمت‌های مختلفی پرتاب خواهد شد، پس حتما این کار را در محیطی بیرون از فضای داخلی خانه یا در دستشویی یا حمام انجام دهید.

بعد از باد گرفتن کیبورد دوباره مرحله اول را تکرار کنید، با جابه‌جا شدن ذرات در اثر فشار هوا حالا ممکن است بتوانید با ضربه زدن به پشت کیبورد به سادگی آن‌ها را خارج کنید.

شستن روکش دکمه‌های کیبورد

اگر یک کیبورد مکانیکی دارید یا کیبوردی دارید که روکش دکمه‌های آن جدا می‌شود می‌توانید تا ذرات چسبیده به قسمت زیری این روکش‌ها یا چربی جمع شده روی سطح آن‌ها را با یک شست‌وشو ساده تمیز کنید.

روکش دکمه‌ها را از کیبورد جدا کنید و آن‌ها را با یک مایع شوینده بشویید و سپس بگذارید تا کاملا خشک شوند. در خشک شدن و دوباره جا زدن آن صبور باشید، قطعا نمی‌خواهید بخاطر قطره‌ای آب برد کیبورد خود را بسوزانید.

تمام تجهیزات الکترونیکی خود را تمیز کنید

کیبورد تنها دستگاهی نیست که نیاز به تمیز شدن دوره‌ای دارد؛ شما می‌توانید با تمیز کردن تجهیزت دیگری مانند ماوس، مانیتور، هدفون، تلفن همراه، هندزفری، گیم پد و دستگاه‌های مصرفی مشابه علاوه بر تمیز نگهداشتن آن‌ها، طول عمر مفیدشان را نیز افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *