هر روزه سرعت و پهنای باند مورد نیاز کارکرد بهینه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ما بیشتر می‌شود و وای فای 6 به ما قابلیت داشتن ارتباط اینترنت سریع‌تر را می‌دهد. اما وای فای 6 چقدر سریع‌تر شده است و چه تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبلی خود دارد؟

با هر بروزرسانی نسخه وای فای یکی از اصلی‌ترین اتفاقات افزایش سرعت اتصال است، اما با Wi-Fi 6 اتفاقات بسیار بیشتری رخ خواهد داد و حتی با تغییر به وای فای 6 قابل نخواهیم بود تا همین امروز از تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن استفاده کنیم و مزایای آن را در طول زمان خواهیم دید.

اما این مزیت‌ها دقیقاً چه هستند؟

وای فای 6 چیست

وای فای 6 چیست

وای فای 6 نسخه جدید وای فای است که همچنان مانند گذشته وظیفه آن متصل کردن شما به صورت وایرلس به اینترنت است، اما تکنولوژی‌های جدیدی دارد تا بتواند قابلیت‌های ویژه‌تری را به شما ارائه دهد و بازدهی این ارتباط را افزایش دهد.

Wi-Fi 6 چقدر سریع است

به صورت کوتاه اما ناقص 9.6 گیگابیت بر ثانیه که 3.5 گیگابیت بر ثانیه از وای فای 5 بیشتر است.

جواب واقعی این است که این سرعت‌ها سرعت‌های تئوری هستند و این که بتوانید به این سرعت‌ها با اتصال Wi-Fi با فناوری‌هار ارتباطی حال حاضر برسید غیر ممکن است؛ و در واقع نیازی نیز به آن‌ها ندارید.

به عنوان مثال سرعت اینترنت وای فای در ایران به صورت متوسط 26 مگابیت بر ثانیه و در آمریکا 72 مگابیت بر ثانیه است که هردو کمتر از 1 درصد سرعت انتقال اطلاعات تئوری Wi-Fi 6 هستند.

اما این نکته که سرعت اتصال ماکسیموم Wi-Fi 6 بسیار بیشتر از ماکسیموم سرعت نسخه قبل خود است نکته بسیار پراهمیتی است. این سرعت 9.6 گیگابیت بر ثانیه نیازی به منحصر یک کامپیوتر بودن ندارد و می‌تواند بین تعداد زیادی کامپیوتر تقسیم شود و این به معنی سرعت بیشتر برای تعداد یکسان کامپیوتر یا سرعت ثابت برای تعداد بیشتری کامپیوتر است.

وای فای 6 برای داشتن بیشترین سرعت نیست

به جای افزایش دادن سرعت برای هر دستگاه Wi-Fi 6 به بهبود اتصال شبکه زمانی که دستگاه‌های زیادی به Wi-Fi متصل هستند می‌پردازد.

Wi-Fi 6 تکنولوژی‌هایی دارد که به حل مشکلات اتصال تعداد بالای دستگاه‌ها به یک اینترنت به وجود می‌آمد را برطرف نماید.

این تکنولوژی‌ها به روترها این قابلیت را می‌دهد که بتوانند به دستگاه‌های بیشتری به صورت همزمان متصل شوند و اطلاعات بیشتری را با هر اتصال ارسال کنند که باعث می‌شود تا ارتباط‌های Wi-Fi 6 قدرتمندتر باشند.

Wi-Fi 6 مصرف باتری را کاهش می‌دهد

تکنولوژی جدید دیگری که باعث کاهش زمانی که دستگاه شما و روترتان باید آنتن خود را برای پیدا کردن و دریافت سیگنال از یکدیگر روشن نگهدارند می‌شود؛ این به معنی کاهش مصرف انرژی توسط این سیستم و افزایش عمر باتری است.

این قابلیت Target Wake Time نام دارد و به برنامه‌ریزی بررسی دستگاه‌ها توسط روتر می‌پردازد.

البته این افزایش عمر باتری همیشگی نیست، به عنوان مثال زمانی که کامپیوتر شما در حال دانلود یک فایل با حجم بالا است این قابلیت باعث کمتر شدن مصرف باتری نمی‌شود؛ اما به عنوان مثال زمانی که کامپیوتر شما در حالت Sleep قرار دارد به دلیل مدیریت شدن بهتر Check-in Timeها از طرف روتر باعث می‌شود تا مصرف باتری کاهش پیدا کند.

اما دستگاه‌های کوچکی که از Wi-Fi Low Power استفاده می‌کنند و تنها نیاز دارند تا هر چند دقیقه یکبار وضعیت اطلاعات خود را بروزرسانی کنند می‌توانند به کمک این تکنولوژی با داشتن Wi-Fi 6 مصرف انرژی خود را بسیار کاهش دهند. (به عنوان مثال دوربین‌های امنیتی وای فای)

امنیت بالاتر وای فای 6

سال گذشته Wi-Fi یکی از مهم‌ترین بروزرسانی‌های امنیتی خود را دریافت کرد که ه کمک پروتکل جدیدی به نام WPA3 بود. WPA3 باعث می‌شد که هکرها نتوانند تا با حدث زدن مداوم رمز عبور بتوانند آن را پیدا کنند و حتی در صورتی که موفق به این کار شوند اطلاعاتی که بدست می‌آورند کاربرد کمتری برای آن‌ها داشته باشد.

دستگاه‌ها و روترها می‌توانند از WPA3 پشتیبانی کنند، اما یک گزینه اضافی محسوب می‌شود. برای این که یک دستگاه استاندارد Wi-Fi 6 بگیرد نیاز به پشتیبانی از پروتکل WPA3 دارد، پس دستگاه‌های Wi-Fi 6 امنیت اتصال اینترنت بالاتری خواهند داشت.

چگونه می‌توانم Wi-Fi 6 داشته باشم

برای این که Wi-Fi 6 داشته باشید باید تا تجهیزات جدیدی را تهیه کنید.

نسل‌های Wi-Fi با یک بروزرسانی نرم‌افزاری قابل آپدیت شدن نیستند و نیاز به تجهیزات خاصی برای پشتیبانی از آن نرم‌افزارها دارند؛ پس برای این که بتوانید از Wi-Fi 6 استفاده کنید باید تا لپتاپ، تلفن همراه، کامپیوتر و… جدیدی را تهیه کنید که از وای فای 6 پشتیبانی کنند.

همچنین توجه کنید که این قابلیت قابلیتی نیست که بخواهید به خاطر آن تمام تجهیزات خود را عوض کنید. دستگاه‌های جدید به صورت پیشفرض با وای فای 6 ارائه می‌شوند و با تعویض کردن تلفن همراه، کامپیوتر، لپتاپ و… به مرور زمان تمام دستگاه‌های خود را وای فای 6 خواهید کرد.

البته یک دستگاه دیگر نیز برای استفاده از وای فای 6 باید تهیه کنید و آن یک روتر جدید است. اگر روتر شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی نکند نخواهید توانست تا از مزایای ان استفاده کنید. (حتی می‌توانید تا با تهیه یک روتر جدید که از وای فای 6 پشتیبانی می‌کند و اتصال دستگاه‌های وای فای 5 به آن از مزیت قابلیت اتصال تعداد بیشتر دستگاه به صورت همزمان استفاده کنید.)

در صورتی که سؤالی در رابطه با وای فای 6 و قابلیت‌هایش دارید می‌توانید تا آن‌ها را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *