با توجه به افزایش میزانی که افراد زمان خود را به انجام بازی اختصاص می‌دهند افزایش پیدا کرده است؛ میزان استفاده افراد از هدست گیمینگ نیز بیشتر شده است و با توجه به این که بیشتر افراد دوست دارند تا تنها یک هدفون یا هدست برای خود تهیه کنند به این فکر می‌افتند که آیا هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی نیز مناسب است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

آیا هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی مناسب است؟

هدست گیمینگ برای موسیقی

به صورت خلاصه می‌توان گفت که هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی ایده‌آل نیست. این هدست‌ها دارای تنظیم صدایی با بیس فراوان، تربل زیاد و صدای میدرنج بسیار ضعیف هستند و توانایی تولید دقیق سیگنال موسیقی ذخیره شده در تلفن همراه شما را ندارند.

با طراحی بسیار راحت و میکروفون داخلی این هدست‌ها برای انجام کارهای بسیاری مناسب اند؛ اما موسیقی یکی از این کارها نیست.

در ادامه به توضیح این که دقیقاً چرا استفاده از هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی ایده‌آل نیست می‌پردازیم.

چرا هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی ایده‌آل نیست؟

همانطور که گفتیم این هدست‌ها برای موسیقی ایده‌آل نیستند، نه این که نمی‌توانید به هیچ وجه با آن‌ها به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

زمانی که یک محصول برای یک نوع استفاده خاص مانند هدست گیمینگ برای بازی و هدفون برای گوش دادن به موسیقی طراحی و ساخته می‌شود، مشخصات و ویژگی‌هایی دارد که برای انجام آن بسیار خوب و راضی کننده باشد.

تفاوت هدست گیمینگ با هدفون به صورت کلی در این است که یک گیمر در هدست گیمینگ خود انتظار ویژگی‌هایی مانند راحتی هدست برای استفاده طولانی مدت، صدای هیجانی و امکان ردیابی موقعیت صدا، به عنوان مثال تشخیص مکان صدای پای دشمنان در بازی، را دارد.

این درحالی است که افرادی که با هدفون خود قصد گوش دادن به موسیقی دارند ویژگی‌هایی مانند کیفیت صدای بالا و تولید صدایی دقیق و مشابه با سیگنال فایل موسیقی، راحتی در استفاده، اتصال وایرلس و پرتابل بودن را انتظار دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت هدفون بلوتوث و وایرلس

با توجه به این که همپوشانی‌هایی در ویژگی‌های مورد انتظار از هردو نوع وجود دارد؛ اما همچنان کاربرای موردنظر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تفاوت هدست و هدفون و هندزفری و ایرفون

هدست گیمینگ برای راحتی طراحی شده است، نه گوش دادن به موسیقی

بیشتر گیمرها زمانی که از محل کار به خانه خئد برمی‌گردند دوست دارند تا هدستشان را روی گوششان قرار دهیند و مشغول به بازی شوند.

به همین دلیل انتظار دارند تا هدست‌شان به قدری راحت باشد که اصلا متوجه وجود آن روی گوششنان نشوند، وزن کم، گوشی‌های بزرگ، ضخیم و نرم و عموما از نوع Over-Ear که دور لاله گوش قرار می‌گیرند و نه روی آن.

اما تمام این راحتی باعث می‌شود تا این هدست‌ها در انجام کارهای دیگری نقاط ضعف داشته باشند، مانند داشتن بیشترین جزئیات صدا. البته کیفیت صدای اکثر هدست‌های گیمینگ برند اصلی قابل قبول است، اما چیزی نیست که یک مهندس صدا به کمک آن به تنظیم موسیقی بپردازد.

هدست‌های گیمینگ دارای بیس و تریبل تقویت شده هستند

با توجه به این که در فضای بازی‌های رقابتی برخورد، انفجار، صدای شلیک، یا در بازی‌های اتوموبیلرانی، صدای ماشین بسیاری خواهید شنید؛ جزئیات صدا اهمیت بسیاری نخواهد داشت و هیجانی‌تر بودن این صدا اهمیت دارد.

به همین دلیل هدست‌های گیمینگ از درایورهای بزرگی استفاده می‌کنند تا بتوانند بیس قدرتمندی را به شما ارائه دهند و ز گوشی‌های ضخیمی استفاده می‌کنند تا بتوانند استیج صدایی گسترده‌تری را شبیه‌سازی کنند و شما را در میان فضای بازی قرار دهند.

در نتیجه تمام این اتفاقات صدای میدرنج هدست‌های گیمینگ بسیار ضعیف هستند و صدای به اصطلاح V Curve یا V شکل دارند.

تفاوت صدای هدست گیمینگ و هدفون

در نمودار بالا نمودار قرمز رنگ صدای یک هدست گیمینگ و نمودار آبی رنگ نشان دهنده پاسخ فرکانسی یک هدفون رفرنس است؛ البته نمودار بالا اغراق زیادی دارد و اکثر هدست‌های گیمینگ دارای بیس و تریبل تقویت شده به این شدت نیستند؛ اما همچنان این مدل صدایی است که از یک هدست گمینگ دریافت خواهید کرد.

اکولایزر هدفون

البته می‌توانید تا حدود این حالت را با تنظیمات اکولایزر تغییر دهید؛ اما این کار نیز دو محدودیت خواهد داشت:

  1. عدم وجود تنظیمات اکولایزر برای هدست یا دستگاه پخش شما
  2. عدم امکان پخش صدایی با اکولایزر میدرنج توقیت شده توسط هدست گیمینگ شما

جمع‌بندی

هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی مناسب نیست، اما این به معنی عدم امکان گوش دادن به موسیقی به کمک این هدست‌ها هم نیست.

تهیه هدفون مناسبی که بتواند برای انجام کارهای مختلف، اگر قصد تنها تهیه یک هدست یا هدفون را دارید برای شما مناسب‌تر است. خصوصا توجه کنید که قابلیت تنظیم نرم‌افزاری صدا در هدفونی که تهیه می‌کنید وجود داشته باشد تا بتوانبد تنظیمات جداگانه‌ای را برای زمان بازی و زمان گوش دادن به موسیقی برای آن داشته باشید.

اما اگر هدفون و هدست گیمینگ جداگانه‌ای را تهیه کنید، با توجه به این که هر یک از آن‌ها برای کاربری خاص خود طراحی و بهینه شده‌اند، نتیجه و تجربه بهتری را خواهید داشت.

اگر واقعا دوست دارید تا مسیر Audiophile شدن را طی کنید خودتان و کیف پولتان را آماده کنید!

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *