در گذشته لپتاپ‌ها پورت‌های مختلف فراوانی داشتند تا بتوانید انواع مختلف تجهیزات را از طریق پورت مربوطه به آن‌ها متصل کنید و از آن استفاده کنید؛ اما امروزه لپتاپ‌ها همه پورت‌های خود را حذف کرده‌اند و به کاربر تنها چند پورت تایپ سی ارائه می‌دهند؛ به این دلیل برای متصل کردن این تجهیزات نیاز به استفاده از تبدیل تایپ سی داریم؛ اما چرا؟

در این مطلب به دلایل وجود این اتفاق و معرفی تبدیل‌های تایپ سی بیاند می‌پردازیم.

تایپ سی چیست

USB تایپ سی دارای یک رابط کوچک فیزیکی است که تقریبا اندازه یک رابط میکرو USB می‌باشد. رابط USB تایپ سی می‌تواند از نمونه‌های جذاب و جدید USB مانند (USB 3.1 و USB power supply USB PD) پشتیبانی کند.

نمونه رابط USB که با آن بیشتر آشنا هستید، USB Type-A است. با این که ما از USB 1.0 به USB 2.0 و به دستگاه های مدرن USB 3.0 رسیده‌ایم، اما این رابط همیشه ثابت بوده است. این رابط به همان اندازه بزرگ باقی مانده و یک طرفه می‌باشد (و همیشه از قضا آن سمتی نیست که اولین بار سعی در وصل کردن آن داریم). اما همانطور که دستگاه های مختلف در حال کوچک‌تر و نازک‌تر شدن هستند، این پورت‌های بزرگ USB همچنان ثابت مانده‌اند. همین باعث شده که بسیاری از شکل های دیگر USB مانند رابط‌های “میکرو” و “مینی” ایجاد شوند.

این مجموعه ناهمگون از رابط های با شکل های مختلف برای دستگاه هایی با اندازه های مختلف در نهایت باید به هماهنگی برسند. USB Type-C یک نمونه جدید از رابط ها را ارائه می دهد که بسیار کوچک هستند. این رابط ها به اندازه یک سوم رابط های قدیمی USB Type-A هستند و قابلیت جایگزینی انواع پورت‌ها را دارند. چه در حال وصل کردن هارد اکسترنال به لپ تاپ و یا چه در حال شارژ تلفن های هوشمند خود با شارژر USB باشید، شما فقط به یک کابل نیاز دارید. این رابط به حدی کوچک است که به یک دستگاه تلفن همراه فوق‌العاده نازک متصل شود اما در عین حال برای اتصال تمام لوازم جانبی مورد نظر شما به یک لپ‌تاپ نیز، به اندازه کافی قدرتمند است.

چرا لپتاپ‌ها از پورت Type C استفاده می‌کنند؟

با توجه به ابعاد کوچک و داشتن 32 نقطه اتصال در درون یک پورت تایپ سی، این پورت با توجه به برد متصل به آن می‌تواند از پروتکل‌های بسیار متفاوتی مانند تاندربولت 3، دیسپلی پورت و HDMI پشتیبانی کند و با ابعاد کوچک و باریک آن می‌تواند در کنار بسیاری از آلترابوک‌ها که ضخامت بسیار کمی دارند قرار گیرد و مانع باریک‌تر شدن لپتاپ‌ها نمی‌شود.

اولین لپ تاپی که تمامی پورت‌های اتصال خود را با پورت تایپ سی جایگزین کردن مک بوک پروهای سال 2016 بودند و در ادامه دیگر شرکت‌های تولید کننده کامپیوترهای همراه با دیدن پتانسیلی که این پورت در طراحی و قابلیت‌ها به آن‌ها ارائه می‌دهد تصمیم به دنبال کردن این مسیر گرفتند.

هدف از این کار این است که در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های تولید کننده تجهیزات جانبی کامپیوتر نیز تصمیم به ارائه محصولات خود با اتصال تایپ سی بگیرند؛ برخی از این شرکت‌ها با همین رویه محصولات جدید خود را ارائه داده‌اند و برخی دیگر مانند لاجیتک با ارائه دادن ماوس و کیبورد بلوتوثی تصمیم به داشتن اتصالات وایرلس گرفته‌اند.

اما جایگزین شدن تمامی پورت‌های لپتاپ با پورت‌های تایپ سی بدین معناست که برای استفاده از تجهیزات دیگر خود که با پورت‌هایی به غیر از تایپ سی کار می‌کنند و قبل از لپتاپ شما تولید شده‌اند نیاز به استفاده از تبدیلی به نام تبدیل تایپ سی دارید.

تبدیل تایپ سی بیاند

تبدیل‌های تایپ سی در ابعاد، اشکال مختلف با قابلیت‌ها و پورت‌های متفاوت به کاربران ارائه می‌شوند تا شما بتوانید تجهیزات قدیمی‌تر خود را به لپتاپ جدید خود متصل کنید و از آن‌ها استفاده کنید تا زمانی که نسخه‌های جدید این دستگاه‌ها نیز شروع به استفاده از پورت تایپ سی کنند و دیگر نیازی به استفاده از تبدیل نداشته باشد.

همانطور که گفتیم پورت تایپ سی به خودی خود قابلیت فراوانی ندارد و قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن مربوط به برد متصل به این پورت می‌شوند و با توجه به این که نیاز همه‌گان در استفاده از تجهیزات جانبی کامپیوتر یکسان نیست، انواع مختلفی از تبدیل‌های تایپ سی وجود دارند.

تبدیل تایپ سی به USB

تبدیل تایپ سی

تبدیل تایپ سی به USB Type A بیاند BA-208 یک تبدیل با ابعاد کوچک است که پورت تایپ سی شما را به یک پورت USB Type A تبدیل می‌کند و به کمک آن می‌توانید تا فلش داریو‌ها، هارد‌های اکسترنال و تمامی دستگاه‌های دیگری که با این پورت متصل می‌شوند را به دستگاه خود متصل کنید.

ابعاد کوچک این تبدیل باعث می‌شود تا بسیار قابل حمل باشد و علاوه بر آن می‌توانید از این تبدیل به عنوان OTG و به همراه تلفن‌های همراهی که دارای پورت تایپ سی هستند برای اتصال دستگا‌ه‌های دیگری که توسط تلفن پشتیبانی می‌شوند، استفاده کنید.

هاب تایپ سی

هاب تایپ سی

هاب تایپ سی بیاند BA-404 با توجه به پرکاربردی بودن پورت USB Type A با یک اتصال تایپ سی به شما 3 پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0 و یک پورت تایپ سی را به شما ارائه می‌دهد.

تبدیل تایپ سی به HDMI

تبدیل تایپ سی به HDMI

تبدیل تایپ سی به HDMI بیاند BA-411 با اتصال به پورت تایپ سی شما یک خروجی HDMI را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن برای متصل کردن دستگاه‌های پروژکتور تصویر و یا اتصال مانیتور دوم خود استفاده کنید.

این تبدیل تایپ سی به HDMI قابلیت انتقال تصویر با کیفیت 4K را دارد.

تبدیل و هاب تایپ سی

تبدیل بیاند ba 407

تبدیل و هاب تایپ سی بیاند BA-407 می‌تواند یکی از پرکاربرد ترین تبدیل‌های تایپ سی برای بسیاری از افراد باشد به این دلیل که این تبدیل با اتصال به یکی از پورت‌های تایپ سی به شما یک ورودی USB Type A، یک خروجی HDMI و یک ورودی تایپ سی دیگر را ارائه می‌‌دهد.

جمع‌بندی

اگر لپتاپ جدیدی تهیه کرده باشید با توجه به داشتن پورت‌های تایپ سی ملزم به استفاده از یک تبدیل تایپ سی هستید تا زمانی که همه تجهیزات جانبی شروع به استفاده از این پورت بکنند.

تبدیل‌های تایپ سی بیاند دارای بدنه آلومینیومی برای کاهش نویز‌های محیط و کیفیت ساخت مناسب برای عمر طولانی هستند.

در صورتی که سؤالی در رابطه با تبدیل‌های تایپ سی برند بیاند دارید می‌توانید تا آن‌ها را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *