ممکن است تا در زمان تماشا کردن ویدئو یا بررسی کردن اطلاعات یک مانیتور یا تلویزیون یا صفحه نمایش تلفن‌های همراه عباراتی از قبیل HD، Full HD و 4K را خوانده باشید و یا آن‌ها را از افراد دیگر شنیده باشید. اما تفاوت HD و Full HD و SD و UHD چیست؟

تفاوت HD و Full HD و SD و UHD

در حال حاضر تصاویری که به صورت اینترنتی مخابره یا استریمینگ می‌شوند دارای چند رزولوشن استاندارد هستند و این رزولوشن‌ها SD یا Standard Definition، HD یا High Definition، Full HD یا Full High Definition و UHD یا Ultra High Definition هستند.

تفاوت رزولوشن‌های مختلف در تعداد پیکسل‌هایی هستند تصویر شما را تشکیل می‌دهند؛ این پیکسل‌ها با اطلاعات مشخص خود با در کنار هم قرار گرفتن تصویر کلی شما را تشکیل می‌‌دهند و هرچه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد پیکسل بیشتری در تصویر دارید و هرچه تعداد پیکسل‌های شما بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تصویر شما قابل مشاهده خواهد بود.

هرکدام از عبارات استاندارد رزولوشن مربوط به تعداد پیکسل ضلع عمودی شما هستند که در تصویر زیر می‌توانید مقادیر هر یک را مشاهده کنید.

تفاوت HD و Full HD

کیفیت SD

کیفیت SD کیفیتی است که از تصاویر بر روی DVD دریافت می‌کنید و با 480p نیز شناخته می‌شود.

همچنین برنامه‌های تلویزیونی که در کانال‌های HD نیستند با کیفیت 480p یا SD مخابره می‌شوند. همچنین به دلیل حجم کمتر فایل‌های ویدئویی با این کیفیت پهنای باند کمتری مصرف می‌کنند و برای مخابره این تصاویر نیازی به اینترنت با سرعت بالا نیست.

کیفیت HD

کیفیت HD به ویدئوهایی گفته می‌شود که دارای ارتفاع پیکسلی 720 پیکسل هستند و با عنوان 720p نیز شناخته می‌شوند.

HD مدتی است که به استاندارد رزولوشن‌های صفحات نمایش تبدیل شده‌است و اگر مانیتور، تلفن همراه یا تلویزیون جدید تهیه کنید رزولوشن آن از HD کمتر نخواهد بود.

اگر قصد دارید تا ویدئوها را با کیفیت مناسبی تماشا کنید کیفیت HD حداقل مقداری است که باید برای کیفیت ویدئوی خود مشخص کنید.

کیفیت Full HD

تفاوت HD و Full HD نیز مانند دیگر عبارات رزولوشن در ابعاد ویدئو است.

Full HD به ویدئوهایی با ارتفاع تصویر 1080 پیکسل گفته می‌شود و معمولاً رزولوشن کامل آن ‌1920 x 1080 است که رزولوشن بیشتر مانیتورهای کامپیوتر و صفحات نمایش لپ‌تاپ نیز همین مقدار است.

کیفیت UHD

کیفیت UHD خلاصه شده Ultra HD است و ارتفاع تصویر آن 2160 پیکسل است و با عبارت 4K نیز شناخته می‌شود.

این رزولوشن را می‌‌توانید در پنل تلویزیون‌های بزرگ ببینید. مانیتورهای گران قیمتی نیز وجود دارند که رزولوشن 4K را به شما ارائه می‌دهند، اما به دلیل فشردگی بالای این تعداد پیکسل و به دلیل تعداد بسیار بالاتر پیکسل‌های آن‌ها قیمت بالاتری نیز دارند.

در گذشته ضبط تصاویر با کیفیت 4K محدود به دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای می‌شد؛ اما امروزه تلفن‌های همراه نیز قابلیت فیلم‌برداری با این کیفیت را دارند.

چرا رزولوشن را با عرض تصویر می‌سنجند؟

به این دلیل که می‌توان تصاویر را با نسبت‌های طول و عرض متفاوتی تهیه کرد و مانیتورهای و صفحات نمایش نیز می‌توانند طول و عرض متفاوتی داشته باشند عرض تصاویر را در نظر می‌گیرند تا با عوض شدن نسبت طول به عرض تصاویر طول آن‌ها کمتر یا بیشتر شود.

به عنوان مثال زمانی که صحبت از رزولوشن Full-HD می‌شود اکثر اوقات منظور رزولوشن دقیق 1920 x 1080 است اما این رزولوشن 1080p با نسبت تصویر 16:9 است و اگر نسبت تصویر را به 21:9 که نسبت تصویر مانیتورهای عریض است تغییر دهیم رزولوشن ما به 2520 x 1080 تغییر می‌کند و رزولوشن تصویر یک مانیتور عریض یا مانیتور اولترا واید که Full HD است عدد 2520 x 1080 خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید مانیتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *