اگر قصد خرید وب کم دارید کمی دست نگه دارید و با ویژگی‌های مهم آن آشنا شوید. در این مطلب هفت ویژگی مهم در انتخاب و خرید وب کم را بررسی ‌می‌کنیم.

وب کم

فریم ریت

فریم ریت بدین معناست که وب کم شما در هر ثانیه چند عکس می‌گیرد و در ویدئو قرار می‌دهد. یک وب کم خوب باید حداقل فریم ریت 30 فریم در ثانیه (fps) را داشته باشد. برخی از وب‌کم‌ها فریم ریت 60 فریم در ثانیه را نیز ساپورت می‌کنند که تصاویر روان‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هرچه فریم ریت وبکم شما بیشتر باشد حرکات تصویر شما روان‌تر خواهد بود و افراد دیگر راحت‌تر می‌توانند تا تصویر شما را دنبال کنند.

وب کم

وضوح تصویر

امروزه بسیاری از وب‌ کم‌ ها از وضوح تصویر 720p و 1080p برخوردار هستند. در برخی موارد حتی می‌توانید وب کم با رزولوشن 4K مانند وب کم Logitech BRIO تهیه کنید، اما قیمت‌ این وب‌کم‌ها بسیار بالاست. همچنین برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا باید از مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز استفاده کنید. این مورد برای تصاویر HD و Full-HD مشکل ساز نیست، اما برای مشاهده تصاویر 4K باید از مانیتورهایی که این رزولوشن را ساپورت می‌کنند استفاده کنید که هزینه بالایی دارند و خیلی رایج نیستند.

 

اکثر وب‌کم‌ ها امروزه قابلیت گرفتن عکس را نیز دارند و کیفیت این قابلیت عموماً توسط اندازه سنسور که در واحد مگاپیکسل است تعیین می‌شود. اما در وب کم‌ها موارد دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت تصاویری که با آن ثبت می‌کنید تأثیر می‌گذارند.

رزولوشن تصویر وبکم‌ها با عناوینی مانند HD و Full-HD و دیگر نام‌ها عنوان می‌شود و اگر می‌خواهید تا معنای هریک را بدانید توصیه می‌کنیم تا مطلب تفاوت HD و Full HD را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : کیبورد و کیبورد گیمینگ

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار به صورت خودکار فاصله لنز‌های درون دوربین را به نحوی تغییر می‌دهند تا فاصله کنونی آن‌ها روی سوژه متحرک تنظیم شود و تصویری با جزئیات بالا در اختیار شما قرار دهد. این یک ویژگی خیلی مهم است، اما دوربین برای فوکوس کردن به زمان نیاز دارد و با حرکات مداوم و سریع، تصاویر تار می‌شوند. برخی وب‌کم‌ها این امکان را به شما می‌دهند که تنظیم خودکار این قابلیت را غیر فعال کنید و به صورت دستی به تنظیم آن بپردازید.

وب کم

میکروفون

میکروفون داخلی وب کم را بررسی کنید. کیفیت میکروفونی که لازم دارید به نوع تصویربرداری که انجام می‌دهید بستگی دارد. در اکثر چت‌ها‌ی تصویری (مانند اسکایپ) نیازهای شما با میکروفون داخلی ساده وب کم هم برآورده می‌شوند. میکروفون‌ داخلی وب‌کم‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی کرده است. به دنبال ویژگی‌هایی مثل استفاده از دو میکروفون در وب‌کم‌های Logitech C920، Logitech C922، Logitech C930e  برای دریافت صدای استریو یا استفاده از میکروفون‌های چندجهته باشید تا بتوانید از هر جهتی که نسبت به میکروفون هستید صدا را با کیفیت بالا ضبط کنید.

بیشتر بخوانید : هدست گیمینگ | راهنمای خرید هدست گیمینگ

البته برای این کار می‌توانید تا یک میکروفون اکسترنال تهیه کنید.

وب کم

افکت‌های ویدئویی

آیا می‌خواهید از آواتار یا پس‌زمینه خاصی در هنگام ضبط استفاده کنید؟ برخی وب‌کم‌ها این قابلیت‌ها را از طریق نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال نرم‌افزار Logitech Capture که در حال حاضر دارای نسخه بتای عمومی است برای وب کم های Logitech C920، Logitech C922 و Logitech BRIO 4K ارائه شده‌است که می‌تواند بدون نیاز به پرده سبز تصویر پس زمینه شما را حذف کرده و تصویر زنده شما را روی تصویری که در حال استریم آن هستید قرار دهد.

وب کم

لنز

وبکم‌ های حرفه‌ای و باکیفیت از لنز‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند، اما مدل‌های ارزان‌تر از لنز‌های پلاستیکی بهره می‌برند. مانند میکروفون، اهمیت این تفاوت به نوع تصویربرداری شما بستگی دارد. اکثر لنزهای پلاستیکی برای اسکایپ و نرم‌افزارهای چت دیگر مناسب هستند. اما برای تولید محتوای حرفه‌ای‌تر، بهتر است از وب کمی استفاده کنید که لنز شیشه‌ای دارد.

وب کم

ساختار

از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید یا رایانه رومیزی؟ فضای زیادی روی میز خود دارید یا به دنبال وب کمی هستید که به مانیتورتان متصل شود؟  آیا به وب کمی نیاز دارید که قابلیت چرخش دارد یا خیر؟ در انتخاب وبکم، باید میزان حرکت بدن و لنز را مشخص کنید.

عامل دیگری که می‌تواند در انتخاب و خرید وب کم تأثیرگذار باشد، دوام وب کم است، اگر نخواهید وب کم را همراه خود داشته باشید، یک وب کم با بدنه و لنز پلاستیکی مناسب است، اما وب‌کم‌هایی که بدنه فلزی و لنز شیشه‌ای دارند دوام بیشتری برای حمل و نقل ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ماوس و ماوس گیمینگ | راهنمای خرید ماوس گیمینگ

برای آشنایی با پیشرفته‌ترین وبکم‌ها می‌توانید مطلب بهترین وبکم‌های سال 2021 را مطالعه نمایید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (7)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *