آیا تا به حال شده‌است که تصویر مانیتور کامپیوتر شما به طور ناگهانی قطع شود یا زمانی که کامپیوتر را روشن می‌کنید ببینید که مانیتور تصویر ندارد؟ در این مطلب با بررسی مشکلات احتمالی این مشکل را برطرف می‌کنیم.

اگر مانیتور تصویر ندارد چکار کنیم

چرا مانیتور تصویر ندارد

چای خود را ریخته‌اید و می‌خواهید کارهای خود را شروع کنید که ناگهان تنها چیزی که در کامپیوتر خود با آن مواجه می‌شوید یک صفحه سیاه است.

عیب یابی عدم نمایش تصویر توسط مانیتور با نمایش صفحه سیاه می‌تواند مقداری دشوار باشد، چرا که عوامل زیادی می‌توانند باعث آن بشوند. ممکن است به دلیلی کامپیوتر شما درست کار نمی‌کند یا ممکن است مشکل از خود مانیتور باشد.

ممکن است پیام‌هایی مانند No Input یا Cable Not Connected یا موارد مشابهی را روی صفحه مانیتور ببینید و یا کلا تنها یک صفحه سیه به شما نمایش داده شود؛ بیایید تا با عیب یابی شما را به ادامه کار جدی‌تان، یا وقت گذارندن در اینترنت بازگردانیم.

آیا خاموش و روشن کردن را امتحان کرده‌اید؟

ممکن است این راه حل خیلی ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما حل کننده اکثر مشکلات ناگهانی کامپیوتر که دلیلی برای آن‌ها وجود ندارد، خاموش و روشن گردن ساده است.

اما قبل از آن از متصل بودن کامپیوتر و مانیتور به برق و روشن بودن جفتشان اطمینان برقرار کنید. ممکن است در زمان نبود شما شخصی پایش به سیم برق کامپیوتر یا مانیتور گیر کرده باشد و دیگر به برق متصل نباشد.

اتصالات برق کامپیوتر و مانیتور و اتصال سیگنال تصویر بین کامپیوتر و مانیتور را چک کنید تا کاملا در جای خود و محکم باشند. اگر کامپیوترتان روشن است، آن را ری‌استارت کنید؛ درست ایت که برای این کار تصویر ندارید، اما تنها کافیست دکمه خاموش و روشن شدن کامپیوتر را چند ثانیه‌ای نگهدارید.

روشنایی تصویر را زیاد کنید

بسیازی از لپتاپ‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا روشنایی صفحه خود را تا حد ناچیزی کم کنید. پس با استفاده از دکمه میانبر کیبورد خود روشنایی صفحه را زیاد کنید و بررسی کنید که عدم نمایش تصویر مانیتور شما از روشنایی کم بوده‌است یا خیر.

بیشتر بخوانید: میانبرهای ویندوز 10

همچنین شما می‌توانید بکلایت نمایشگر لپتاپ خود را خاموش کنید و به هر نحوی ممکن است به صورت اتفاقی این کار را کرده باشید. در این صورت پنل LCD مانیتور شما تصویر دارد، اما بکلایت پشت آن که به آن نور می‌تابد تا قابل دیدن باشد خاموش است.

این دکمه نیز یکی دیگر از دکمه‌های ردیف Fn در لپتاپ شماست؛ ممکن است دلیل این که مانیتور شما تصویر ندارد خاموش بودن بکلایت LED باشد.

بیشتر بخوانید: انواع پنل LCD

استفاده از یک مانیتور دیگر

اگر با لپتاپ کار می‌کنید و مانیتور اکسترنال ندارید، الآن بهتر است با اتصال یک مانیتور اکسترنال لپتاپ خود را برای گرفتن خروجی تصویر تست کنید؛ می‌توانید از تلویزیون خود نیز برای این کار استفاده کنید.

اگر با اتصال لپتاپ یا کامپیوتر به یک نمایشگر دیگر خروجی تصویر دارید، مشکل از نمایشگر لپتاپ یا مانیتور است.

در این صورت شما باید تا پنل نمایشگر یا مانیتور خود را با نمونه مشابه خودش عوض کنید که اگر مقدار کمی دانش فنی داشته باشید، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید؛ اگر هم به خودتان از نظر انجام تعمیرات اطمینان ندارید می‌توانید به یک تعمیرکار برای حل مشکل خود مراجعه کنید.

بررسی تنظیمات ورودی مانیتور

تنظیمات ورودی مانیتور

از درست بودن تنظیم ورودی تصویر مانیتور خود اطمینان برقرار کنید. درست است که اکثر مانیتورهای جدید دارای قابلیت نشخیص سیگنال تصویر خودکار هستند، اما همچنان احتمال درست کار نکردن این قابلیت وجود دارد.

ورودی تصویر مانیتور خود را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است علت این که مانیتور تصویر ندارد این باشد که مانیتور شما در نتظار سیگنال از DVI است در حالی که شما با HDMI به آن متصل شده باشید.

اتصال مانیتور به کامپیوتر را بررسی کنید

اگر روی کامپیوتر خود کارت گرافیک دارید، کابل مانیتور باید به خروجی تصویر کارت گرافیک متصل بشود و نه خروجی مادربورد. اگر کابل تصویر دیگری دارید، کابل تصویر خود را عوض کنید، ممکن است کابل تصویر شما آسیب دیده باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال مانیتور به کامپیوتر

ممکن است پورت خروجی تصویر کارت گرافیک یا ورودی مانیتور شما آسیب دیده باشد، با یک پورت دیگر مانیتور خود را متصل کنید؛ به عنوان مثال به جای HDMI از Display Port استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت HDMI و DisplayPort

همچنین از پشتیبانی شدن مشخصات تصویر توسط کابل خود اطمینان برقرار کنید، هر کابل HDMI قابلیت انتقال هر تصویری را ندارد.

این مشکل اکثرا زمانی رخ می‌دهد که مانیتور جدیدی را تهیه کرده باشید؛ اگر مانیتور شما یک مانیتور 4K است یا رزولوشن بالاتر است یا یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت بالا تهیه کرده‌اید؛ نسخه ورودی تصویر مورد نیاز برای مشخصات تصویر مورد نظر خود را بررسی کنید.

پروتکل‌های HDMI و DisplayPort نسخه‌های متفاوتی دارند که هرکدام پهنای باند مشخصی دارند و نمی‌تواند سیگنالی به حجم بالاتر از پهنای باند کابل مورد استفاده را از آن‌ها عبور داد. پس برای استفاده از این مانیتورها که مشخصات ویژه‌ای دارند باید از کابل‌های ویژه‌ای نیز استفاده کنید.

اگر هم برای اتصال مانیتور از آداپتورهایی مانند آداپتور VGA به HDMI یا DVI استفاده می‌کنید باید محدودیت‌های پورت‌های VGA و DVI را در نظر بگیرید.

یکی از بزرگترین محدودیت‌های این پورت‌ها عدم امکان انتقال سیگنال صوتی است و اگر مانیتور شما اسپیکر داخلی دارد، اما اسپیکرهای آن کار نمی‌کند و مانیتور خود را با VGA یا DVI متصل کرده‌اید، دلیل آن همین است.

بیشتر بخوانید: چرا اسپیکر داخلی مانیتور کار نمی‌کند

کامپیوتر را با Safe Mode روشن کنید

safe mode در ویندوز

اگر همچنان نمی‌توانید از نمایشگر خود تصویر بگیرید و مانیتور تصویر ندارد، ممکن است مشکل نرم‌افزاری مرتبط با درایورهای کامپیوتر یا دیگر نرم‌افزارها رخ داده باشد. اگر مطمئن شده‌اید که مشکل شما سخت‌افزاری نیست، با روشن کردن کامپیوتر در حالت Safe Mode باید بتوانید خروجی تصویر در مانیتور خود داشته باشید.

برای این کار در حین روشن شدن کامپیوتر جلوی این کار را با نگهداشتن دکمه روشن کردن کامپیوتر برای 3 بار بگیرید تا کامپیوتر 3 دفعه ری‌استارت شود؛ سپس با صورتی که امکان نمایش خروجی تصویر وجود داشته باشد با Automatic Repair Menu مواجه خواهید شد که از این صفحه می‌توانید با حالت Safe Mode کامپیوتر خود را روشن کنید.

زمانی که کامپیوتر در حالت Safe Mode روشن شد، تنظیمات تصویر مانیتور را بررسی کنید و رزولوشن آن را کم کنید؛ اگر نرم‌افزار جدیدی نصب کرده‌اید که احتمال می‌دهید این نرم‌افزار دلیل به وجود آمدن مشکل باشد، آن را پاک کنید.

قسمت آپدیت کامپیوتر خود را بررسی کرده و در صورت وجود آپدیت، خصوصا برای درایورهای خروجی تصویر و کارت گرافیک، آن را آپدیت گنید.

اگر راهکار دیگری را برای تعمیر و رفع کردن مشکل تصویر نداشتن مانیتور می‌شناسید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

در صورتی که سوالی درباره نحوه انجام هر یک از راهکارهای بالا دارید، سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *