در این مطلب نگاهی به تاثیر استفاده از شارژر فندکی بر سلامت باتری تلفن همراه شما می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا شارژر فندکی ضرر دارد؟ با بایدها و نبایدهای شارژ تلفن همراه در ماشین آشنا می‌شویم.

شارژ تلفن در ماشین

اگر در ماشین هستید و تلفن همراه شما شارژ کمی دارد، بسته با ماشین‌تان، چند را برای شارژ کردن تلفن همراه خود دارید.

  1. شارژ با پورت USB ضبط
  2. شارژ با پورت USB ماشین
  3. شارژ با شارژر فندکی
  4. شارژ با پد شارژ وایرلس ماشین

عوامل کاهش سلامت باتری موبایل

هرچقدر هم که مراقب باتری تلفن همراه خود باشید، سلامت باتری در طول استفاده از تلفن همراه کاهش پیدا می‌کند و این فرآیند طبیعی در باتری‌هاست. اما چه عواملی باعث می‌شود تا این فرآیند سرعت بیشتری پیدا کند؟

  1. نوسان ولتاژ
  2. حرارت

از هر شارژری که استفاده کنید نوسان ولتاژ خواهید داشت و هیچگاه هیچ شارژری سیگنال شارژ با ولتاژ 5.00V را به شما ارائه نخواهد داد. اما شارژری که از آن استفاده می‌کنید چقدر نوسان ولتاژ دارد؟ آیا ولتاژ شارژ دستگاه شما در بازه 4.8-5.2V است یا 4-6V؟

استفاده از شارژر‌های اورجینال ارائه شده توسط تولید کنندگان تلفن‌های همراه و برندهای معتبر تولید کننده لوازم جانبی تلفن همراه کمترین میزان نوسان ولتاژ را به شما ارائه می‌دهند، اما با استفاده از شارژرهای تقلبی و بی کیفیت شما نوسان ولتاژ زیادی خواهید داشت که به دستگاه شما آسیب خواهد زد.

مورد بعدی حرارت است که تا حدی قابل پیش‌گیری است. با شارژ کردن تلفن همراه در داخل تلفن حرارت مضاعفی ایجاد می‌شود که قابل جلوگیری نیست، اما میزان آن چقدر است؟

اگر با شارژرهای عادی تلفن همراه خود را به شارژ بزنید با توجه به توان و وات کمتر خروجی آن‌ها، حرارت کمتری هم در تلفن همراه شما ایجاد خواهد شد. اما شارژ سریع و شارژ وایرلس تلفن همراه، به ترتیب به دلیل انتقال توان بالاتر و بازدهی کمتر باعث ایجاد حرارت بیشتر حالت عادی در تلفن همراه شما خواهد شد.

قابل ذکر است که شارژ دستگاه با شارژرهای بی کیفیت که نوسان ولتاژ دارند، باعث ایجاد حرارت بیش از حد نیز در تلفن همراه شما می‌شوند.

پس نباید تلفن همراه خود را با شارژرهای فست شارژ یا وایرلس به شارژ زد؟ چرا، استفاده از این فناوری‌های کاربردی ایرادی ندارد، صرفا طبق استاندارد تعریف شده میزان کاهش سلامت باتری شما در طول 2 سال استفاده روزانه از تلفن همراه‌تان باید 20 درصد باشد؛ به این معنا که به صورت استاندارد سلامت باتری شما بعد از 2 سال استفاده باید 80 درصد باشد.

شارژرهای فست شارژ و وایرلس نیز به طوری طراحی می‌شوند تا طبق همین استاندارد عمل کنند. اما با استفاده از یک شارژ عادی با سرعت کم و شارژ به کمک کابل شارژ باعث می‌شود تا بعد از 2 سال میزان کاهش سلامت باتری شما کمتر شود و سلامت باتری شما بیشتر از 80 درصد باقی بماند.

همچنین دقت کنید که میزان جریان شارژر مورد استفاده شما تاثیری بر سلامت باتری تلفن شما نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر تلفن شما دارای قابلیت فست شارژ با توان 50W باشد، با استفاده از شارژهای ضعیف‌تر هیچ آسیبی به تلفن همراه شما وارد نخواهد شد و تنها کندتر شارژ خواهد شد.

استفاده از شارژرهای قوی‌تر نیز هیچ آسیبی به تلفن همراه شما نخواهد زد و به عنوان مثال اگر با یک شارژ 70W تلفن فست شارژ 50W خود را شارژ کنید، تلفن شما با توان 50W شارژ خواهد شد و توان بیشتر شارژر آسیبی به تلفن همراه شما نخواهد زد.

شارژ موبایل با ضبط ماشین

شارژ موبایل با ضبط ماشین

اگر ضبط ماشین خود را برای استفاده از یک ضبط قوی‌تر یا با امکانات بیشتر یا نصب سیستم صوتی قدرتمند‌تر در ماشین خود عوض کرده باشید، به احتمال بالا ضبط شما یک پورت USB را برای اتصال فلش درایو برای پخش موسیقی یا اتصال تلفن همراه برای پخش موسیقی به شما ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید از طریق این پورت تلفن همراه خود را شارژ کنید، اما آیا این کار درستی است؟

بستگی به ضبط شما دارد، اگر از ضبط‌های برند اصلی و شناخته شده استفاده می‌کنید، این ضبط‌ها برای کارکرد خودشان هم که شده دارای بردهای محاظ داخلی در برابر نوسان ولتاژ برق خودرو هستند.

به همین دلیل استفاده از ضبط ماشین برای شارژ خودرو امن است و ضرری برای سلامت باتری تلفن همراه شما ندارد. اما دقت کنید که این ضبط‌ها دارای خروجی برق قوی برای پورت USB خود نیستند و امکان فست شارژ از این طریق امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: USB بهتر است یا Aux

شارژ موبایل با پورت USB ماشین

شارژ موبایل با پورت USB ماشین

در ماشین‌های بروزتر پورت‌های USB یا حتی Type-C در ماشین برای شارژ تلفن همراه یا اتصال دیگر دستگاه‌های USB برای شارژ وجود دارد، آیا شارژ تلفن‌های همراه از این طریق امن است؟

پورت‌های شارژ USB ماشین هم مانند ضبط‌های افترمارکت دارای بردهای محافظ در برابر نوسان ولتاژ هستند، اما ممکن است کیفیت این بردها و کیفیت کارکردشان به اندازه ضبط‌ها نباشند و نوسان ولتاژ بیشتری داشته باشند.

به همین دلیل، نمی‌گوییم که استفاده از این پورت‌ها قطعا به باتری شما آسیب خواهد رساند، اما نوسان ولتاژ آن بیشتر خواهد بود و در طولانی مدت افت سلامت باتری تلفن همراه شما را افزایش خواهد داد؛ و این خود به شرطی است که شما تنها با پورت شارژ USB ماشین خود تلفن همراه‌تان را شارژ کنید.

بیشتر بخوانید: تایپ سی چیست

شارژ موبایل با شارژر فندکی

از نظر سلامت باتری این گزینه می‌تواند بهترین گزینه باشد. تلفن‌های همراه با ولتاژ 5V شارژ می‌شوند و پورت‌های قبلی همگی دارای خروجی 5V هستند؛ اما فندکی خودرو برق 12V به شما تحویل می‌دهد و شارژر فندکی این برق را به برق 5V تبدیل می‌کند.

این یعنی از نظر نوسان گیری یکبار توسط خود ماشین برای ارائه برق 12V نوسان‌گیری می‌شود و دوباره توسط شارژ فندکی برای تبدیل به 5V نوسان‌گیری می‌شود.

آیا شارژر فندکی هیچ ضرری برای سلامت باتری ندارد؟ پاسخ این سوال بستگی به شارژر فندکی شما دارد؛ بله برق فندکی خودرو به علاوه شارژر فندکی تا به تلفن همراه شما برسد در 2 مرحله نوسان‌گیری می‌شود، اما اگر شارژر فندکی که از آن استفاده می‌کنید کیفیت خوبی نداشته باشد ممکن است خروجی شارژر شما از خروجی خود فندکی نوسان بیشتری داشته باشد.

تاثیر شارژر فندکی بر سلامت باتری شما وابسته به کیفیت شارژر فندکی است که از آن استفاده می‌کنید. اگر از شارژر فندکی‌های با کیفیت مانند شارژر فندکی بیاند استفاده کنید، آسیب مضافی به باتری شما وارد نخواهد شد؛ اما استفاده از شارژ فندکی‌های بی کیفیت می‌تواند به روند ضعیف‌تر شدن باتری تلفن همراه شما سرعت دهد.

شارژ موبایل با پد شارژ وایرلس ماشین

شارژ موبایل با پد شارژ وایرلس ماشین

شارژ وایرلس می‌تواند امن‌ترین روش برای شارژ تلفن همراه برای سلامت باتری باشد، چرا که نحوه انتقال انرژی از پد شارژ به تلفن همراه از طریق امواج الکترومغناطیس صورت می‌گیرد و بعد از ایجاد جریان در پد داخل تلفن همراه، این جریان توسط برد داخلی باتری تلفن همراه شما به صورت محافظت شده وارد باتری می‌شود.

اما دو نکته درباره شارژ وایرلس تلفن همراه وجود دارد:

  • بازدهی کمتر
  • سرعت شارژ کمتر

سرعت شارژ کمتر دستگاه صرفا به این معناست که تلفن همراه شما از طریق شارژ وایرلس کندتر شارژ می‌شود و قابلیت فست شارژ، حداقل در پدهای شارژ وایرلس Qi مورد استفاده در داخل ماشین‌‌ها وجود ندارد. شارژ کند باتری آسیبی به باتری شما نمی‌رساند.

اما بازدهی کمتر این روش شارژ به معنی وجود هدر رفت انرژی بیشتر است، برای ما میزان مصرف برق در ین باره اهمیت ندارد، بلکه این انرژی هدر رفت به معنی حرارت بیشتر ایجاد شده در تلفن همراه شما با این روش شارژ است.

حرارت بیشتر به معنی دمای بالاتر قطعات داخلی و باتری تلفن همراه شماست که برای سلامت باتری شما مضر است.

این حرارت در کوتاه مدت و استفاده محدود آسیبی به باتری شما نمی‌زند، اما با استفاده مداوم از آن سرعت روند کاهش سلامت باتری شما افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

در خودرو به صورت کلی به 4 روش می‌توانید تلفن همراه خود را شارژ کنید: با پورت USB ضبط خودرو، با شارژر فندکی، با پورت USB خود خودرو، با پد شارژ وایرلس خودرو.

برق خودرو 12V است و این برق باید به 5V تبدیل شود و با کمترین نوسان باشد. به ترتیب استفاده از یک شارژر فندکی با کیفیت، استفاده از پورت USB ضبط و استفاده از پورت USB خودرو کمترین تا بیشترین میزان نوسان ولتاژ و ضرر برای سلامت باتری را دارند.

نوسان ولتاژ در شارژ وایرلس اهمیت کمتری دارد، اما با این روش شارژ حرارت بیشتری در تلفن همراه شما به سبب بازدهی کمتر این روش شارژ ایجاد می‌شود که خود به سلمت باتری شما در طولانی مدت آسیب می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *