در گذشته اگر به دنبال یک کامپیوتر قدرتمند کم حجم و کوچک برای این که آن را به همراه داشته باشید، بودید انتخاب اصلی شما یک لپتاپ بود. با این که لپتاپ‌ها برای بسیاری کفایت می‌کنند اما اگر به دنبال بیشترین قدرت ممکن از یک کامپیوتر هستید که بتوانید آن را به همراه داشته باشید مینی پی سی برای شما مناسب‌تر خواهد بود، به این دلیل که مشخصات بهتری را با قیمت یکسان به شما ارائه می‌دهند. اما آیا مینی پی سی برای گیمینگ نیز با توجه به قدرت بیشتر آن مناسب است؟

اگر هم نیازی به همراه داشتن کامپیوتر خود ندارید و نمی‌خواهید تا برای یک سیستم خانگی کامل هزینه زیاد آن را متحمل شوید تهیه یک مینی پی سی برای شما مناسب خواهد بود.

اما آیا مینی پی سی برای گیمینگ مناسب است؟ چه ویژگی‌های یک مینی پی سی را مناسب گیمینگ می‌کند؟

مینی پی سی چیست

مینی پی سی یک کیس کامپیوتر کوچک شده است که حداقل تجهیزات مورد نیاز برای یک کامپیوتر را به شما ارائه می‌دهد؛ یک مینی پی سی در مقایسه با یک کیس کامپیوتر فاقد کارت گرافیک است و خروجی‌های کمتری دارد و در مقایسه با یک لپتاپ مانیتور، کیبورد و تاچ پد و ماوس ندارد و مستقیما به برق متصل می‌شود و باتری ندارد.

همه این تفاوت‌ها برای گیمینگ مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

تفاوت مینی پی سی با لپتاپ برای گیمینگ

مینی پی سی یا لپتاپ

یک لپتاپ گیمینگ با توجه به تجهیزات اضافه‌تری که به شما ارائه می‌دهد مانند تاچ پد، کیبورد، مانیتور و باتری هزینه بیشتری دارد.

در عین حال شما برای بازی با لپتاپ گیمینگ خود یک ماوس گیمینگ نیز تهیه خواهید کرد؛ درحالی که شما باید برای مینی پی سی خود ماوس، کیبورد و مانیتور گیمینگ تهیه کنید؛ به همین دلیل از لحاظ اقتصادی تهیه مینی پی سی برای گیمینگ به صرفه‌تر خواهد بود؛ خصوصا اگر این اقلام را از قبل داشته باشید.

همچنین در لپتاپ‌ها قابلیت ارتقا سخت‌افزار وجود ندارد؛ نهایتا بتوانید تا رم و حافظه دستگاه خود را تغییر دهید و تعویض کنید.

در مینی پی سی نیز قابلیت ارتقا محدود است؛ اما دقت کنید که مینی پی سی‌هایی که از پردازنده‌های نسل 10 و جدیدتر اینتل استفاده می‌کنند مانند مینی پی سی های NUC دارای پورت تاندربولت هستند و به کمک این پورت شما می‌توانید تا به صورت اکسترنال کارت گرافیک به مینی پی سی خود متصل کنید.

این به معنی قابلیت ارتقا کارت گرافیک در مینی پی سی است؛ کاری که در لپتاپ‌های گیمینگ ممکن نیست.

همچنین نیاز به اتصال مستقیم مینی پی سی به برق به معنی مصرف بیشتر پردازنده این دستگاه‌هاست؛ هرچند که در این زمینه مصرف بیشتر انرژی نکته منفی نیست و به معنی قدرت بیشتر پردازنده با توجه به دسترسی آن به توان بیشتر است.

به علاوه با توجه به وجود پورت‌های بیشتر، می‌توانید تجهیزات بیشتری را به صورت همزمان به کامپیوتر خود متصل داشته باشید و نیاز به هاب یا تبدیل تایپ سی برای اضافه کردن پورت‌هایی که تعبیه نشده‌اند را نخواهید داشت.

تفاوت مینی پی سی با کیس برای گیمینگ

یک کیس کامپیوتر در مقایسه با یک مینی پی سی برای گیمینگ نکات مثبت بسیاری دارد؛ قابلیت ارتقا و تعویص تمام قسمت‌ها در یک کیس ممکن است و پردازنده‌های بسیار قدرتمندتری برای کیس‌های خانگی با توجه به عدم وجود محدودیت در مصرف انرژی و پاور دستگاه در دسترس هستند.

درحالی که امکان دسترسی به عملکردی که یک کیس خانگی High-end وجود دارد در یک مینی پی سی امکان پذیر نیست.

البته نکات مثبت یک مینی پی سی نسبت به کیس خانگی ابعاد کوچک و قابل حمل آن است و می‌توانید آن را مانند یک کنسول بازی به همراه داشته باشید و قیمت پایین‌تر مینی پی سی نسبت به کیس خانگی است.

حتی امروزه مینی پی سی‌هایی مختص و مخصوص گیمینگ ارائه می‌شوند؛ این تجهیزات امکان انجام بازی‌ها در بالاتری تنظیمات گرافیکی و بالاتری فریم ریت را به شما نمی‌دهند؛ اما برای انجام بازی‌ها با تنظیمات Medium و به صورت تفریحی مناسب هستند.

در صورتی که سوالی درباره مینی پی سی ها دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *