در این مطلب به بررسی تفاوت مینی پی سی با کامپیوتر کیس می‌پردازیم. بسیاری تصور می‌کنند که مینی پی سی همان کامپیوتر رومیزی است که کوچک‌تر شده است؛ با توجه به این که این حرف تا حدی درست است اما در عملکرد چه تفاوتی با کامپیوتر رومیزی دارد؟

مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی

مینی پی سی یک کامپیوتر در ابعاد کوچک است. در مینی پی‌سی‌ها برخی از تجهیزات که مورداستفاده برخی نیستند مانند کارت گرافیک حذف شده است که باعث کاهش حجم مورد نیاز برای جا دادن تجهیزات در یک بدنه کوچک است؛ همچنین با این کار مصرف دستگاه نیز کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌‍شود تا به پاور ضعیف‌تر و کوچک‌تری نیاز داشته باشد و یا حتی بتوان آن را با یک آداپتور خارجی تغذیه کرد.

اما همچنان به دلیل عدم تغذیه مینی پی سی به وسیله باتری می‌توان از پردازنده‌هایی با توان بالاتر برای عملکرد بهتر استفاده کرد.

علاوه‌برآن این کامپیوتر را به دلیل حجم کمش می‌توان در فضاهای کوچک قرارداد؛ حتی می‌توان آن را به پشت مانیتوری که به آن متصل است نصب کرد.

نکته دیگری که در رابطه با این دستگاه‌ها وجود دارد این است که باید برای آن‌ها مانیتور، کیبورد و ماوس نیز تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: مینی پی سی چیست

مینی پی سی چگونه کار می‌کند؟

داخل مینی پی سی

قطعات اصلی مینی پی سی ها شامل برد اصلی، CPU، حافظه پردازشی و حافظه داخلی هستند و مانند کامپیوترهای عادی کار می‌کنند؛ تفاوت مینی پی سی با کیس کامپیوتر در این است که مینی پی‌سی‌ها به‌جای داشتن تجهیزات جداگانه برای انجام پردازش‌های مختلف تمام پردازش‌های خود از جمله گرافیک، صدا و… را از طریق CPU خود انجام می‌دهند.

مزایای مینی پی سی

در تفاوت مینی پی سی و کیس کامپیوتر دلایل زیادی وجود دارد که چرا بهتر است تا به جای یک لپ‌تاپ یا یک کیس کامپیوتر بخواهید یک مینی پی سی تهیه کنید.

اندازه کوچک

یکی از واضح‌ترین دلایل و تفاوت‌های مینی پی سی با کیس کامپیوتر اندازه آن است، علاوه بر این که آن را به دستگاه تقریباً پرتابل تبدیل می‌کند دستگاهی است که روی میز شما جای بسیار کمی را می‌گیرد.

قیمت مناسب

در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی مینی پی سی ها با مشخصات مشابه قیمت پایین‌تری نیز دارند.

مصرف برق کم

مینی پی سی ها از CPUهای کم‌مصرف‌تری در مقایسه با کامپیوترهای خانگی استفاده می‌کنند که در استفاده طولانی مدت باعث کاهش میزان مصرف برق می‌شود.

کارکرد بی صدا

به دلیل استفاده از پردازنده‌های کم مصرف، CPUهای مینی پی سی ها به دمای بسیار بالایی نمی‌رسند و خیلی ساده خنک می‌شوند، به همین دلیل در سیستم خنک کننده این پردازنده‌ها از فن استفاده نمی‌شود که باعث می‌شود تا این کامپیوترها به صورت بی صدا کار کنند.

بی صدا کار کردن مینی پی سی ها یکی دیگر از مزایا و یک تفاوت مینی پی سی با کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ محسوب می‌شود.

معایب مینی پی سی

مینی پی‌سی‌ها علاوه بر مزایای خود، معایبی نیز در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی دارند.

قدرت پردازشی کمتر

در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها خیر، اما در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی با پردازنده‌های نسل و سری مشابه با توجه به میزان مصرف کمترCPUها در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی، مینی پی سی ها قدرت پردازشی کمتری نیز دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت Core i5 و Core i7

عدم قابلیت انجام کارهای سنگین

شما می‌توانید با یک مینی پی سی هر کاری را انجام دهید، اما نه به اندازه‌ای که با یک کامپیوتر حرفه‌ای انجام می‌دهید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید تا یک ویدئو باکیفیت 8K را با مینی پی سی ادیت و رندر کنید، اما این کار بسیار کندتر از یک کامپیوتر رومیزی قوی انجام خواهد شد.

بازی و گیمینگ نیز به همین صورت خواهد بود، همان‌طور که گفتیم یکی از تفاوت‌های مینی پی سی با کامپیوتر رومیزی نداشتن تجهیزات پردازشی اختصاصی مانند کارت گرافیک است. داشتن کارت گرافیک ضعیف نیز برای انجام گیمینگ مناسب نخواهد بود و نداشتن کارت گرافیک، گیمینگ را روی کامپیوتر غیرممکن می‌سازد.

البته این نکته نیز قابل‌ذکر است که شما می‌توانید از طریق پورت Thunderbolt هر کارت گرافیکی را به مینی پی‌سی‌هایی مانند مینی پی سی اینتل که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند متصل کنید و از آن استفاده کنید؛ اما این کار شامل هزینه بیشتر می‌شود و در این مقایسه این مورد را در نظر نگرفته‌ایم.

بیشتر بخوانید:تاندربولت چیست

عدم وجود اینترفیس

دیگر تفاوت مینی پی سی با لپ‌تاپ عدم جود اینترفیس است.

اینترفیس به معنی تجهیزات رابط در کامپیوتر مانند ماوس، کیبورد و مانیتور است و اگر قصد تهیه مینی پی سی را دارید باید تا این تجهیزات را نیز تهیه کنید تا بتوانید با کامپیوتر خود کار کنید.

اگر در حال حاضر یک کامپیوتر رومیزی دارید، این تجهیزات را نیز دارید و می‌توانید از تجهیزات حال حاضر خود استفاده کنید؛ اما اگر لپ‌تاپ دارید و به فکر تهیه مینی پی سی هستید باید تا به این نکته نیز توجه کنید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مینی پی سی چیست

کاربرد مینی پی سی

زمانی که به بررسی تفاوت مینی پی سی با دیگر انواع کامپیوتر می‌پردازید متوجه می‌شود که مینی پی سی‌ها قدرت پردازشی بسیاری ندارند؛ اما با توجه به استفاده از حافظه‌ای با سرعت بالا رابط کاربری بسیار روانی دارند.

از مینی پی سی ها می‌تواند برای انجام کارهای سبک مانند مدیریت فایل‌های اکسل و ورد، ادیت عکس و ویدئو سبک، استفاده از نرم افزارهای Photoshop و کاربری‌های روزانه و مالتی‌مدیا پرداخت.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که مینی پی سی‌ها قابلیت تعویض بسیاری از تجهیزات مانند حافظه رم و حافظه داخلی را دارند و با توجه به وجود پورت Thunderbolt می‌توان به استفاده از تجهیزات اکسترنال بسیار برای بهبود عملکرد این دستگاه به کمک این پورت پرداخت.

با این تفاسیر و در نظر گرفتن مزایا و معایب و تفاوت مینی پی سی با کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ تهیه مینی پی سی برای چه افرادی و چه‌کارهایی مناسب خواهد بود؟

کامپیوتر خانگی

اگر کامپیوتر خانگی قدیمی دارید و قصد تعویض آن را دارید و به دنبال یک کامپیوتر قدرتمند نیستید و صرفاً یک کامپیوتر سریع می‌خواهید تا بتوانید به مدیریت فایل‌های خود، تماشای فیلم و… بپردازید تهیه مینی پی سی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

کامپیوتر اداری

اگر قصد تهیه کامپیوتر یا کامپیوترهایی را برای اداره خود دارید و از آن‌ها انتظار انجام کارهایی مانند ادیت فایل‌های آفیس مانند ورد و اکسل، اجرای نرم‌افزارهای ساده با سرعت بالا و گشت‌وگذار در اینترنت و کار با سایت‌های مختلف را دارید تهیه مینی پی سی علاوه بر برآورده کردن انتظارات شما می‌تواند تا هزینه شما را نیز کاهش دهد.

گیمینگ سبک

در صورتی که به بازی‌های کامپیوتر علاقه دارید، اما نمی‌خواهید تا هزینه زیادی از این بابت انجام دهید و در عین حال به صورت حرفه‌ای این کار را انجام نمی‌دهید و بیشتر برای تفریح بازی می‌کنید با تهیه یک مینی پی سی با پردازنده قوی Core i7 می‌توانید تا سالیان بازی‌های جدید را بر روی مینی پی سی خود اجرا کنید و با اضافه کردن کارت گرافیک قدرتمند به آن از گرافیک‌های جذاب و روان محیط بازی نیز لذت ببرید.

بهترین نکته درباره این نوع از استفاده آن است که در صورتی که کارت گرافیک شما قدیمی شده و از قدرت کافی برخوردار نیست می‌توانید به سادگی کارت گرافیک جدیدی را تهیه و نصب کنید و با نصب درایور آن از کارت گرافیک جدید خود روی کامپیوتر حال حاضرتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آیا مینی پی سی برای گیمینگ مناسب است؟

در صورتی که سؤالی درباره مینی پی سی ها دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا دراسرع‌وقت به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *