موسیقی تاثیر فراوانی بر ما می‌گذارد و موسیقی مناسب می‌تواند به سرعت حس و حال ما را تغییر دهد و داشتن اسپیکر و سیستم صوتی مناسب خانگی که بتوانید از موسیقی مورد علاقه خود با جزئیات و عمق فراوان لذت ببرید اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل قصد تاریم تا با نحوه انتخاب اسپیکر مناسب برای خانه خود آشنا شویم.

مدل‌های مختلف اسپیکر برای کاربری‌های متفاوتی طراحی شده‌اند و همیشه قوی‌ترین و گران قیمت‌ترین اسپیکر خانگی، بهترین گزینه نیست و با توجه به موسیقی که به آن گوش می‌دهید، فضایی که دارید و فاکتورهای دیگر باید به انتخاب اسپیکر مناسب برای خانه خود بپردازید.

اندازه محیط و شکل آن

انتخاب اسپیکر مناسب برای خانه

شما می‌خواهید در موسیقی خود غرق شوید، نه این که موسیقی شما در محیط بزرگ خانه شما غرق و گم شود. محیط‌ها و اتاق‌های بزرگ نیاز به قدرت و بیس بیشتر و حتی یک ساب ووفر جداگانه برای پر کردن فضا دارند؛ در عین حال فضاهای کوچک قدرت خالص کمتری را نیاز خواهند داشت؛ اما در هر حال داشتن اسپیکرهای با قدرت مناسب لازمه یک تجربه موسیقایی لذت‌بخش است.

برای اتاق‌های کوچک و متوسط یک اسپیکر همراه قدرتمند مانند اسپیکر UE MEGABOOM 3 یا اسپیکرB&O Beolit 20 کافی خواهد بود؛ اما انتظار نداشته باشید که یک اسپیکر بلوتوث کوچک و عادی بتواند تمام محیط شما را با صدای با کیفیت پر کند.

اما برای اتاق‌های بزرگ و مکان‌هایی مانند پذیرایی خانه و نیاز به اسپیکرهای خانگی بزرگتر مانند اسپیکر B&O Beoplay A9 یا اسپیکرهای خانگی چند قطعه مانند لاجیتک Z906 نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سینما خانگی بهتر است یا ساند بار؟

نوع محیط و اتاق

انتخاب اسپیکر مناسب

اگر اسپیکری که می‌خواهید تهیه کنید قرار است در محیطی مانند پذیرایی خانه شما قرار بگیرد، علاوه بر صدای خوب باید ظاهری خوب و شکیل نیز داشته باشد و حتی با دکوراسیون خانه شما نیز همخوانی داشته باشد.

به این دلیل برای این نوع محیط پیشنهاد می‌کنیم تا به سراغ اسپیکرهای دکوراتیو بروید و با توجه با ابعاد محیط خود از میان این دسته از اسپیکرها، به انتخاب اسپیکر مناسب برای خود بپردازید.

بیشتر بخوانید: اسپیکر دکوراتیو چیست

اما اگر اسپیکری را برای محیط‌هایی مانند آشپرخانه خود می‌خواهید، بهتر است تا اسپیکر مورد انتخاب شما دارای قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر مایعات، گرد و غبار و حتی ضربه باشند.

در محیط‌هایی مانند آشپزخانه بخارات روغن فراوانی وجود دارد و در صورت نشستن این بخارات روی اسپیکر شما، آسیبی به اسپیکر شما وارد نخواهد شد، اما باید امکان تمیز کردن آن‌ها را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین اسپیکر ضد آب و ضد ضربه

اگر اسپیکر خانگی برای تلویزیون خود می‌خواهید تا کیفیت صدای آن را برای تماشای فیلم و سریال بهبود دهید اما در کنار آن بتوانید به پخش موسیقی نیز به کمک آن بپردازید، می‌توانید اسپیکرهای خانگی چند تکه و سیستم سینمای خانگی تهیه کنید.

اکثر این سیستم‌های صوتی دارای چندین وجودی با انواع مختلف اتصال هستند و می‌توانید برای اتصال آن‌ها به تلویزیون خود از وجودی Aux یا در صورت پشتیبانی اپتیکال استفاده کنید و سپس به کمک بلوتوث با تلفن همراه خود به سیستم صوتی خانگی‌تان متصل شوید و به پخش موسیقی از این طریق بپردازید و یا حتی به کمک یک گیرنده بلوتوث به تبدیل اسپیکر خانگی به اسپیکر بلوتوث بپردازید.

تنظیم صدا

نحوه تنظیم اکولایزر

اسپیکر و سیستم صوتی مناسب شما سیستم صوتی است که بتواند صدای مورد نظر و مورد انتظار شما را ایجاد کند. برخی از افرد دوست دارند تا موسیقی آن‌ها با صدای V شکل و با بیس و تربل زیاد باشد و برخی دوست دارند تا با صدای فلت با موسیقی خود گوش دهند.

امکان تنظیم اکولایزر قابلیتی است که برای هر اسپیکری مورد نیاز است و باید وجود داشته باشد، چه به صورت نرم‌افزاری و از طریق اپلیکیشن و چه به صورت تنظیم از طریق نرم‌افزار پخش موسیقی.

اما دقت کنید که صرفا افزایش بیس اسپیکر در اکولایزر باعث بیشتر شدن میزان بیس نمی‌شود و اگر اسپیکر شما توان پخش آن را نداشته باشد این کار باعث ایجاد و افزایش نویز در صدا، خصوصا در حجم صدای بالا خواهد شد که ایده‌آل نخواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا همیشه سیستم صوتی که برای محیط خود تهیه می‌کنید، مقداری قدرتمندتر از سیستم صوتی که به آن نیاز دارید باشد تا دست شما برای تنظیم و شخصی‌سازی صدا باز باشد.

به علاوه این که تنظیم درست و اصولی نیز شرط داشتن صدایی درست و دلنشین است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا قبل از انجام این کار مطلب نحوه تنظیم اکولایزر به صورت اصولی را مطالعه نمایید تا بتوانید صدای سیستم صوتی خانگی خود را دقیقا آن طور که خودتان می‌پسندید و به صورت اصولی تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *