از نظری می‌توان به سری MX Master از لاجیتک مانند سری S شرکت بنز نگاه کرد. محصولی که تمام قابلیت‌ها و امکانات جدید برای اولین بار در آن دیده می‌شوند و سپس در آینده به ماوس‌های رده پایین‌تر نیز منتقل می‌شوند. Logitech MX Master 3S جدیدترین ماوس این سری است و در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

معرفی MX Master 3S

سری MX Master سری ماوس‌های پرچمدار لاجیتک برای افرادی که کارهای حرفه‌ای مانند کد نویسان، طراحان گرافیک، ادیتورهای ویدئو و… طراحی و ساخته شده‌است و MX Master 3 جدیدترین ماوس در این سری است.

حتی در کنار آن و در سری MX کیبورد لاجیتک MX Keys را داریم که با هدف مشابهی ارائه شده‌است، اما در این مطلب توجهی به آن نداریم.

این ماوس فوق‌العاده دارای طراحی ارگونومیک و امکانات فراوان، خصوصا در زمینه شخصی‌سازی دستورات و کارکرد ماوس است که همگی به کمک نرم‌افزار انحصاری لاجیتک به نام +Logitech Options انجام می‌شود.

در ادامه به بررسی Logitech MX Master 3S می‌پردازیم و به طور کامل با این ماوس خارق‌العاده آشنا می‌شویم.

طراحی MX Master 3S

Logitech MX Master 3S دارای ظاهری حرفه‌ای نیز هست. این ماوس از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته شده‌است. تملم بدنه ماوس به غیر از اسکرولرهای عمودی و افقی از جنس پلاستیک هستند، اما بیشتر آن‌ها دارای پوشش لاستیکی ضخیم و نرمی هستند که (با استفاده طولانی مدت از نسخه‌های قبلی) در طول زمان از بین نمی‌روند و در مقابل چربی‌های دست نیز مقاوم‌اند.

برامدگی پشت ماوس بسیار بزرگ و بلند است که باعث می‌شود تا این ماوس برای افرادی که دارای دست‌هایی با اندازه متوسط و بزرگ هستند مناسب‌تر باشد.

در عین حال این مورد باعث می‌شود تا حدودی احساس کنید که در زمان در دست داشتن این ماوس، یک ماوس عمودی را در دست دارید. البته بلندی آن به هیچ عنوان نزدیک به یک ماوس عمودی نیست، اما حالت دست شما بسیار راحت‌تر از ماوس‌های عادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اندازه ماوس مناسب شما

قد این ماوس نیز حدود 12 سانتی‌متر و بلند است و پهنای آن نیز حدود 8 سانتی‌متر است، به دلیل همین ابعاد نسبتا بزرگ است که آن را به عنوان بهترین ماوس برای لپ تاپ معرفی نمی‌کنیم؛ چرا که این ماوس به سختی در کیف‌های لپ تاپ باریک قرار می‌گیرد.

در قسمت کناری این ماوس نیز استراحتگاه شست قرار گرفته‌است که اندازه بسیار بزرگی دارد و کل شست شما در آن قرار خواهد گرفت. این قسمت علاوه بر راحتی برای امکان کنتل بهتر ماوس به کمک شست، دسترسی راحت‌تر به دکمه‌های کناری و اسکرولر افقی تعبیه شده‌است، و در قسمت زیر شست شما نیز یک دکمه دیگر برای شخصی‌سازی وجود دارد.

قابلیت‌های Logitech MX Master 3S

اگر ماوسی می‌خواهید که در انجام کارها به شما سرعت دهد و یا انجام چندین کار به صورت همزمان را برای شما ساده‌تر کند، MX Master 3S برای شماست.

در نرم‌افزار +Logitech Options تنظیمات پیش‌فرضی برای هر برنامه پر استفاده از جمله Chrome و Adobe Photoshop و Adobe Premiere و حتی نرم‌افزارهای Office وجود دارد که می‌توانید دستورات دکمه‌های مختلف ماوس را برای هر برنامه به آن‌ها تغییر دهید و یا دستورات سفارشی خودتان را به صورت جداگانه و برای هر برنامه ایجاد کنید.

قابلیت کاربردی دیگر این ماوس قابلیت اتصال به 3 دستگاه مختلف و به صورت همزمان آن به کمک دانگل USB و بلوتوث است.

شما می‌توانید به این قابلیت ماوس خود را به کامپیوتر خانگی، کامپیوتر محل کار و حتی تلویزیون هوشمند خود متصل کنید و به کمک این ماوس و بدون نیاز به اتصال و همراه داشتن دانگل و تنها با کلیک دکمه زیر ماوس برای انتخاب دستگاه فعال، ماوس خود را به هر یک از 3 عدد دستگاهی که با آن متصل شده‌اید، وصل کنید.

همچنین این قابلیت خود به وجود آورده قابلیت دیگری به نام Logitech FLOW است. شما می‌توانید به کمک Logitech FLOW به انتقال فایل و اطلاعات بین دو کامپیوتر به صورت کاملا وایرلس و تنها با کپی کردن فایل‌ها در یک کامپیوتر و پیست کردنشان در کامپیوتر دیگر به انتقال اطلاعات بپردازید.

در مطلب مربوط به قابلیت Logitech FLOW نحوه انجام این کار را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

قابلیت بعدی و یکی از قابلیت‌های اصلی ماوس‌های سری MX Master از اولین نسخه خود، اسکرولر دو حالته آن است.

اسکرولر شما در هر ماوس سری MX Master می‌توانید 3 حالت داشته باشد:

  1. حالت پله‌ای مانند همه ماوس‌ها
  2. حالت روان که با چرخاندن اسکرول بدون توقف حرکت می‌کند و با محکم چرخاندن آن تا مدت طولانی به حرکت خود ادامه می‌دهد.
  3. حالت سوئیچ کردن که زمانی که اسکرول را به آرامی حرکت می‌دهید، به صورت پله‌ای است و زمانی که آن را سریع می‌چرخانید به حالت آزاد و روان می‌رود و تا مدت طولانی به چرخش خود ادامه می‌دهد.

نکته جدید درباره این اسکرولر تغییر مکانیزم کارکرد آن از مکانیکی به الکترومغناطیسی است که مگنت‌های برقی در کنار اسکرولر فلزی حرکت آزادانه یا روان اسکرولر را کنترل می‌کنند.

این مکانیزم امکان تنظیمات بیشتری دارد و به علت عدم وجود قطعه مکانیکی متحرک عمر بیشتری دارد؛ اما به شخصه حس تغییر حالت مکانیکی و مقاومت مکانیکی حرکت پله‌ای نسل‌های قبلی این ماوس را بیشتر دوست داشتم.

این قابلیت کاربرد خود را در فایل‌های بزرگ و طولانی و صفحات وب سایت‌ها برای سرعت بالا و پایین رفتن صفحه خود را نشان می‌دهد و نمی‌توانید تصور کنید که چقدر از این قابلیت استفاده خواهید کرد و زمانی که از آن استفاده کردید چقدر ترک آن دشوار خواهد بود.

حتی در نرم‌افزارهای پیام رسان و چت‌های طولانی زمانی که می‌خواهید در صفحه چت بالا بروید و چت‌ها به صورت مرحله به مرحله بارگذاری می‌شوند، شما کافیست یکبار اسکرول را بچرخانید و با ادامه دار بودن حرکت آن هر لحظه کا مقداری دیگر از چت لود شد، اسکرول این قسمت را جرکت خواهد کرد و نیاز به اسکرول‌های مداوم و پشت سر هم نخواهید داشت.

عملکرد Logitech MX Master 3S

Logitech MX Master 3S از یک سنسور اپتیکال با رزولوشن 8000 DPI استفاده می‌کند که جلب توجه زیادی در مشخصات خود نمی‌کند، خصوصا زمانی که حتی ساده‌ترین ماوس های گیمینگ لاجیتک دارای سنسوری با رزولوشن 8000 DPI هستند.

اما برای کاربری‌های ساده و حتی حرفه‌ای، مقدار 8000 DPI کاملا کافی است و تنها در گیمینگ است که نیاز به دقت بیشتر خواهید داشت.

اما قابلیتی که در این سنسور به ظاهر ساده وجود دارد که در دیگر ماوس‌ها دیده نمی‌شود، قابلیت کار و ردیابی این سنسور روی هر سطحی حتی شیشه است.

با استفاده از یک ماوس پد مناسب همچنان می‌توانید بیشترین مقدار دقت ممکن را داشته باشید؛ اما اگر ماوس پد همراه‌تان نبود، با ماوس Logitech MX Master 3S خود می‌توانید روی هر سطحی کار کنید.

جمع‌بندی

یک ماوس حرفه‌ای برای افراد حرفه‌ای که به دنبال قابلیت‌های فراوان و امکان شخصی‌سازی کردن دکمه‌های ماوس خود هستند.

Logitech MX Master 3S علاوه بر این که یک ماوس وایرلس باشد، یک ابزار کار است که حرفه‌ای‌ها نمی‌توانند بدون آن کار کنند.

این ماوس باعث افزایش دقت و سرعت شما در انجام کارهایتان می‌شود و درست مانند ابزاری است که تا قبل از استفاده از آن نمی‌دانستید که کارها چقدر ساده‌تر می‌توانند انجام شوند؛ بعد از استفاده از این ابزار نیز نمی‌توانید بدون آن کارهایتان را انجام دهید.

برای اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر درباره ماوس لاجیتک MX Master 3S توصیه می‌کنیم تا به صفحه محصول این ماوس سری بزنید تا اطلاعات فنی‌تر و دقیق‌تری را درباره آن مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *