تفاوت هدست بلوتوث و وایرلس چیزی است که بسیاری از افراد از آن اطلاع دقیق ندارند؛ در واقع ما هم چیز زیادی نمی‌دانستیم! اما با تحقیقاتی که انجام دادیم حالا اطلاع دقیقی از تفاوت این دو نوع از اتصال هدفون و هدست داریم که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

تفاوت هدفون بلوتوث و وایرلس

اگرچه هدفون بلوتوث نیز به صورت بی‌سیم و وایرلس متصل می‌شود؛ اما با هدفون وایرلس تفاوت دارد؛ مقداری این موضوع گیج کننده است، اما نگران نباشید، این دو نوع هدفون و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت های اصلی هدست بلوتوث با وایرلس

قبل از این که وارد جزئیات شویم بیایید تا نگاه کلی به تفاوت هدست بلوتوث و وایرلس بی‌اندازیم.

  • هدست بلوتوث از موج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند، درحالی که هدست وایرلس از موج رادیویی و مادون قرمز برای این کار بهره می‌برد.
  • هدفون‌ها و هدست‌های بلوتوث برد در حدود 10 متر دارند، درحالی که هدست وایرلس برد در حدود 100 متر دارد.
  • هدست بلوتوث و وایرلس نمی‌توانند کیفیت صدایی که یک هدفون، هدست یا هندزفری سیمی دارد را به شما ارائه دهد؛ هدفون‌ها و هدست‌های بلوتوث و وایرلس با کیفیتی در بازار موجودند که کیفیت صدای بسیار بالاتری از بیشتر هدفون‌ها و هدست‌های سیمدار دارند؛ اما کیفیت صدای آن‌ها از یک هدفون سیمدار حرفه‌ای کمتر خواهد بود.
  • استفاده از یک هدفون بلوتوث ساده‌تر از یک هدفون وایرلس است؛ زیرا بیشتر هدفون‌های وایرلس دارای گیرنده‌های 2.4GHz انحصاری هستند که تنها از طریق آن‌ها می‌توانند به دستگاه‌های متفاوت متصل شوند.

تفاوت هدفون بلوتوث با وایرلس – تفاوت های تکنولوژیک

مهم‌تریت تفاوت هدست بلوتوث با وایرلس در تکنولوژی اتصال آن‌هاست. بلوتوث از موج رادیویی برای اتصال استفاده می‌کند، درحالی که فناوری وایرلس از موج رادیویی و اینفرارد یا مادون قرمز برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کند.

هدفون بلوتوث مستقیما به تلفن همراه یا دستگاه‌هایی چه چیپ بلوتوث داشته باشند به صورت کاملاً بی‌سیم متصل می‌شوند؛ در حالی که هدفون وایرلس گیرنده‌ای دارد که به صورت فیزیکی به دستگاه شما متصل می‌شود که هدفون شما از طریق آن امکان اتصال به تلفن همراه یا کامپیوتر را دارد.

تفاوت هدست بلوتوث با وایرلس – تفاوت در برد اتصال

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین یک هدفوت بلوتوث و وایرلس در برد اتصال است. یک هدفون بلوتوث در صورت عدم وجود مانع بین دستگاه فرستنده و دستگاه گیرنده بردی معادل 10 متر دارد. درحالی که یک هدست وایرلس در همین شرایط بردی معادل 100 متر دارد.

البته با پیشرفت تکنولوژی بلوتوث به لطف فراگیرتر بودن آن و ارائه بلوتوث 5 برد دستگاه‌هایی که از این نسخه از بلوتوث استفاده می‌کنند تا حدود 200 متر نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین هدفون‌های بلوتوث امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری مانند نویز کنسلینگ را به شما ارائه می‌دهند درحالی که یک هدفون وایرلس امکان ارائه این قابلیت‌ها را ندارد.

تفاوت هدفون بلوتوث و وایرلس – کیفیت صدا

به صورت کلی کیفیت صدایی که یک هدفون سیمدار حرفه‌ای می‌تواند به شما ارائه دهد بهتر از هر هدفون بلوتوث و وایرلسی است؛ به این دلیل که برای ارسال سیگنال از دستگاه فرستنده به گیرنده، این سیگنال باید فشرده سازی شود که باعث افت کیفیت می‌شود.

برای رفع این مشکل هدفون‌های حرفه‌ای بلوتوث در حال تعریف کدک‌هایی برای ارسال سیگنال صوتی هستند تا از این افت کیفیت جلوگیری کنند.

اما راه‌حلی برای جلوگیری از افت کیفیت صدا در هدفون‌های وایرلس در نظر گرفته نشده است و دلیل آن همه‌گیر شدن هدفون‌های بلوتوث برای استفاده با تلفن‌های همراه است که تمرکز تولیدکنندگان این تجهیزات را به بهبود فناوری اتصال بلوتوث وا داشت تا اتصال وایرلس.

مشکل دیگری که در هدفون‌های بلوتوثی وجود دارد مشکل لگ و کندی اتصال است که هدفون‌های بلوتوث را برای مشاهده فیلم و ویدئو مناسب نمی‌کند؛ به این معنی که شما زمانی که تصویری را در تلفن همراه خود دیدید همزمان صدای آن را در هدفون خود نخواهید شنید.

به همین دلیل است که عموما یک هدست گیمینگ بی‌سیم از فناوری اتصال وایرلس استفاده می‌کند و نه بلوتوث.

این مشکل در هدفون و هدست وایرلس وجود ندارد و در هدفون‌های بلوتوث نیز برطرف شده است و در صورتی که هدفون بلوتوث با کیفیت و جدیدی را تهیه کنید با این مشکل مواجه نخواهید شد.

تفاوت هدفون بلوتوث با وایرلس – سحولت در استفاده

هدفون‌های بلوتوث برای استفاده روزانه راحت‌تر هستند؛ اتصال هدفون‌های بلوتوث توسط چیپ داخلی آن‌ها صورت می‌گیرد و هر هدفون بلوتوثی با هر دستگاهی که دارای بلوتوث باشد، بدون توجه به برند و نسخه بلوتوث کار می‌کند.

درحالی که هدفون وایرلس تنها به کمک گیرنده خودش کار می‌کند، تعویض این گیرنده و اتصال هدفون به گیرنده جدید کار نسبتا راحتی است، اما عموما گیرنده جایگزین برای هدفون قابل تهیه نیست و این گیرنده یا دانگل باید به کمک پورت USB Type-A به دستگاه شما متصل شود که باعث می‌شود تا هدفون وایرلس قابلیت اتصال به تلفن‌های همراه و بیشتر لپتاپ‌های جدید که تنها پورت USB Type-C دارند را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال هدفون بلوتوث به گوشی

جمع‌بندی

هدفون بلوتوث بهتر است یا وایرلس؟ حالا که با تفاوت این دو نوع از هدفون آشنا شدید می‌توانید ببینید که پاسخ به نیازهای شما از یک هدفون بستگی دارد.

اگر کیفیت صدا برای شما اهمیت بسیاری دارد یا می‌خواهید تا هدفونی داشته باشید که به صورت روزانه از آن و در حال رفت و آمد استفاده کنید و بتوانید آن را به دستگاه‌های زیادی متصل کنید یک هدفون بلوتوث برای شما بهتر خواهد بود.

اما اگر هدستی را برای محیط کار نیاز دارید و یا هدفون خود را همیشه متصل به کامپیوتر دارید و یا ویژگی‌هایی مانند نداشتن لگ و کندی اتصال و برد بالا را از آن انتظار دارید بهتر است تا یک هدفون وایرلس تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت هدفون وایرلس و سیمدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *