ما همیشه از جک 3.5 میلی‌متری به عنوان تنها اینترفیس اتصال هدفون استفاده می‌کردیم. این اینترفیس کاربردی و ساده بود و هیچگاه نیاز به تغییر برای بهبود نداشت و به همین دلیل از همین نوع اتصال برای گوش دادن به موسیقی و گیمینگ استفاده می‌کردیم. اما حالا هدست‌ها و هدفون‌هایی وجود درند که پورت اتصال آن‌ها USB است. تفاوت هدست USB و Aux چیست و کدام بهتر است؟

در زمان معرفی اعلام می‌شد که هدست‌های با اتصال USB می‌توانند کیفیت صدای بهتری نسبت به هدست‌های Aux داشته باشند. همچنین در کنار آن به همه‌گیرتر شدن پورت USB Type C و حذف شدن جک هدفون از تلفن‌های همراه به این معنا بود که برای اتصال هدفون یا باید هدفون وایرلس تهیه می‌کردید یا با تبدیل هدفون خود را متصل می‌کردید.

به صورت خلاصه: هدست USB کیفیت صدای بهتری دارد. اما تفاوت آن‌ها به نحوه ارسال صدا و پردازش آن است که بسته به کاربری شما ممکن است جک 3.5 میلی‌متری هدفون برای شما بهتر باشد.

برای این که شما را بهتر راهنمایی کنیم در ادامه به 3 سوال زیر پاسخ می‌‌دهیم:

  1. تفاوت هدست USB و Aux در کارکرد چیست؟
  2. مزایای هدست USB چیست؟
  3. آیا هدست USB برای گیمینگ بهتر است؟

تفاوت هدست USB و Aux در کارکرد چیست؟

تفاوت usb و aux

در زمانی که هدست‌های USB برای اولین بار معرفی شدند متوجه شدیم که این هدست‌ها با استفاده از اینترفیس USB قدرت بیشتر و کیفیت صدای بهتری دارند. در این بخش به توضیح این که چرا این تفاوت وجود دارد می‌پردازیم.

جک 3.5 میلی‌متری هدفون

هدفون‌ها و هدست‌های دارای جک 3.5 میلی‌متری از این پورت برای انتقال سگنال صوتی آنالوگ استفاده می‌کنند. این سیگنال می‌تواند سیگنال ورودی میکروفون یا سیگنال ارسالی موسیقی به اسپیکرها باشد. قابلیت‌های یک جک 3.5 میلی‌متری به تعداد حلقه‌‌های پورت اتصال آن بستگی دارد.

بهترین نوع آن جک دارای 3 حلقه است که می‌تواند هم سیگنال صوتی استریو و هم سیگنال میکروفون را انتقال دهد که در هندزفی‌ها و هدفون‌ها و برای اتصال به تلفن‌های همراه و لپتاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع بعدی آن جک دارای 2 حلقه است که می‌تواند تنها سیگنال استریو را منتقل کند و دارای دو سیم و پورت اتصال است، یکی برای سیگنال صوتی و دیگری برای میکروفون. امروزه برای استفاده از این هدست‌ها با کامپیوترهای جدید نیاز به استفاده از آداپتور و تبدیل خواهید داشت.

تفاوت اصلی USB و Aux در این است که Aux تنها می‌تواند سیگنال آنالوگ را منتقل کند. این پورت نمی‌تواند به انتقال یا خواندن فایل‌های دیجیتال بپردازد و به این دلیل وظیفه انجام این کار با کارت صدا کامپیوتر یا تلفن همراه شماست.

تقاوت USB و Aux

کارت صدا یا DAC (Digital to Analogue Converter) وظیفه تبدیل فایل‌های دیجیتال به یک سیگنال آنالوگ و سپس ارسال آن به جک 3.5 میلی‌متری هدفون را دارد؛ پس اگر هدفون با جک 3.5 میلی‌متری داشته، باشید بدون کارت صدا نمی‌‌توانید با آن موسیقی گوش کنید.

البته امروزه دیگر کارت صدا مانند کارت گرافیک به صورت جداگانه در کامپیوترها وجود ندارد و پردازنده اصلی کامپیوتر کار DAC را نیز انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تقویت کارت گرافیک لپتاپ

اینترفیس USB برای هدفون

هدست‌های USB برای کار نیاز به کارت صدا ندارند؛ بلکه خودشان سیستم داخلی خودشان را برای پردازش صوتی دارند و به صورت مستقیم با فایل‌های دیجیتال کار می‌کنند و تمام این اتفاقات در خود پورت USB اتفاق می‌افتد.

به علاوه این هدست سیستم داخلی برای حذف نویز در سیگنال صوتی خودشان را دارند و به دلیل استفاده از اینترفیس USB به صورت مستقیم با سیستم عامل دستگاه کار می‌کنند. به همین دلیل حتی اگر کارت صدا ضعیفی داشته باشید، یک هدست USB با کیفیت، کیفیت سیگنال صوتی شما را بهبود می‌‌دهد.

مزایای هدست USB چیست

به علاوه کیفیت صدای بهتر و عدم نیاز به کارت صدا، یک هدست USB چندین قابلیت بیشتر از یک هدست با جک 3.5 میلی‌متری دارد؛ هدست‌های USB امکان کنترل بلندی صدا، امکان پاسخ به تماس، کنترل موسیقی در حال پخش و امکانات دیگری که ویژگی آن هدست محسوب می‌شوند را دارد.

برخی از این امکانات را هدفون‌های Aux هم دارند اما کنترل این قابلیت‌ها با پورت USB بیشتر است و سرعت انجاک آن‌ها بالاتر است.

آیا هدست USB برای گیمینگ بهتر است؟

برای کاربری‌های عمومی مانند گوش دادن به موسیقی یا ویدئو کال هدفون یا هدست با جک 3.5 میلی‌متری کفایت می‌کند؛ اما اگر درباره گیمینگ جدی هستید یا کیفیت صدای بالاتری را در زمان کار انتظار دارید هدست USB بهترین گزینه شما خواهد بود.

البته راهکار دیگری که در هدست های گیمینگ لاجیتک استفاده شده ارائه هدست با جک 3.5 میلی‌متری به همراه تبدیل و DAC پورت USB به 3.5mm است. به این شکل شما می‌‌توانید برای راحتی بیشتر یا محدودیت دستگاه از جک 3.5 میلی‌متری استفاده کنید و هر زمان که خواستید هدست خود را با تبدیل USB متصل کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هدست گیمینگ

جمع‌بندی

جک 3.5 میلی‌متری هدفون آهسته آهسته در حال حذف شدن از صنعت تجهیزات صوتی است. در دستگاه‌های همراه این پورت برای استفاده از فضای اشغال شده توسط آن و بهبود مقاومت به نفوظ مایعات و داشتن گواهینامه IP با کد بالاتر حذف شد. د سازندگان این تجهیزات با ارائه تجهیزات صوتی بی‌سیم ما را به سمت استفاده از هدفون‌ها و هندزفری‌های وایرلس تشویق کردند.

جک 3.5 میلی‌متری همچنان در لپتاپ‌ها و کامپیوترها وجود دارد؛ اما اگر کاربری شما کاربری صوتی حرفه‌ای نیست و از پری‌امپ و آمپلیفایرهای هدفون استفاده نمی‌کنید؛ با توجه به تفاوت هدست USB و Aux، تهیه یک هدست USB با کیفیت برای شما بهتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *