دستگاه‌های USB به جزئی غیر قابل حذف از زندگی‌های روزانه ما تبدیل شده‌اند. چه در حال شارژ کردن تلفن همراه خود باشید، روی فلش خود موسیقی می‌ریزید یا وبکم خود را به کامپیوتر محل کارتان متصل می‌کنید، در حال کار با فناوری USB هستید. برخی از این دستگاه‌ها دارای USB 2 برخی دیگر USB 3 هستند؛ اما تفاوت USB 2 و USB 3 چیست؟

تفاوت USB 2 و USB 3

USB چیست؟

قبل از این که به بررسی نسل‌های مختلف USB بپردازیم بهتر است مروری سریع بر خود این فناوری داشته باشیم.

USB (Universal Serial Bus) استاندارد اتصالی برای دستگاه‌های مختلف، مانند فلش درایو، کیبورد، ماوس، دوربین، کابل شارژ تلفن همراه و… به کامپیوتر و آداپتورهای مختلف است تا به کمک این استاندارد اتصال به انتقال دیتا و شارژ بپردازید.

USB 2.0 و USB 3.0 و حتی USB 4.0 نسخه‌های جدیدتری از USB 1.0 و USB 1.1 هستند که به ترتیب در سال‌های 1996 و 1998 معرفی شدند.

طبیعتا USB 1.0 ساده‌ترین و کندترین نسخه از USB است که حداکثر سرعت انتقال دیتا آن 1.5Mbps است. نسخه بعدی، یعنی USB 1.1 دارای سرعت 12Mbps است که امروزه بسیار کند محسوب می‌شوند.

تا سال 2000 که با معرفی USB 2.0 سرعت آن نسبت به نسخه قبلی 40 برابر و برابر با 480Mbps شد. در مقایسه USB 2.0 و USB 3.0 نیز این سرعت با معرفی USB 3.0 10 برابر و برابر با 4800Mbps شد.

در سال 2019 هم نسل جدید USB 4.0 معرفی شد که دارای سرعت 80Gbps است و قابلیت‌های مشابهی با تاندربولت 3 دارد، اما این نسخه از USB هنوز در دستگاه‌های زیادی دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: USB 4 چیست

حالا که می‌دانید USB دقیقا چیست، می‌خواهیم به بررسی تفاوت USB 2 و USB 3 بپردازیم

تفاوت USB 2.0 و USB 3.0

بالاتر گفتیم که یکی از تفاوت‌های USB 2 و USB 3 در سرعت انتقال اطلاعات آن‌هاست و حقیقتا مهم‌ترین تفاوت آن‌ها نیز همین است، اما سرعت تنها نکته متفاوت بین این دو استاندارد اتصال نیست. در ادامه تفاوت‌های این دو نسخه از USB را می‌بینید:

  • سرعت – سرعت ماکسیموم انتقال دیتا USB 2 برابر با 480Mbps است، در حالی که این سرعت در USB 3 برابر با 4,800Mbps و نزدیک به 5Gbps است که زمانی که در حال انتقال فایل‌های حجیم به هارد اکسترنال خود باشید زمان انتقال را به یک دهم می‌رساند.
  • تعداد اتصالات – پورت‌های USB 2 دارای 4 سیم اتصال و USB 3 دارای 9 سیم اتصال هستند تا به افزایش سرعت انتقال دیتا و پهنای باند اتصال کمک کنند.
  • Backward Compatibility – این به معنای کارکرد نسخه جدید با قدیمی است. یعنی اگر شما به دستگاه USB 2 را به یک کامپیوتر با پورت USB 3 متصل کنید، باز هم کار خواهد کرد. عکس این کار نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما سرعت کار دستگاه محدود به پورت USB 2 می‌شود و دیگر نمی‌توانید از مزایای USB 3 بهره ببرید.
  • رنگ پورت – برای این که پورت‌های USB 3.0 از USB 2.0 در پورت‌های USB Type-A قابل تشخیص باشند، قسمت پلاستیکی پورت‌های USB 3.0 را آبی رنگ می‌کنند. البته ممکن است در دستگاه‌های متفاوت رنگ‌های مختلفی برای آن ببینید؛ اما رنگی بودن پورت USB به معنی USB 3.0 بودن آن است.
چرا usb 3 آبی است

در جدول زیر مقایسه مشخصات USB 2.0 و USB 3.0 را می‌بینیم:

مشخصاتUSB 2.0USB 3.0
سال انتشار20002008
سرعت انتقال دیتا (حداکثر)480 Mbps4,800 Mbps
حداکثر طول کابل30 متر18 متر
تعداد پایه اتصال پورت49
حداکثر جریان قابل انتقال (شارژ)500 mA900 mA
رنگ کانکتورمشکی/سفیدآبی
مقایسه USB 2.0 و USB 3.0

USB 2 بهتر است یا USB 3؟

می‌توان با اطمینان کامل گفت که پورت USB 3 از هر نظر از USB 2 بهتر است و کارایی بیشتری دارد. البته دستگاه‌هایی که از USB 3 استفاده می‌کنند قیمت بالاتری هم دارند. اما این قیمت بالاتر ارزش سرعت 10 برابری انتقال دیتا را دارد.

همچنین دقت کنید که علاوه بر این که USB 4 منتشر شده‌است؛ USB 3 نیز در طول حیاتش چندین بار بروزرسانی شده‌است و USB 3 صرفا به معنای USB 3.0 نیست و می‌تواند USB 3.1، USB 3.2 Gen1 یا USB 3.2 Gen2 باشد.

سریع‌ترین نسخه USB 3 که USB 3.2 Gen2 است سرعت انتقال دیتا برابر با 40Gbps دارد که خود 8 برابر سرعت 5Gbps پورت USB 3.0 است.

همچنین دقت کنید که نسخه‌های USB که در این مطلب تفاوت USB 2 و USB 3 را بررسی کردیم تنها استاندارد‌های اتصال‌اند و می‌توانند به شکل‌ها و پورت‌های مختلفی وجود داشته باشند.

مانند پورت Type-C که در دستگاه‌های موبایل و باریک دیده می‌شود، پورت Type-B که بیشتر در پرینترها دیده می‌شود و پورت آشنا Type-A که آن را در کامپیوترهای قدیمی‌تر و شارژرها می‌بینیم.

حتی پورت Lightning در دستگاه‌های iOS خود از USB پشتیبانی می‌کنند و به این دلیل است که می‌توانید به اتصال کیبورد، ماوس و حتی حافظه‌های خارجی به این دستگاه‌ها بپردازید.

بیشتر بخوانید: اتصال کیبورد سیمدار به iPad

سوالات متداول

تفاوت USB 2 و USB 3 چیست؟

تفاوت اصلی آن‌ها سرعت انتقال دیتا 10 برابر 4,800Mbps در USB 3.0 نسبت به سرعت 480Mbps در USB 2.0 است. اما به غیر از سرعت تفاوت‌های دیگری در کاربری خود دارند که با آن‌ها آشنا می‌شویم.

آیا Type C دارای USB 3 است؟

خیر، با توجه به گستردگی استفاده از USB 3 در دستگاه‌های امروزی می‌توان گفت که اکثر پورت‌های Type C با USB 3 کار می‌کنند؛ اما در برخی از دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های همراه پورت Type C دارای استاندارد USB 2 است.

چرا USB 3 آبی است؟

این کار یک نوع بازاریابی برای استاندارد USB 3 در ابتدای زمان معرفی آن بود که شما تنها با نگاه کردن به پورت‌های USB یک کامپیوتر می‌توانستید متوجه شوید که این کامپیوتر دارای پورت USB 3 با سرعت 10 برابر USB 2 است.

آیا USB 2 با USB 3 کار می‌کند؟

بله، استاندارد USB 3 اصطلاحا Backward Compatible است و امکان کار با نسخه‌های قدیمی‌تر خود را دارد؛ اما در زمان اتصال دو دستگاه با USB 2 و USB 3 به یکدیگر سرعت کار آن‌ها محدود به USB 2 می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *