تایپ سی جدیدترین نوع پورت طراحی شده توسط USB و لایتنینگ پورت انحصاری شرکت اپل برای دستگاه‌های خود است. امروزه و البته بعد از سال‌ها انتظار اپل در نهایت با معرفی سری iPhone 15 تصمیم به حذف این پورت از آیفون‌های جدید و در آینده‌ای نزدیک از تمامی دستگاه‌های این شرکت خواهیم بود. اما تفاوت USB C و Lightning چیست؟ آیا Type C بهتر است؟

USB C و Lightning هردو به عنوان پورت اتصال برای دستگاه‌های همراه برای انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه طراحی شده‌اند. تفاوت USB Type C و Lightning علاوه بر طراحی ظاهری به قابلیت‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهند بر می‌گردد و USB C با توجه به پشتیبانی از پروتکل‌های جدیدتر و بهتر نسبت به لایتنینگ برتری دارد. در ادامه با این پروتکل‌‌ها و قابلیت‌های بهتر آشنا می‌شویم.

USB-C معرفی در سال 2014نسل جدید پورت USB بعد از USB-A و USB-B طراحی باریک برای استفاده در دستگاه‌های همراه وظیفه انتقال دیتا و شارژ دستگاهLightning معرفی در سال 2012جایگزین پورت داک 30-Pin اپل طراحی باریک برای استفاده در دستگاه‌های همراه وظیفه انتقال دیتا و شارژ دستگاه

امروزه تایپ سی جایگزین پورت‌های USB-A و Micro-USB در دستگاه‌های همراه شده است و به عنوان پورت شارژ استاندارد این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایتنبیگ نیز دقیقا به همین شکل جایگرین پورت 30-Pin در دستگاه‌های آیفون و آیپد بعد از سال 2012 برای ایجاد فضای بیشتر در آیفون شد.

اما نکته جالب توجه اینجاست که بعد از سال 2014 و معرفی پورت تایپ سی استفاده زیادی از آن نشد؛ تا سال 2016 که در مک بوک‌های جدید اپل تمام پورت‌ها با پورت تایپ سی که به عنوان پورت جدید برای پروتکل تاندربولت 3 نیز معرفی شد. از این زمان به بعد استفاده از پورت تایپ سی در تمام دستگاه‌های همراه سرعت زیادی پیدا کرد.

با این وجود اپل آخرین برندی از تولیدکنندگان تلفن همراه است که از پورت USB C در دستگاه‌های آیفون خود اسنتفاده کرده‌است و همچنان دستگاه‌هایی را با پورت قدیمی لایتنبنگ به فروش می‌رساند.

جدیدترین سری آیفون، یعنی iPhone 15 و iPhone 15 Pro، پورت USB C را جایگزین پورت Lightning کرده‌اند و می‌توان گفت که پورت لایتنینگ دیگر از آیفون حذف شده است. اما اپل همچنان به تولید و فروش iPhone 14، iPhone 13، iPhone SE (3rd Gen)، iPad (9th Gen)، AirPods 2nd Gen، AirPods 3rd Gen، Magic Mouse، Magic Keyboard، Magic Trackpad و Power Beats Pro با پورت شارژ لایتنینگ می‌پردازد.

البته این دستگاه‌ها، دستگاه‌های قدیمی‌تر اپل هستند که هنوز در حال تولید اند و با از رده خارج شدن این دستگاه‌ها دیگر تنها کابل و اتصالی که برای تمام دستگاه‌های خود نیاز خواهید داشت، یک کابل شارژ تایپ سی خواهد بود.

تفاوت USB C و Lightning : انتقال دیتا و شارژ

تفاوت usb c با lightning

از نظر فیزیکی در زمینه انتقال دیتا پورت‌های تایپ سی و لایتنینگ با یکدیگر تفاوتی ندارند، با توجه به دستگاه مورد استفاده و پروتکل مورد استفاده می‌توان این دو پورت را از دظر سرعت انتقال دیتا و شارژ مقایسه کرد.

تنها پروتکلی که پورت لایتنینگ از آن پشتیبانی می‌کند و با آن مورد استفاده قرار گرفته است USB 2.0 است. این یعنی سرعت انتقال دیتا 480 مگابیت بر ثانیه.

این درحالی است که قدیمی‌ترین پروتکل پشتیبانی شده توسط USB C پروتکل USB 2.0 است که در تلفن‌های همراه و تجهیزات جانبی مورد استفاده قرار گرفته است. USB C از USB 3.0، USB 4.0، Thunderbolt 3، Thunderbolt 4، DisplayPort و USB PD برای فست شارژ دستگاه‌های همراه، حتی لپ تاپ‌ها، نیز می‌تواند پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: شارژ لپ تاپ با تایپ سی

دقت کنید که هر پورت USB C از تمام این پروتکل‌ها پشتیبانی نمی‌کند. حتی در بین آیفون‌های جدید که دارای پورت Type C هستند در iPhone 15, 15 Plus پورت تایپ سی دارای سرعت USB 2.0 و در iPhone 15 Pro, 15 Pro Max دارای سرعت USB 3.0 است. این یعنی پهنای باند نزدیک به 10 برابر بیشتر.

بیشتر بخوانید: تفاوت USB 2.0 و USB 3.0

USB C حتی از جدیدترین پروتکل‌های USB مانند USB 4.0 نیز می‌توانید پشتیبانی کند، و در عین حال ضعیف‌ترین پروتکل پشتیبانی شده در USB C همان پروتکلی است که در پورت Lightning از آن استفاده شده‌است.

تفاوت USB C و Lightning : سرعت شارژ

USB-C پشتیبانی از شارژ 100W/3A و تا 240W/5Aامکان پشتیبانی از USB Power Delievery براس فست شارژLightning پشتیبانی از شارژ 12W/2.4Aبرای فست شارژ نیاز به کابل پشتیبانی کننده از فست شارژ با پورت تایپ سی با سرعت حداکثری 20W

سرعت انتقال توان و شارژ که پورت تایپ سی پشتیبانی می‌کند بسیار بالاتر از لایتنینگ است، حتی با ولتاژ یکسان. پورت لایتنینگ از شارژ تا جریان 2.4 را پشتیبانی می‌کند، این درحالی است که USB C از جریان شارژ 3A تا 5A را پشتیبانی می‌کند و حداکثر شارژ لایتنینگ 20W است درحالی که حداکثر سرعت شارژ Type C حدود 240W است.

تفاوت USB C و Lightning : جمع‌بندی

پورت‌های تایپ سی و لایتنینگ هردو به عنوان پورت‌هایی با ابعاد کوچک برای استفاده و شارژ دستگاه‌های همراه معرفی شدند، اما درحالی که تایپ سی در طول این زمان به پیشرفت و بهبود مداوم خود تا وضعیت کنونی‌اش با پشتیبانی از پروتکل‌های جدید ادامه داد، لایتنینگ همان پورت ساده برای شارژ و انتقال دیتا باقی ماند.

به همین دلیل است که در تمام زمینه‌ها به غیر از دوام و عمر مفید فیزیکی (که لایتنینگ مقداری از تایپ سی برتر است) USB C نسبت به Lightning برتری دارد.

بسیاری این بحث را مطرح می‌کنند که تغییر پورت شارژ آیفون‌های جدید برای محیط زیست نیز فواید فراوانی دارد؛ اما برای مصرف کنندگانی که آیفون دارند بهترین فایده این است که دیگز نیازی ندارند تا یک کابل لایتنینگ برای شارژ آیفون و یک کابل تایپ سی برای بقیه دستگاه‌های خود را به همراه داشته باشند و تمام دستگاه‌هایشان را می‌توانند تنها با یک کابل به یکدیگر متصل و شارژ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *