هدفون می‌تواند یک هدیه کاربردی باشد که افراد به طور مداوم از آن استفاده کنند؛ اما اگر قصد تهیه هدفون به عنوان هدیه را برای کسی دارید باید هدفونی را تهیه کنید که از نطر اتصال، مدل و نوع هدفون و مهم‌تر از همه کیفیت و مدل صدای آن مورد پسند فرد مورد نظر شما باشد. در این مطلب به نکات مهم در زمان انتخاب هدفون هدیه اشاره می‌کنیم تا هدفون درست را برای هدیه تهیه کنید.

کیفیت صدا تنها فاکتور نیست

در زمان انتخاب هدفون هدیه توجه کنید که کیفیت صدای آن‌ها تنها مورد برای انتخاب هدفون نیستند؛ بلکه امروزه فاکتورهایی مانند نوع هدفون و داشتن قابلیت‌هایی مانند نویز کنسلینگ، اتصال کاملا وایرلس، مقاومت در برابر نفوظ مایعات، عمر باتری و نوع استفاده مدنظر برای انتخاب هدفون به عنوان هدیه اهمیت دارند.

راهنمای خرید هدفون هدیه

اگر شخص مورد نظر شما به شما گفته است که چه قابلیت‌هایی در یک هدفون یا هندزفری برای او اهمیت دارد، کار شما بسیار ساده شده‌است. اما در غیر این صورت شما باید خودتان این نکات را متوجه شوید.

سیمدار یا وایرلس؟

راهنمای خرید هدفون هدیه

زمانی که تمام تلفن‌های همراه جک هدفون داشتند، این مورد به انتخاب شما بر می‌گشت و البته اگر فرد مورد نظر شما کسی بود که به داشتن کیفیت صدا بالا اهمیت بسیار زیادی می‌داد، تهیه هدفون سیمدار برای او مناسب‌تر بود؛ همانطور که همچنان تنها راه برای گوش دادن به موسیقی های-رزولوشن از طریق اتصال سیمی است.

اما امروزه جک هدفون از تمام تلفن‌های همراه حذف شده و در کنار آن فناوری اتصال وایرلس در هدفون‌ها با ارائه بلوتوث 5 نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و البته همچنان می‌توان انتظار کیفیت صدای فوق‌العاده را از هدفون‌های وایرلس داشت (اما همچنان پخش موسیقی Hi-Res واقعی نه).

البته می‌توان هدفون‌های وایرلسی را تهیه کرد که خودشان ورودی کابل AUX دارند و قابلیت اتصال به صورت وایرلس و سیمدار را دارند.

بیشتر بخوانید: هدفون سیمدار یا وایرلس

Android یا iPhone؟

آیا تلفن همراهی که یک نفر استفاده می‌کند می‌تواند هدفون یا هندزفری مناسب برای او تغییر دهد؟ بله، اما همیشه نه

برخی از افرادی که iPhone دارند از دستیار هوشمند Siri آن برای انجام کارهای مختلف بدون نیاز به استفاده از خود تلفن همراه استفاده می‌کنند.

با وجود این که هدفون‌های بسیاری به نحوی امکان فعال کردن این دستیار هوشمند را به شما می‌دهند، اما تعداد کمی از آن‌ها شامل خانواده AirPods خود اپل، هندزفری‌های بیتس و چند مدل Jabra امکان استفاده از Hey, Siri را به شما می‌دهند.

کاربران اندرویدی نیز به همین شکل هستند و آن‌ها نیز ممکن است از Google Assistant بخواهند استفاده کنند.

پس در زمان تهیه هدفون هدیه باید به این نکته که آیا این فرد از دستیار هوشمند تلفن همراه خود استفاده می‌کند یا خیر و این که تلفن همراه او از کدام دسته است باید توجه کنید.

اما اگر این کیفیت صدا یا نوع صدای هدفون برای این فرد اهمیت دارد، تفاوت زیادی در این مورد که از چه برند تلفن همراهی استفاده می‌کند وجود ندارد و ممکن است اگر آیفون داشته باشد هدفون برندهای دیگر را به برند اپل به دلیل کیفیت صدای بهتر آن ترجیح دهد.

کیفیت صدا

اگر کیفیت صدا یا مدل صدای یک هدفون برای شخصی که قصد تهیه هدفون هدیه برای او را دارید اهمیت زیادی دارد، باید به این مورد توجه کنید.

چرا که اگر در این مورد اشتباه کنید، شخصی که هدفون را برای او تهیه می‌کنید از آن استفاده نخواهد کرد.

برای این کار باید ببینید که این شخص چه مدل موسیقی گوش می‌دهد، آیا موسیقی‌هایش بیشتر بیس دارند یا روی صدای خواننده یا وکال تمرکز دارند و یا مانند سبک هوی متال نیاز به تربل قدرتمند دارند؟

البته این نکته قابل ذکر است که هدفون‌هایی که صدای V شکل دارند که بیس زیاد و تربل زیاد دارند به صورت عام مورد پسندتر هستند.

اما اگر این فردی که می‌خواهید به او هدفون هدیه بدهید به صورت کیفیتی موسیقی گوش می‌دهد از هدفون خود انتظار دارد تا صدایی شبیه به صدای رفرنس یا خطی (Flat) و صدایی که تنظیم کننده موسیقی برای آن در نظر گرفته را بشنود.

در این پروفایل صدا تلاش می‌شود تا صدای تمام فرکانس‌ها در یک سطح باشند و استیج صدایی بزرگتری شبیه‌سازی شود که صدای بسیار متفاوتی از هدفون‌هایی با صدای V شکل دارند.

همچنین هدفون‌هایی که صدای فلت دارند این امکان را به کاربر می‌دهند تا با تنظیم اکولایزر به صدای دلخواه خود برسد، با توجه به این که صدای این هدفون‌ها فلت است، با اکولایزر می‌توان صدای هدفون را به صورت دقیق‌تری تنظیم کرد.

اما اگر از نوع صدای مناسب این شخص مطمئن نیستید، تهیه هدفونی با صدای V شکل انتخاب امنی است؛ چرا که این نوع صدا هیجانی و مفرح است و حتی کسانی که علاقه به گوش دادن به موسیقی با هدفون‌های رفرنس را دارند نیز از گوش دادن به موسیقی با صدای V شکل بدشان نمی‌آید.

نوع صدایی که هدفون مورد نظر شما دارد را می‌توانید با مطالعه مطالب بررسی آن هدفون متوجه شوید.

نوع کاربری

انتخاب هدفون هدیه

هدفون‌ها و هدست‌ها می‌توانند کاربری‌های متفاوتی داشته باشند و با توجه به نوع کاربری خود امکانات متفاوتی را به کاربر ارائه دهند.

به عنوان مثال اکثر هدست‌های اداری دارای اتصال USB هستند تا توانایی اتصال به کامپیوترها را با ارائه دادن قابلیت‌هایی مانند نویز کنسلینگ میکروفون برای جلسات ویدئو کنفرانس داشته باشند.

هدست‌های گیمینگ درایورهایی با اندازه بزرگ دارند تا بتوانند بیس قدرتمندی برای اجرای خوب صداهای شلیک و انفجار داشته باشند، همچنین اندازه‌های بزرگ و طراحی‌های جذابی دارند و ممکن است نورپردازی RGB نیز داشته باشند.

هدفون‌های گران قیمتی که نویز کنسلینگ دارند عموما بر داشتن بهترین کیفیت صدا و قوی‌ترین نویز کنسلینگ برای بهترین تجربه گوش دادن به موسیقی در استفاده‌های طولانی مدت تمرکز دارند.

راحتی

علاوه بر کاربردی بودن هدفون هدیه شما، باید در هنگام استفاده راحت باشد. این مشکل بزرگی برای هدفون‌های دور گوش و روی گوش نیست و اکثر این دسته از هدفون‌ها در هنگام استفاده راحتی کافی را دارند.

تنها کافیست گوشی‌های آن‌ها امکان چرخی به سمت بالا و پایین و جلو و عقب را داشته باشند و روی هدبند پد داشته باشند تا روی سر نیز راحت باشند.

اما هدفون‌های تو گوشی یا ایرفون‌ها و هندزفری‌ها برای همه راحت نیستند. اگر داخل گوش فرد بزرگ باشد امکان استفاده از اکثر هدفون‌های تو گوشی وجود دارد، اما اگر گوش آن‌ها کوچک باشد باید هندزفری داخل گوشی که برای آن‌ها تهیه می‌ید نیز ابعاد کوچکی داشته باشند تا بتوانند در داخل گوش آن‌ها قرار گیرند.

همچنین برخی ترجیح می‌دهند تا هندزفری آن‌ها گوشی سیلیکونی داشته باشد تا از ورودی صدای محیط به داخل گوش جلوگیری کنند و به اصطلاح گوششان ایزوله شود؛ از طرفی برخی ترجیح می‌دهند تا هندزفری‌شان فاقد این گوشی‌ها باشد.

آیا برای یک گیمر هدفون می‌خرید؟

هدست‌های گیمینگ دسته جالبی از هدفون‌ها هستند که برای گیمینگ طراحی شده‌اند و با این که امکان استفاده از آ‌ن‌ها برای کارهای دیگر مانند گوش دادن به موسیقی وجود دارد، اما اکثر آن‌ها برای این کار مناسب نیستند.

کاربرد اصلی هدست گیمینگ داشتن ارتباط بهتر افراد تیم در بازی‌های آنلاین و فضاسازی محیط بازی در بازی‌های داستانی است. اگر فردی که قصد خرید هدفون به عنوان هدیه برای او را دارید زیاد آنلاین بازی می‌کند، برای بازی او بهترین گزینه یک هدست گیمینگ خوب است.

هدست‌های گیمینگ بر داشتن میکروفون‌های بزرگ و در مقابل دهان برای ارتباط بهتر، درایورهای بزرگ داخل گوشی برای تولید بیس قدرتمند، طراحی جذاب و گاها با نورپردازی RGB، راحتی گوشی‌ها و هدبند و اتصال با کمترین لگ ممکن که اکثرا به صورت سیمی یا وایرلس با گیرنده USB تمرکز دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هدست گیمینگ

هدفون مناسب برای کودکان

یک دسته دیگر از هدفون‌ها، هدفون‌های مخصوص برای کودکان هستند. این هدفون‌ها اندازه کوچکتری دارند تا برای کودکان مناسب باشند و از طرح‌های رنگارنگ و جذاب برای کودکان استفاده می‌کنند.

اما در حقیقت این هدفون‌ها هدفون‌های ارزان قیمت و با کیفیت پایین‌تری هستند که با طرح‌های جذاب کودکان را جذب خود می‌کنند تا والدین خود را مجبور به خریدن آن‌ها کنند.

مهمترین قابلیت این هدفون‌ها که قابلیتی برای سلامتی شنوایی کودکان معرفی می‌شود محدودیت بلندی صدای این هدفون‌هاست. این یعنی صدای این هدفون‌ها از حدی بیشتر بلند نمی‌شود.

در واقع بلندی صدای این هدفون‌ها محدود نشده‌است و درایورهای این هدفون‌ها درایورهای ضعیفی هستند.

تهیه یک هدفون عادی بسیار بهتر از این هدفون‌ها به عنوان هدیه است و کودکان اگر سن خیلی کمی نداشته باشند می‌توانند با کوجک کردن هدفون‌های عادی به اندازه هدفون مناسب برای سر خود برسند.

اگر از هر شخصی که اطلاعات زیادی درباره هدفون‌های حرفه‌ای داشته باشد بپرسید به شما خواهد گفت که هدفون‌های خوب هیچگاه زمان انقضا ندارند و همیشه استفاده می‌شوند.

پس زمان خود را با تهیه هدفون مخصوص کودکان به عنوان هدیه تلف نکنید و اگر قصد تهیه هدفون هدیه برای یک کودک را دارید، یک هدفون عادی و خوب و متوسط برایش تهیه کنید.

قابلیت‌های هدفون

به توضیح مهم‌ترین نکات برای تهیه یک هدفون به عنوان هدیه پرداختیم و حالا می‌خواهیم بیشتر درباره برخی از قابلیت‌هایی که امروزه در هدفون‌ها دیده می‌شود و بالاتر به برخی از آن‌ها اشاره کردیم بپردازیم.

این‌ها قابلیت‌هایی هستند که برخی از آن‌ها می‌توانند برای شخص مورد نظر شما کاربردی واقع شوند و یا حتی این شخص برخی از این قابلیت‌ها را در هدفون یا هندزفری خود انتظار داشته باشد و هدفون هدیه ای که برای او تهیه می‌کنید باید این قابلیت‌ها را داشته باشد.

شارژ وایرلس

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کیس شارژ هندزفری‌های کاملا وایرلس خود را روی پد شارژ وایرلس و بدون اتصال سیم شارژ کنید و این قابلیت تنها در هندزفری‌های Truly Wireless دیده می‌شود. البته هندزفری‌هایی که این قابلیت را ارائه می‌دهند قابلیت شارژ از طریق سیم را نیز دارند.

امکان تنظیم اکولایزر

هدفون‌های برند اصلی و شناخته شده اکثرا امکان کار با اپلیکیشن خاصی را دارند که این اپلیکیشن به شما امکاناتی مانند نشان دادن مقدار شارژ هدفون‌ها و دسرتسی به تنظیمات قابلیت‌های این هدفون از جمله اکولایزر را دارند. اگر امکان تنظیم اکولایزر توسط هدفون وجود ندارد باید از طریق اپلیکیشن پخش موسیقی یا تنظیمات خود تلفن همراه انجام شوند.

حسگر استفاده از هدفون

این یک قابلیت کاربردی است که زمانی که هدفون را از گوش خود برمی‌دارید یا خارج می‌کنید، خودش متوجه این اتفاق می‌شود و با توجه به این قضیه می‌تواند موسیقی را قطع کند یا کارهای دیگری انجام دهد.

فست شارژ

قابلیت فست شارژ نیز یک قابلیت کاربردی دیگر برای هدفون‌های وایرلس است که در زمان کوتاهی می‌تواند هدفون را تا مقدار خوبی شارژ کند. به عنوان مثال می‌تواند هندزفری‌های شما را در 5 دقیقه به مقداری شارژ کند که تا 1 ساعت قابل استفاده باشند یا با شارژ 10 دقیقه‌ای هدفون شما بتواند 2 تا 3 ساعت کار کند.

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

در نهاین به یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب هدفون هدیه می‌رسیم؛ هزینه‌ای که می‌خواهید برای آن بپردازید.

این عدد می‌تواند قابلیت‌های هدفون را محدود کند و یا حتی نوع آن را تغییر دهد. اگر که قیمت هدفون برای شما مهم نیست شما آزادید تا هر هدفونی را به عنوان هدیه انتخاب کنید.

اما اگر مقدار خاصی را در نظر دارید توصیه می‌کنیم تا از تهیه هدفونی که بیشترین امکانات ممکن را برای این قیمت ارائه می‌دهد صرف نظر کنید. با وجود این که گزینه جذابی به عنوان هدیه به نظر می‌رسد اما با استفاده از این هدفون‌ها متوجه می‌شوید که این قابلیت‌ها با این که وجود دارند، اما به درستی کار نمی‌کنند.

در واقع اگر دو هدفون یک قیمت وجود دارند که یکی از آن‌ها قابلیت بیشتری از دیگری دارد، هدفونی که قابیت‌های کمتری دارد قابلیت‌های خود را با کیفیت بیشتری ارائه می‌دهد و در طولانی مدت کاربردی‌تر خواهد بود.

همچنین بهتر است تا هدفونی که تهیه می‌کنید محصول یک برند اصلی و شناخته باشد. با این کار از با کیفیت بودن هدفونی که به عنوان هدیه تهیه می‌کنید اطمینان خواهید داشت.

در صورتی که سوالی درباره هدفون‌های انتخابی و مد نظر خود دارید می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *