با معرفی USB Type-C و تبدیل شدن آن به پورت یونیورسال اتصال و شارژ برای تقریبا تمام دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیازی به حمل شارژرهای بزرگ لپتاپ همراه خود ندارید – چرا که شارژ لپتاپ یا تایپ سی در اکثر لپتاپ‌های جدید امکان پذیر است.

اما نکاتی درباره شارژ لپتاپ با پورت Type C وجود دارد که باید بدانید و در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شویم.

شارژر USB و لپتاپ‌ها

شارژ لپتاپ با تایپ سی

قطعا تا به حال از USB برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی کوچک مانند تلفن همراه، هندزفری وایرلس، اسپیکر بلوتوث یا… استفاده کرده‌اید.

در گذشته استفاده از این پروتکل برای شارژ این نوع از دستگاه‌ها مناسب بود به این دلیل که USB توان الکتریکی کافی برای شارژ این دستگاه‌ها را داشت؛ اما دستگاه‌هایی مانند لپتاپ خیر، به همین دلیل بود که شارژرهای بزرگ و جداگانه با پورتی مجزا برای شارژ در لپتاپ‌ها وجود داشت.

با به میان آمدن USB-C این وضعیت تغییر کرد. این پورت توانایی انتقال توان الکتریکی کافی برای شارژ اکثر لپتاپ‌های جدید که بازدهی و مصرف توان کمتری هم نسبت به لپتاپ‌های قدیمی‌تر دارند را دارد.

به همین دلیل است که امروزه شارژ لپتاپ با تایپ سی در حال تبدیل شدن به روش اصلی شارژ کردن لپتاپ است؛ چرا که هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده مزایای زیادی دارد.

اما از کجا می‌توان فهمید که آیا لپتاپ شما امکان شارژ شدن با تایپ سی را دارد؟ در ابتدا لپ تاپ شما باید دارای حداقل یک پورت تایپ سی باشد، سپس ببینید که آیا لپتاپ شما با شارژر غیر تایپ سی شارژ می‌شود یا خیر؛ اگر به به احتمال بالا امکان شارژ لپتاپ شما با تایپ سی وجود ندارد.

اما همیشه به این شکل نیست و ممکن است با توجه به وجود شارژر جداگانه لپتاپ شما امکان شارژ از طریق تایپ سی را نیز داشته باشد.

اما بهترین راه برای اطمینان کامل سرچ کردن است، از این راه نه تنها می‌توانید بفهمین که امکان شارژ لپتاپ شما با تایپ سی وجود دارد یا خیر؛ بلکه می‌توانید مشخصات شارژ از این طریق برای لپتاپ خود را ببینید و در صورت نیاز آداپتور و کابل شارژ تایپ سی مناسب را برای این کار تهیه کنید.

آیا هر پورت شارژ تایپ سی با هر شارژری کار می‌کند؟

شارژ لپتاپ با پاوربانک تایپ سی

برای شارژ لپتاپ با تایپ سی به این دلیل که پورت Type-C یک پورت یونیورسال است و پروتکل USB هم در تمام این پورت‌ها یکسان است شما باید بتوانید از هر شارژر USB برای شارژ لپتاپ با تایپ سی استفاده کنید، اما در حقیقت این طور نیست.

همانطور که گفتیم برخی از لپتاپ‌ها با وجود پورت تایپ سی، امکان شارژ آن‌ها از طریق این پورت وجود ندارد و دلیل آن عدم پشتیبانی کردن از USB PD است. برخی از لپتاپ‌ها نیز مانند HP Spectre x2 با وجود آن که امکان شارژ آن از طریق USB-C و شارژر USB خودش وجود دارد، اما شما نمی‌توانید آن را با هیچ شارژر USB دیگری شارژ کنید.

HP این محدودیت را گذاشته تا شما نتوانید با استفاده از شارژرهای غیر استاندارد به باتری دستگاه صدمه بزنید، اما به عنوان مثال Apple در MacBook Pro خود این محدودیت را قرار نداده‌است.

با وجود این که تا به حال شاهد آسیبی از شارژ لپتاپ با تایپ سی نبوده‌ایم، اما احتمال این اتفاق در زمان استفاده از شارژرهای غیر استاندارد، کابل نامناسب یا شارژری با مشخصات ولتاژ و جریان نامناسب وجود دارد.

به عنوان مثال با وجود این که Microsoft در مجموعه کامپیوترهای Surface خود امکان شارژ دستگاه با USB-C را قرار داده، اما پیشنهاد می‌کند تا از شارژر خود دستگاه و پورت انحصاری‌اش برای شارژ آن استفاده کنید.

شارژ لپتاپ با پاوربانک تایپ سی

برای این که بتوانید با پاوربانک خود لپتاپتان را شارژ کنید به وجود چند نکته باید توجه کنید.

در ابتدا باید امکان شارژ لپتاپ با تایپ سی وجود داشته باشد چرا که دیگر انواع پورت USB توان انتقال توان الکتریکی بالا را ندارند و همچنین تنها نوعی از ورودی USB که روی لپتاپ‌ها برای شارژ امکان پذیر شده‌است USB-C است.

نکته دوم پشتیبانی کردن پاوربانک از مشخصات شارژ ورودی لپتاپ با تایپ سی یا پشتیبانی کردن لپتاپ از مشخصات شارژ خروجی پاوربانک است؛ یعنی چه؟

مشخصات شارژ به معنای ولتاژ و جریان شارژ است که ضرب آن‌ها در یکدیگر توان را مشخص می‌کند. برای این که بتوانید لپتاپ خود را با پورت تایپ سی و با پاوربانک شارژ کنید، باید این مشخصات در خروجی پاوربانک و ورودی لپتاپ یکسان باشد.

اکثر پاوربانک‌ها توان شارژ با 5V و جریان‌های حداقل 2 آمپر (بسته به توان فست شارژ) را دارند، اما لپتاپ‌ها اکثرا با ولتاژهای بالاتر شارژ می‌شوند و برای این که بتوانید لپتاپ خود را با پاوربانک شارژ کنید یکی از 2 شکل زیر باید اتفاق بی‌افتد:

  1. لپتاپ شما از شارژ با ولتاژ 5V را پشتیبانی کند ک در این صورت لپتاپ شما با سرعت کمتری شارژ می‌شود.
  2. پاوربانک شما از شارژ با ولتاژ‌های بالاتر و مشخصا ولتاژ شارژ لپتاپ شما پشتیبانی کند، در این صورت امکان شارژ با هر کابل تایپ سی امکان پذیر نیست و کابل تایپ سی شما امکان انتقال جریان با ولتاژ بالا را داشته باشد.

در شارژ دستگاه‌های الکترونیکی میزان جریان بر سرعت شارژ تاثیر می‌گذارد و اهمیت زیادی ندارد، اما شارژ دستگاه با ولتاژ بالاتر یا پایین‌تر و یا استفاده از شارژر با ولتاژ درست، اما شارژری که نوسان ولتاژ داشته باشد می‌تواند به باتری شما آسیب جدی وارد کند.

به همین دلیل است که برخی از سازندگان مانند HP به شما اجازه شارژ با هر شارژری را نمی‌دهد و اینجاست که استفاده از شارژرهای اصلی و با کفیفت اهمیت خود را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

آیا امکان شارژ لپتاپ با تایپ سی وجود دارد؟ بله، اما در هر لپتاپی نه و حتی در هر لپتاپی که پورت Type-C داشته باشد هم نه. برخی از سازندگان به شما اجازه شارژ لپتاپ‌های خود با هر شارژر تایپ سی را می‌دهند و برخی با وجود این که راه اصلی شارژ لپتاپشان تایپ سی است، امکان استفاده از شارژرهای دیگر را به شما نمی‌دهند.

همچنین سازندگانی که شارژ لپتاپ‌های آن‌ها از طریق تایپ سی امکان پذیر است، اما پورت شارژ جداگانه‌ای هم دارد، استفاده از شارژر اصلی دستگاه و پورت شارژ را پیشنهاد می‌دهند.

همچنین امکان شارژ لپتاپ با تایپ سی و از طریق پاوربانک هم در صورتی که مشخصات شارژ لپتاپ و پاوربانک یکسان باشد هم وجود دارد.

سوالات متداول

آیا از هر پورت تایپ سی می‌توان لپتاپ را شارژ کرد؟

در ابتدا باید بررسی کنید که آیا امکان شارژ لپتاپ شما با تایپ سی وجود دارد یا خیر. اگر این امکان وجود دارد ممکن است پورت خاصی برای این کار وجود داشته باشد یا امکان شارژ با هر پورت تایپ سی که در لپتاپ وجود داشته باشد امکان پذیر باشد که باید با توجه به مدل لپتاپ بررسی شود.

آیا شارژ لپتاپ با تایپ سی بهتر است؟

اگر شارژر شما مشخصات درستی برای شارژ لپتاپ شما داشته باشد، شارژ لپتاپ با پورت تایپ سی بهتر و می‌تواند سریع‌تر هم باشد؛ به عنوان مثال امکان شارژ با توان 240 وات از طریق تایپ سی هم وجود دارد.
اما در صورت پشتیبانی نکردن لپتاپ شما از مشخصات شارژ با توان بالا یا عدم استفاده از شارژر با مشخصات درست یا استاندارد شارژ کردن لپتاپ با پورت تایپ سی می‌تواند کندتر باشد و یا حتی باعث آسیب دیدن دستگاه شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *