اگر آیفون دارید یا داشته‌اید قطعا با مشکل قطعه قطعه شدن و پاره شدن روکش کابل شارژ اصلی اپل مواجه شده‌اید. بسیاری معتقداند که دلیل این اتفاق قابل تجزیه بودن جنس این روکش است؛ با توجه به این که این دلیل فاکتور بزرگی در عمر کمتر این کابل هاست اما تنها دلیل آن نیست. در این مطلب با علت این که چرا کابل آیفون زود خراب می‌شود و این که چگونه کابل شارژ خود را سالم نگهداریم آشنا می‌شویم.

علت خرابی کابل آیفون

خراب شدن کابل آیفون

خراب شدن کابل آیفون مانند اکثر کابل‌ها موجود برای آن در بازار به دلیل قطعی سیم‌ها یا اتصالی آن‌ها نیست؛ بلکه خرابی کابل اصلی آیفون به دلیل پاره شدن روکش سیلیکونی روی کابل است.

البته با توجه به این که این روکش، محافظ کابل‌های داخل آن است بعد از مدتی می‌تواند منجر به آسیب دیدگی سیم‌های داخل کابل شود و کابل شارژ شما دیگر به درستی کار نکند.

این مشکل محدود به کابل آیفون نمی‌شود و در کابل‌های دیگر اپل مانند کابل شارژ مک بوک، آیپد و آیپاد نیز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شارژ اورجینال و فیک اپل

البته همیشه کابل‌های اپل به این اندازه آسیب پذیر نبودند و اولین بار در سال 2006 بود که آمار خرابی کابل‌های اپل تنها بعد از چند ماه از استفاده کاربران زیاد شد.

دو دلیل برای برای این اتفاق وجود دارد:

  1. اولویت ظاهر به کاربرد برای اپل (Form over Function)
  2. برنامه اپل برای تبدیل شدن به یک شرکت دوستدار محیط زیست (A Greener Apple)

حذف نقطه انعطاف پذیر کابل

طراحان اپل تصمیم نهائی را در مورد بسیار از محصولات اپل می‌گیرند و یکی از دلایل اصلی این که چرا کابل آیفون زود خراب می‌شود، حذف قسمت انعطاف پذیر متصل کننده پورت به کابل است.

دلیل خرابی کابل آیفون

این قسمت زمانی که کابل را خم می‌کنید تغییر شکل می‌دهد و از آسیب دیدن کابل جلوگیری می‌کند. اما تیم طراحی اپل به این نتیجه رسیدند که این قسمت ظاهری زشتی به کابل های شارژ اپل می‌دهند و در عوض آن را با یک روکش سیلیکوی بلندتر جایگزین کردند.

زود خراب شدن کابل آیفون

مهندسان اپل می‌دانستند که این کار باعث کاهش قابل توجه عمر روکش کابل‌های اپل می‌شود، اما این تغییر در نهایت رخ داد.

در نهایت این تغییر در کابل‌های شارژ آیفون، آیپاد و مک بوک اتفاق افتاد و به دنبال آن در سال 2007 میزان آمار خرابی این کابل‌ها نیز به دنبال آن افزایش پیدا کرد و این افزایش آمار تا به امروز ادامه دارد.

A Greener Apple

استیو جابز تصمیم به تبدیل اپل به یک شرکت که به محیط زیست اهمیت می‌دهد داشت و برای احقاق این هدف به حذف استفاده از مواد اولیه مضر برای طبیعت پرداخت.

a greener apple

یکی از این مواد اولیه PVC نام دارد که در ساخت روکش کابل‌های شارژ برای افزایش استحکام آن‌ها به کار می‌رود.

زمانی که اپل تصمیم به استفاده نکردن از PVC گرفت؛ آن را از مواد اولیه کابل‌های خود نیز حذف کرد که باعث شد تا کابل‌های شارژ اپل به کابل‌های سیلیکونی باریکی تبدیل شوند که به سادگی خم می‌شود و راحت‌تر روکش آن‌ها پاره می‌شود.

زمانی که به تلفیق طراحی نقطه اتصال پورت به کابل ضعیف تر و روکش نازک‌تر و انعطاف پذیرتر کابل‌های اپل می‌پردازید متوجه دلیل این که چرا کابل های اپل زودتر خراب می‌شوند، خواهید شد.

قیمت کابل شارژ آیفون

به علاوه بر خراب شدن زود هنگام کابل‌های شارژ اپل، به این نکته نیز توجه کنید که محصولات جانبی اپل قیمت بالاتری نسبت به رقبا دارند و تعویض مداوم لوازم جانبی این چنینی به تجربه‌ای گران قیمت برای کاربران دستگاه‌های اپل تبدیل شد.

چگونه کابل آیفون را سالم نگهداریم

با تمام این اتفاقات چگونه می‌توان از خراب شدن کابل آیفون جلوگیری کرد؟ یکی از روش‌های معمول استفاده از روکش‌های پلاستیکی فنر مانند است؛ اما تجربه نشان داده است که همچنان با استفاده از این روکش‌ها، کابل شارژ اپل باز هم خراب می‌شود.

پس چاره چیست؟ نگهداری درست از کابل شارژ

همیشه کابل خود را ببندید

بستن کابل شارژ به شمل بالا به همراه یک بسط قابل تهیه و حتی یک کش باعث می‌شود تا دو سر کابل شارژ شما در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید صاف و مستقیم باقی بمانند که به کاهش تنش ایجاد شده در روکش باعث افزایش عمر مفید آن می‌شوند.

قطع و وصل کردن با احتیاط کابل

زمانی که کابل شارژ خود را به آیفون یا آداپتور خود متصل می‌کنید و یا آن را جدا می‌کنید این کار را با احتیاط انجام دهید و ترجیحاً کابل را از قسمت پلاستیکی پورت در دست بگیرید و نه از قسمت سیلیکونی کابل آن.

نگهداری از کابل آیفون

زمانی که از روی کابل، کابل خود را به آیفونتان متصل و قطع می‌کنید کشش و فشردگی بسیاری در روکش کابل اتفاق می‌افتد که باعث افزایش طول تدریجی و کشده شدن این روکش سیلیکونی می‌شود که در نهایت به خراب شدن کابل منجر می‌شود.

در هنگام شارژ از آیفون خود استفاده نکنید

استفاده از آیفون در هنگام شارژ به غیر از تمام مشکلاتی که خود به وجود می‌آورد باعث می‌شود تا محل اتصال کابل به پورت را دائما خم و راست کنید که باعث خراب شدن کابل آیفون می‌شود.

پس استفاده از تلفن همراه در هنگام شارژ علاوه بر آسیب زدن و کاهش عمر باتری دستگاه های الکترونیکی شما باعث خراب شدن کابل شارژ آن نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت خرابی باتری اسپیکر بلوتوث

تهیه کابل جایگزین

یکی از بهترین کارها جایگزین کردن کابل اورجینال شارژ آیفون خود با یک کابل با کیفیت است که این مشکلات برای آن بوجود نخواهد آمد.

پیشنهاد ما کابل‌های شارژ برند بیاند است. این کابل‌ها علاوه بر داشتن روکش فابریکی و بافت که عمر بسیار بالاتری نسبت به کابل‌های ارائه شده به همراه دستگاه‌های اپل دارند.

همچنین این کابل‌های شارژ دارای استاندارد کیفیتی مطابق به کابل‌های اپل هستند. شما می‌توانید این کابل‌ها را برای آداپتورهایی که با USB Type-A متصل می‌شوند مانند کابل BA-330 و حتی آداپتورهای فست شارژ اپل که خروجی تایپ سی دارند مانند کابل آیفون BA-520 نیز قابل تهیه هستند.

بیشتر بخوانید: کابل شارژ استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

اگر قصد تهیه کابل‌های شارژ بیاند را برای دستگاه‌های خود دارید می‌توانید تا آن‌ها را از نماینده های شرکت اسپیرو در سراسر کشور که اطلاعات آن‌ها در صفحه از کجا بخرم لیست شده است تهیه کنید.

همچنین در صورتی که سؤالی درباره این کابل‌ها دارید می‌توانید تا آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *