کاربران زیادی در هنگام کار با ماوس با این مشکل که ماوس به صورت لحظه‌ای یا برای مدت کوتاهی از کار کردن می‌افتد و سپس دوباره شروع به کار می‌کند مواجه می‌شوند. مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد که در این مطلب با دلایل این اتفاق و در صورت امکان برطرف کردن آن‌ها آشنا می‌شویم.

چه چیزی باعث قطع شدن ماوس بی سیم می‌شود؟

با بررسی ممواقعی که این مشکل برای کاربران اتفاق افتاده است. به این نتیجه رسیدیم که دلایل متنوعی برای بروز این مشکل وجود دارد، دلایلی مانند:

  • ایراد سخت‌افزاری ماوس – ممکن است این مشکل به دلیل خرابی خود ماوس و عدم کارکرد درست آن اتفاق بی‌افتد. برای بررسی سلامت ماوس ساده‌ترین کار این است که آن را به کامپیوتر دیگری متصل کنید و ببینید که آیا باز هم به این مشکل بر می‌خورید یا نه. اگر با اتصال ماوس به کامپیوتر دیگر این مشکل همچنان وجود دارد، در صورت امکان برای استفاده از خدمات پس از فروش یا تعمیر ماوس خود به شرکت وارد کننده آن مراجعه کنید.
  • فعال بودن Automatic USB Suspend برای دستگاه‌های HIDیکی از دلایلی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود فعال بودن این تنظیم است. این تنظیم باعث می‌شود تا اگر مدتی با ماوس خود کار نکنید، به دلیل غیر فعال بودن USB آن، USB را غیر فعال کند تا زمانی که دوباره شروع به کار با ماوس کنید. با غیر فعال کردن این تنظیم مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم و سیمدار شما برطرف می‌شود.
  • فعال بودن USB Suspend از بخش Power Plan ممکن است حتی با غیر فعال کردن تنظیم بالا، تنظیمی مربوط به آن که در بخش Power Plan در Control Panel وجود دارد که همین کار را می‌کند فعال باشد و تنظیم قبلی را خودش فعال کند. هدف این تنظیم کاهش مصرف باتری است، اما می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند قطع و وصل شدن ماوس بی سیم شما شود.
  • مزاحمت امواج الکترومغناطیس (EMI) – اگر دستگاه‌های وایرلس دیگری در نزدیکی گیرندهه یا ماوس شما باشند می‌توانند باعث ایجاد مزاحمت در فرآیند ارسال سیگنال از ماوس به گیرنده شوند. این مشکل برای ماوس‌های بی سیم که از گیرنده‌های USB با فرکانس 2.4GHz استفاده می‌کنند ممکن است رخ دهد. ماوس‌های بلوتوث و سیمدار با این مشکل مواجه نخواهند شد.
  • درایور ماوس قدیمی یا خراب – درست است که امروزه این تجهیزات به صورت Plug-and-Play کار می‌کنند و نیاز به نصب درایور توسط کاربر را ندارند؛ اما همچنان نیاز به نصب درایور دارند و این خود کامپیوتر است که درایور مناسب را به صورت خودکار نصب می‌کند.اگر مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم شما به این دلیل باشد، به سادگی و با بروزرسانی دستی درایور این مشکل برطرف می‌شود.
  • گلیچ ویندوز 10 – در ژوئن سال 2018 مایکروسافت بروزرسانی برای Windows 10 ارائه داد که باعث قطع شدن ناگهانی دستگاه‌های USB می‌شد و خیلی سریع بروزرسانی دیگری را منتشر کرد که این مشکل را برطرف کند. آپدیت کردن ویندوز می‌تواند باعث برطرف کردن این مشکل شود.
  • مشکل برق رسانی کامپیوتر – اگر دستگاه‌های USB زیادی به کامپیوتر خود متصل کرده‌اید، ممکن است کامپیوتر شما نتواند میزان توان الکتریکی کافی برای کارکرد همه آن‌ها را تامین کند و به صورت اتفاقی برخی از آن‌ها از کار بی‌افتند و اگر یکی از این دستگاه‌ها ماوس شما باشد؛ این مشکل باعث قطع شدن ماوس بی سیم شما شود.

حالا که با دلایل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم از کامپیوتر آشنا شدیم، می‌خواهیم تا روش برطرف کردن هر یک از مشکلات بالا را توضیح دهیم.

هر یک از مشکلات بالا برای حداقل یکی از مشتریان ما که با این مشکل به خدمات پس از فروش مراجعه کرده‌اند به وجود آمده است و به این دلیل در این مطلب لیست شده‌اند.

همچنین اگر نمی‌دانید مشکل شما کدام یک از موارد بالاست پیشنهاد می‌کنیم تا موارد را به همین ترتیب بررسی کنید تا مشکل را پیدا کنید.

امتحان ماوس در کامپیوتر دیگر

قبل از این که هیچ راه‌کار دیگری را امتحان کنید، اول از سالم بودن ماوس اطمینان برقرار کنید. ممکن است بخش‌های فرستده ماوس یا گیرنده USB به هر دلیلی به درستی کار نکنند و باعث قطع و وصل شدن ماوس شوند.

برای امتحان ماوس بهترین کار اتصال آن به کامپیوتر دیگر است. اما اگر کامپیوتر دیگری در دسترس ندارید می‌توانید آن را به تلویزیون هوشمند یا حتی به تلفن همراه یا تبلت خود به کمک یک کابل OTG یا تبدیل تایپ سی به USB این کار را انجام دهید.

اگر با این کار همچنان با مشکل قطع شدن ناگهانی ماوس مواجه شدید؛ در این صورت مشکل از درایورهای خراب یا گلیچ و تنظیمات Windows نیست و مشکل از خود ماوس است. بهتر است ماوس خود را برای گارانتی یا تعمیر ببرید یا در صورتی که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، ماوس جدیدی تهیه کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید ماوس

اما اگر به این مشکل برنخورید، ماوس شما سالم است و باید منشاء مشکل را در کامپیوتر خودتان پیدا کنید و آن را برطرف کنید.

غیر فعال کردن Automatic USB Suspend for HID Device

بیشتر کاربرانی که با مشکل قطع شدن ناگهانی ماوی بی سیم مواجه می‌شوند با این کار مشکل آن‌ها برطرف می‌شود. این قابلیت ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید هر پورت را در هاب کامپیوتر خود کنترل کنید، اما برخی از اوقات هم می‌تواند به از کار افتادن ناگهانی دستگاه‌ها منجر شود.

اگر بعد از مدتی کار نکردن با ماوس این مشکل بیشتر دیده می‌شود، به احتمال بالا با غیر فعال کردن این قابلیت مشکل شما برطرف می‌شود. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. میانبر Windows + R تا بگیرید تا یک Run را باز کنید. سپس devmgmt.msc را تایپ کنید و Enter را بزنید تا وارد Device Manager شوید. اگر پیغام UAC (User Account Control) را دیدید، با کلیک Yes آن را تایید کنید.
  2. زمانی که وارد Device Manager شدید منو مربوط به Human Interface Devices یا HID را باز کنید.
  3. از منو دستگاه‌های موجود، ماوس خود را انتخاب کرده، روی آن راست کلیک کنید و وارد Properties شوید.
  4. زمانی که وارد Properties ماوس خود شدید از قسمت بالای پنجره‌ای که باز می‌شود وارد تب Power Management شوید.
  5. از تب Power Management گزینه Allow the Computer to turn off this device to save power را غیر فعال کنید.
  6. سپس تنظیمات را ذخیره کنید و ترجیحا کامپیوتر را ری‌استارت کنید تا کامپیوتر را مجبور به انجام تغییرات کنید.
  7. بعد از ری‌استارت شدن کامپیوتر کارکرد ماوس خود را بررسی کنید.

اگر همچنان با مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم مواجه هستید، راه‌کار بعدی را امتحان کنید.

غیر فعال کردن USB Selective Suspend از Control Panel

تنظیمی مشابه تنظیم بالا در بخش Power Options نیز وجود دارد که خود می‌تواند تنظیم قبلی را فعال کند. همچنین چندین HID برای ماوس در راه‌کار بالا وجود دارد و نمی‌دانید تنظیمات کدام را تغییر دهید، می‌توانید به این قسمت مراجعه کنید.

قطع و وصل شدن ماوس
  1. میانبر Windows + R تا بگیرید تا یک Run را باز کنید. سپس powercfg.cpl را تایپ کنید و Enter را بزنید تا وارد Power Options شوید.
  2. بعد از باز شدن این صفحه روی گزینه Change Plan Settings برای Power Plan فعال کلیک کنید.
  3. در Edit Plan Settings روی گزینه Change Advanced power settings کلیک کنید.
  4. زمانی که به Power Options رسیدید منو را به سمت پایین اسکرول کنید تا به USB settings برسید.
  5. سپس بخش USB Selective suspend settings را بزرگ کنید و آن را در بخش‌های On Battery و Plugged in غیر فعال یا Disable کنید.
    دقت کنید که حالت On Battery تنها در لپ تاپ‌ها دیده می‌شود.
  6. دکمه Apply را بزنید تا تغییرات را ذخیره کنید و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات انجام شوند.
  7. بعد از روشن شدن کامپیوتر ماوس خود را امتحان کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف شده‌است یا خیر.

اگر همچنان با مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم مواجه هستید، راه‌کار بعدی را امتحان کنید.

بررسی تجهیزات دیگر نزدیک ماوس برای EMI

احتمال این اتفاق زیاد نیست، اما همچنان وجود دارد. دستگاه‌های وایرلس و برقی دیگری که در نزدیکی ماوس یا گیرنده شما وجود دارند، خصوصا اگر سیم اتصال داشته باشند از خودشان امواج الکترومغناطیسی تشعشع می‌کنند و این امواج می‌توانند در کار ماوس بی سیم شما اختلال ایجاد کنند.

در چندین مورد این مشکل ناشی از زیر لپتاپی که دارای فن است و با پورت USB به لپ تاپ متصل شده، بوده‌است. اگر از این کولپدها یا زیر لپتاپی‌ها دارید، آن را جدا کنید و ببنید که آیا همچنان مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم وجود دارد یا خیر.

اگر همچنان با مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم مواجه هستید، یا زیر لپتاپی فن دار یا تجهیزات برقی یا وایرلس دیگری که به کامپیوتر شما نزدیک باشد ندارید، راه‌کار بعدی را امتحان کنید.

دانلود و بروزرسانی درایورهای ماوس

اگر ماوس سالم است و با تنظیمات مشکل شما برطرف نشد، این احتمال وجود دارد که درایوری که برای کار ماوس نصب شده‌است به درستی کار نمی‌کند و ممکن است با بروزرسانی کردن این درایور مشکل قطع شدن ماوس بی سیم برطرف شود.

این مشکل خصوصا ممکن است بعد از نصب یک آپدیت ویندوز به وجود بیاید و کاربرانی بوده‌اند که به این مشل برخورده باشند. در ادامه به نحوه آپدیت کردن درایور ماوس آشنا می‌شویم:

  1. میانبر Windows + R تا بگیرید تا یک Run را باز کنید. سپس devmgmt.msc را تایپ کنید و Enter را بزنید تا وارد Device Manager شوید. اگر پیغام UAC (User Account Control) را دیدید، با کلیک Yes آن را تایید کنید.
  2. زمانی که وارد Device Manager شدید منو مربوط به Mice and other pointing devices را باز کنید.
  3. سپس روی گزینه HID-Compliant Mouse راست کلیک کنید و وارد Properties آن شوید. اگر چندین گزینه HID-Compliant Mouse وجود دارد به این دلیل است که چندین ماوس را تا به حال به کامپیوتر خود متصل کرده‌اید، برای تمام آن‌ها این مراحل را انجام دهید.
  4. در صفحه Properties وارد تب Driver شوید و گزینه Uninstall Devices را انتخاب کنید.
  5. سپس پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌پرسد آیا از این کار مطمئن هستید؟ در این صفحه نیز Uninstall را کلیک کنید.
  6. بعد از این مرحله وارد اینترنت شوید و سازنده + مدل ماوس + Driver را سرچ کنید و از نتایج سرچ وارد صفحه وب سایت تولید کننده ماوس خود شوید و درایور را دانلود کنید.
  7. بعد از دانلود درایور آن را باز کنید و دستورات آن را مرحله به مرحله اجرا کنید تا نصب شود.
  8. بعد از نصب درایور کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید.

برطرف کردن مشکل برق رسانی کامپیوتر

این طور که دیده شده‌است، مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم می‌تواند از عدم توان برق رسانی کامپیوتر به دستگاه‌های USB نیز اتفاق بی‌افتد.

اگر پاور کیس یا لپتاپ شما قدرت زیادی نداشته باشد و چندین دستگاه USB را به صورت همزمان به آن متصل کرده باشید، خصوصا اگر این دستگاه‌ها مانند هارد اکسترنال یا درایو نوری مصرف بالایی داشته باشند ممکن است قطعی‌های رندوم و اتفاقی برای هر یک از این دستگاه‌ها به وجود بیاید.

اگر می‌خواهید تا همه دستگاه‌ها را به کامپیوتر متصل نگهدارید با توجه به نوع کامپیوتر خود دو گزینه دارید:

  • برای کیس خود پاور قدرتمندتری تهیه کنید
  • برای لپ تاپ خود هاب USB متصل به برق تهیه کنید

اگر با راه‌کارهای بالا مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم شما برطرف نشد، نیاز به System Restore خواهید داشت که وضعیت ویندوز را از نظر تنظیمات و کارکرد به زمان ابتدای نصب ویندوز تغییر می‌دهد و هر تغییری که شما در کامپیوتر ایجاد کرده باشید را از بین می‌برد.

برای این کار:

  1. میانبر Windows + R تا بگیرید تا یک Run را باز کنید. سپس rstrui را تایپ کنید و Enter را بزنید تا وارد System Restore Wizard شوید.
  2. سپس دکمه Next را بزنید تا به منو بعدی بروید.
  3. سپس در پایین پنجره گزینه Show Me more Restore points را فعال کنید تا زمان‌هایی که کامپیوتر شما می‌تواند تنظیمات خود را به آن‌ها برگرداند به شما نشان داده شود. در صورت امکان تاریخی را انتخاب کنید که جدیدترین تاریخ و قبل از شروه مشکل قطع و وصل شدن ماوس بی سیم باشد. سپس Next را بزنید.
  4. دکمه Finish را بزنید تا این فرآیند آغاز شود. کامپیوتر شما ری‌استارت می‌شود و کامپیوتر شما به وضعیت تاریخی که شما انتخاب کرده‌اید باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *